2018.07.06. 20:00
A felzárkóztatás a múzeumok életében is fontos feladat lett
A múzeumok egyik legnagyobb kihívása, hogy megfelelően reagálni tudjanak a felzárkóztatásra szoruló diákok szükségleteire, az alkalmazásképes tudás átadására. Többek között e problémával is foglalkoztak a múzeumi szakemberek a legutóbbi konzultációjukon.
Szilágyi Áron a Leskowsky Hangszergyűjtemény hangszereit szólaltatta meg
Forrás: Petőfi Népe
Fotó: Sebestyén Hajnalka
A közelmúltban értekeztek a kecskeméti múzeumi szakemberek. A szakmai konzultációt a Leskowsky Hangszergyűjteményben tartották meg, ahol a találkozó végén a különleges hangszerek is szerepet kaptak.
– Mai társadalmunkban, elengedhetetlen az alkalmazásképes tudás – kezdte összegzését Merinu Éva, a Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ Bács-Kiskun megyei múzeumi koordinátora. – Ez az alapja a munkaerőpiacon való érvényesülésnek, a társadalomba való beilleszkedésnek. A gyengébben teljesítő, több esetben hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetű tanulók nemcsak az oktatási intézmény vesztesei, hanem a munkaerőpiacé is. A múzeumok egyik legnagyobb kihívása, hogy megfelelően reagálni tudjanak a felzárkóztatásra szoruló diákok szükségleteire, az alkalmazásképes tudás átadására, a különböző lemaradásokkal érkező diákok felzárkóztatására, hátránykompenzációjára. A múzeumoknak ugyanakkor foglalkozniuk kell a tehetségek gondozásával is, lehetővé tenni, hogy minél többen jussanak hozzá azokhoz a múzeumi lehetőségekhez, amelyek a tehetség kibontakoztatásához elengedhetetlenek. A szakmai napon ezeket a problémákat jártuk körül a múzeumi terület szakembereivel – jegyezte meg.
A nap részeként Merinu Éva előadást is tartott felzárkóztatás és a tehetséggondozás fontosságáról, és vetített képes beszámolót nyújtott a Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ erdélyi szakmai útjáról, melynek maga is részese volt.
– A felzárkóztatás múzeumi tevékenységeihez, programjaihoz elengedhetetlen a célcsoport sajátosságainak, mindennapjainak megismerése. Erre kiváló alkalom volt három szervezet személyes bemutatkozása a négynapos tanulmányút során – mesélte.
Az első meglátogatott intézmény a Kozmucza Flóra Hallássérültek Speciális Iskolája Kolozsvárott. A szervezet sajátossága, hogy magyar tannyelvű, egész Románia területéről, összesen 18 megyéből fogadnak be magyar nyelvű gyermekeket. Az intézménybe ma már nem csak hallássérültek járnak, tevékenységüket kiterjesztették az autista, az értelmi fogyatékos és a Down-szindrómás gyerekek felzárkóztatására is. Integrált osztályokat is működtetnek a Báthory István Elméleti Líceummal együttműködve, ahol a tanulási zavar különböző formáival küzdő gyerekek (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia), enyhe értelmi fogyatékos, Down-szindrómás, hiperaktív és viselkedészavarral küzdő diákok felzárkóztatásával foglalkoznak.
A második intézmény a Kallós Zoltán Alapítvány Szórványkollégiuma volt Válaszúton. Merinu Éva elmondta, hogy az alapítvány szintén magyar nyelvű, vagy magyar gyökerű gyermekek felzárkóztatását végzi. Tanítványaik 90 százaléka szociálisan hátrányos helyzetű diákok.
Harmadik felkeresett intézmény pedig a Yuppicamp nyári tábor volt, ahol beteg gyermekek (diabetes, daganatos, sokízületi betegséggel élők) élményszerű kikapcsolódását biztosítják.
Szitártól a kecskedudáig
A kecskeméti múzeumi szakemberek és múzeumpedagógusok konzultációjának második napján a résztvevők a Leskowsky Hangszergyűjtemény munkájával, gyűjteményével ismerkedhettek meg közelebbről. Szilágyi Áron gyűjteményvezető olyan különleges hangszereket keltett életre, mint az indiai szitár, a magyar kecskeduda, a zenélő íj, a tatu vázából készült charango, vagy az ufóra emlékeztető „hang”. A vendégek megszólaltathatták a sokak által már ismert hangszerek közül a hagyományos magyar köcsögdudát, a citerát, a cimbalmot, de még egy olyan nem mindennapi különlegességet is kipróbálhattak, mint az alpesi kürt.