3 órája
Szijjártó Péter: A Budapest–Belgrád-vasútvonal építése mérföldkőhöz érkezett
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a V-Híd kiskőrösi gépbemutató ünnepségén arra emlékeztetett, hogy az új Budapest–Belgrád-vasútvonal magyarországi nagysebességű kétvágányú szakaszának megépítése mintegy 800 milliárd forintos beruházás, és ennek most az eddigi legfontosabb mérföldkövéhez érkeztek – adta hírül szerdán az MTI.
A tárcavezető arról beszélt, hogy az eddigi legfontosabb mérföldkövéhez ért az új Budapest–Belgrád-vasútvonal építése, hiszen az utolsó sínszál lefektetésével a fővároson kívüli szakasz nyílt vonali vágányépítési munkálatai lezárultak, s így a jövő év végére elkészülhetnek a magyarországi munkálatok. – Itt az elmúlt időszakban a V-Híd és partnerei 150 kilométeres kétvágányú vasúti pályát építettek meg, ami azt jelenti, hogy nagyjából 300 kilométernyi vágány fektetésére kerül sor – mondta Szijjártó Péter. – Egyes állomásokon még zajlik a munka, készítik elő a biztosítóberendezések telepítését is. Ezt követik majd a felsővezeték-építési munkálatok, az oszlopokat már látjuk is, és a budapesti szakasz kivitelezése is kezdetét vette. Mindez azt jelenti (...), hogy a jövő év végére már teljesen készen lesz a Budapest–Belgrád-vasútvonal magyarországi szakasza, és egy új korszak nyílik a Budapest és Belgrád közötti vasúti közlekedésben – folytatta.
Ez lesz a legversenyképesebb teherszállítási útvonal
Szijjártó Péter hangsúlyozta, hogy az emberiség jelenleg a veszélyek korában él, ez ugyanakkor számos lehetőséget is tartogat hazánk számára, például a kelet-nyugati együttműködés révén. Leszögezte: ebben egyesek veszélyt látnak, a magyar kormány azonban lehetőséget. Szavai szerint ebben a vitában a legjobb érvek Magyarország oldalán vannak, ugyanis a gazdaság sokat profitált az elmúlt években abból, hogy hazánk Kelet és Nyugat fontos európai találkozási pontja lett.
Újabb bizonyítéknak nevezte erre a Budapest-Belgrád vasútvonalat is, amely jelentős hasznot hoz majd Magyarország számára: egyrészt minden korábbinál közelebb hozza a szomszédos Szerbiával, másrészt ez lesz a legversenyképesebb teherszállítási útvonal a dél-európai kikötőkbe érkező, Nyugat-Európába tartó távol-keleti áruk számára. Aláhúzta, hogy az Európai Unió és Kína közötti kereskedelmi forgalom értéke évi 800 milliárd euró körül van, ez Kelet-Ázsia egésze esetében több ezer milliárd eurós nagyságrendet képvisel. – Ennek pedig egy jelentős része bizony hajón Dél-Európába érkezik, ahonnan vonattal ezeket az árukat Nyugat-Európába kell szállítani – mutatott rá.
Valamint arra is kitért, hogy a beruházásnak köszönhetően óriási fejlődés előtt áll a budapesti elővárosi vasúti közlekedés is, illetve a magyarországi teher- és személyszállítás még nagyobb arányban kerül át vasútra, amely a legkörnyezetkímélőbb szállítási mód. Ez Magyarország történetének a valaha volt legnagyobb és legösszetettebb kötöttpályás közlekedési fejlesztése – emelte ki.
A V-Híd nemzetközi szinten is letette a névjegyét
Megjegyezte, hogy ez európai összevetésben is nagy, összetett vasútépítési munka, márpedig a magyar gazdaság elmúlt években végbement dimenzióváltását tanúsítja, hogy a projektben egy hazai vállalat vezető szerepet tudott és tud játszani. – A V-Híd ezzel a munkával nemcsak az európai, hanem nemzetközi szinten is végleg letette a névjegyét (...) Megvannak a gépek, megvannak az emberek, ma már 1200-an a vállalatcsoport kötelékében, és a referencia is megvan – sorolta. Tudatta, hogy a magyar vasúti építőipar teljesítménye 2010 óta már hétszeresére nőtt, tavaly az értéke nagyjából 340 milliárd forint volt, ami egy év alatt több mint 50 százalékos bővülést jelent.