Kiskőrös

2 órája

Jelentős hasznot hoz hazánknak a Budapest–Belgrád vasútvonal – galériával

Szerdán fontos mérföldkövéhez érkezett a Budapest–Belgrád vasútvonal építése. A fővároson kívüli szakasz – amely 150 kilométer hosszú – utolsó sínszálának a lefektetése történt meg Kiskőrösön. Jövő év végére elkészülnek a magyarországi munkálatok. Mindezt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter mondta a kiskunsági városban.

Barta Zsolt

A Budapest–Belgrád vasútvonal építésében kiemelkedő szerepet játszó V-Híd Zrt. gépbemutató ünnepséget rendezett Kiskőrösön. Az eseményre meghívták a nagyvállalat partnereit. Az üzletembereken kívül közéleti személyiségek is részt vettek az eseményen, amelyet megtisztelt a jelenlétével Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.  

Budapest–Belgrád vasútvonal, építés, beruházás
Jelentős hasznot hoz hazánknak a Budapest–Belgrád vasútvonal
Fotó: Pozsgai Ákos

Az eseményen egyben a Budapesten kívüli sínpár utolsó sínszálának a lefektetése is megtörtént. Magyarország jelenlegi legjelentősebb vasútberuházása, a mintegy 800 milliárd forintos munka az eddigi legfontosabb mérföldkövéhez érkezett. 

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az ünnepségen köszöntve a résztvevőket elmondta, hogy egyes állomásokon még zajlik a munka, készítik elő a biztosítóberendezések telepítését is.

– Ezt követik majd a felsővezeték-építési munkálatok, az oszlopokat már látjuk is, és a budapesti szakasz kivitelezése is kezdetét vette – tette hozzá. Majd megjegyezte: a jövő év végére már teljesen készen lesz a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakasza, és egy új korszak nyílik a két főváros közötti vasúti közlekedésben.

A miniszter beszédében kiemelte, miszerint Magyarország Kelet és Nyugat fontos európai találkozási pontja lett. 

A Budapest–Belgrád vasútvonal jelentős hasznot hoz majd Magyarország számára: egyrészt minden korábbinál közelebb hozza a szomszédos Szerbiával, másrészt ez lesz a legversenyképesebb teherszállítási útvonal a dél-európai kikötőkbe érkező, Nyugat-Európába tartó távol-keleti áruk számára. Hangsúlyozta, hogy az Európai Unió és Kína közötti kereskedelmi forgalom értéke évi 800 milliárd euró körül van. Ennek jelentős része Dél-Európába hajón érkezik, ahonnan az árukat Nyugat-Európába kell szállítani vasúton. Ebben játszik óriási szerepet a Budapest–Belgrád vasútvonal. Majd megemlítette, hogy a hazai vasúti építőipar teljesítménye 2010 óta a hétszeresére nőtt, tavaly ennek az értéke 340 milliárd forint volt. 

A rendezvényen Font Sándor, a térség országgyűlési képviselője is üdvözölte a vendégeket, majd elmondta, hogy fiatalabb korában nagyon sokat utazott a fővárosba vonattal. Trianon miatt csak egy vágányon lehetett közlekedni, hamarosan azonban kétvágányúsítják a vonalat. Szólt arról is, hogy a V-Híd Zrt. munkatársai az építkezés során rendkívül rugalmasok segítőkészek voltak. Soltvadkerten részt vettek például egy munkagéppel egy nagyobb tűz eloltásában, Kiskőrösön pedig a vasútállomás áttervezését érintően is rendkívül nyitottak voltak. 

Mészáros Lőrinc,  a Mészáros Csoport tulajdonosa is méltatta a cég tevékenységét. Mint elmondta kilenc éve vásárolta meg a Mészáros Csoport a vállalatot, a tervek szerint jövőre már minden olyan vasúti építéshez szükséges géppel rendelkezni fognak, amely szükséges a munkálatokhoz. Annak idején 200 dolgozója volt a cégnek, ma már 1200-an erősítik a zrt. piaci pozícióit. Hangsúlyozta, hogy a V-Híd nyolc év alatt 800 kilométernyi felújítást végzett az országban. Majd célként nevezte meg a társaság külföldi terjeszkedését is. 

A Mészáros Csoport tulajdonosa az átadón kifejtette: a V-Híd Csoport évek óta folyamatosan fejleszti a gépparkját, amelynek értéke ma már meghaladja a 100 millió eurót. 

– Célunk egy teljesen magyar tulajdonú vasútépítő vállalat létrehozása volt, amely képes komplex vasúti pályákat építeni, felújítani, valamint infrastruktúrákat tervezni. Ez az álmunk valóra vált, azóta pedig a vasúti pályák mellett utak, hidak, terminálok épültek a V-Híd -nak köszönhetően – emelte ki.

Magyarország legkorszerűbb vasúti nagygépei dolgoznak a Budapest–Belgrád vasútvonalon

A cégcsoport 2022-ben rendelt meg három gépóriást az osztrák Plasser & Theurertől, amelyből kettő megérkezett a nyár végén. Az UNIMAT 08-4x4/4S Dynamic kitérő- és vágányszabályozót, valamint az USP 2000 C2 ágyazatrendező és profilozó gépet magyar mérnökök segítségével építette meg Európa legnagyobb vasútépítő gépeket gyártó vállalata. Mindkét járművet vasúti kitérők és pályák karbantartására fejlesztették ki. A számítógép által vezérelt munkagépek gyorsak és precízek, így akár 40 százalékkal is lerövidíthetik a karbantartásra szánt időt. A harmadik gépet 2025 közepén veheti birtokba a vállalatcsoport. Az új SMD 80-as Európa legmodernebb vágányépítő és átépítő géplánca lesz. Az új gépeknek köszönhetően jelentősen nő a kivitelezés hatékonysága, hiszen rövidebb építési időt és kevesebb állásidőt eredményeznek, így gyorsabban valósíthatóak meg infrastrukturális fejlesztések. 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában