Közélet

2012.01.05. 18:49

Van vagy nincs tartalék mentőautó?

Címkék#Kecskemét

Egyetlen tartalék járműve sincs már a Bács-Kiskun megyei mentőszolgálatnak – állítják állásukat féltő, ezért magukat megnevezni nem kívánó mentősök. Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat kommunikációs igazgatója cáfolja ezt.

Noszlopy

Bács-Kiskun megyében jelenleg 38 járművet működtetnek a mentőállomások, és minden kocsira folyamatosan szükségük van. A mentősök szerint korábban 3-4 tartalék járművel is rendelkeztek, majd folyamatosan fogyni kezdtek a megyében a mentőjárművek. Részben meghibásodás miatt, ami nem is volt csoda. Bács-Kiskunban ugyanis a mentők átlagéletkora 8 év, a futott kilométerek száma 400-500 ezer, de akad olyan mentő, amelyik a dupláját is teljesítette már.

Másrészt folyamatos leselejtezések is csökkentették a járműparkot. Így – mint állítják - néhány nappal ezelőtt már azzal szembesültek a megyében a mentősök, hogy egyetlen tartalék kocsijuk sem maradt. Véleményük szerint ez elsősorban a kecskeméti mentőállomás munkáját veszélyezteti, de a többi Bács-Kiskun megyei mentőállomás munkájára is kihatással van.

- A műszakiak össze-vissza pakolják az alkatrészeket, csak azért, hogy munkába tudjanak küldeni egy-egy járművet – panaszolta egy mentős.
Olaj volt a felháborodásukra, hogy éppen ezekben a napokban nyilatkozta lapunknak Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) kommunikációs igazgatója: van néhány tartalékautó Bács-Kiskunban, ami szükség esetén bevethető. A megye mentősei pedig már azzal sem tudják vigasztalni magukat, hogy az Országos Mentőszolgálat által nemrég vásárolt 37 esetkocsi közül egyet – még nem tudni pontosan mikor – Kecskemétre küldenek.

A panaszokról természetesen megkérdeztük Győrfi Pált is, aki azonban cáfolta az állításokat:
- A név nélkül nyilatkozó állítólagos kolléga hibát követ el, amikor az egyébként valóban nehéz helyzetről valótlanságokat is állítva, hangulatkeltő módon ad tájékoztatást – közölte a kommunikációs igazgató. - A megyében igenis van három-négy tartalék gépjármű, ezek azonban – hiszen éppen ezért tartalékok – szükség esetén (például egy futó kocsi meghibásodása miatt) szolgálatba állíthatók. Ez sajnos az elöregedett kocsipark miatt gyakran előfordul. Az elmúlt hónapokban végre elindult a gépkocsi-beszerzési program. A most érkező harminchét eset-rohamkocsit hamarosan huszonhárom új mentőkocsi követi, sőt a legfrissebb örömhír 60-70 újabb mentőkocsi beszerzésének lehetősége. Az új kocsik érkezéséig nem tehetünk mást, mint hogy komoly erőfeszítésekkel üzemben tartjuk a régieket.[caption id="" align="alignleft" width="334"] A mentősök attól tartanak, ha műszaki hiba, vagy baleset miatt kiesik egy kocsijuk, akkor haza kell küldeni a munkából a személyzetet.
[/caption]

Nem csak a tartalékjárművek hiánya miatt bosszankodnak azonban jelenleg a kecskeméti mentőállomáson. Hanem azért is, mert – mint elmondták - nem tudják a garázsban lemosni a mentőjárműveket. Korábban ugyanis két gumitömlő állt a rendelkezésükre a mentőmosás, a garázs felmosása, valamint a vérrel szennyezett mentéstechnikai eszközök leöblítése miatt. Takarékossági okokból azonban leszereltette ezeket a locsolótömlőket a mentőállomás szegedi regionális igazgatósága.
- Azóta a garázst nem lehet felmosni. Az autókat pedig egyesével, egy olajjal szennyezett, balesetveszélyes külön épületben mossák le a sofőrök. A véres mentéstechnikai eszközöket vasvödörbe öntött vízzel mosogatjuk – panaszolták a mentősök.

Elmondásuk szerint a tömlők egyébként a kecskeméti mentőállomáson maradtak, ami újabb problémát okozott. Szerdán ugyanis visszaszereltette ezeket az állomásvezető, amiről tudomást szerezve a szegedi regionális igazgatóság ismét megtiltotta a használatukat.

- Elszomorító, hogy ebben a kérdésben is a tényeket félrevezetően állítja be a „kolléga” – cáfolt ismét Györfi Pál. - Éppen a helytelen gyakorlat megszüntetése történt akkor, amikor a „száraz garázs” helyett a különálló, felszerelt mosóhelyiséget jelölték ki az autók tisztítására. Tény és való, hogy át kell állni a kocsival a takarításhoz. A garázs csatornarendszere azonban (ahogy ezt a korábbi dugulások horribilis javítási számlái is igazolják) nem alkalmas autómosóként való használatra. És akkor még nem beszéltünk a balesetvédelmi előírásokról, szempontokról. Az egészségügyi felszerelések tisztításának, fertőtlenítésének régi, korszerűtlen feltételein az elkövetkező hónapokban viszont végre érdemben javítani tudunk majd.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!