2024.04.20. 17:20
Nyári abroncsok: nem érdemes tovább várni a téli gumik lecserélésével – podcast
Itt az ideje a téli gumi lecserélésének. Erre hívja fel a figyelmet a szakember. László Viktor, a kecskeméti LM Technik gumiszerviz üzemeltetője részletes tájékoztatást adott a gumicsere tudnivalóiról a Rádió 1 Gong Téma műsorában.
A változó időjárás ellenére a napi középhőmérséklet már +7 fok felett van, így célszerű lecserélni a téli abroncsokat. A nyárival jóval kisebb a fék útja, illetve a négy évszakos gumihoz képest, illetve jobb az abroncs vízelvezetése, halkabb, jobb üzemanyag fogyasztást eredményez.
Mikor számít kopottnak egy abroncs?
László Viktor kifejtette: a hivatalos szám szerint, 3-3,5 milliméter alatt főleg nyári gumit már érdemes eldobni, és újat venni helyette. A műszaki vizsgákon azonban 1,6 milliméter alatt buktatják meg az autót. Az is fontos, hogy ne legyen szétrepedezve.
A gumi állapota függ attól, hogy hol tárolják az autót. A garázsban tartottak jobban megkíméltek, a nyitott helyen állók jobban ki vannak téve például az erős napsugárzásnak. A prémium minőségű gumik jobb, strapabíróbb anyagból készülnek, hosszabb élettartammal bírhatnak. Lassabban öregszenek, repedeznek meg. Míg egy olcsó kategóriás guminál hamarabb előfordul a repedezés.
Különböző gumik elől és hátul
Nem ritka, hogy egy autóra előre és hátra más-más márkájú abroncsot tesznek. Ez okoz-e problémát? A szakember megjegyezte: a gumik kombinálása lehet akár szabályos is. A kisebb személyautóknál nem olyan lényeges, hogy egyforma márkájú legyen mind a négy abroncs, csak a méretüknek kell azonosnak lennie.
Problémát a kisteherautóknál, kisbuszoknál, nagyobb tengelytávú kis buszoknál, prémium kategóriás terepjáróknál, nagyobb teljesítményű személyi autóknál okozhat a különböző gumik használata. Az egyforma abroncsok jobb, biztosabb, stabilabb futást eredményeznek.
Négyévszakos abroncsok
Egyre népszerűbbek a négyévszakos gumik. Ezen típus azonban nem mindenkinek ajánlott. László Viktor elmondta: azoknak jó választás, akik csak városon belül használják az autót, vagy kisebb távokat mennek vele. Akik már rendszeresen közlekednek autópályán, vagy havonta sok ezer kilométert mennek, azoknak mindenképpen a télit vagy a nyári ajánlják. A négyévszakos az egy köztes megoldás, mivel nyáron a nagy melegben nincsenek meg azok a paraméterei, mint egy kifejezett nyári guminak, de télen a latyakba, hóban, nagy hidegben is rosszabbak az eredményei mint a szezonális téli guminak.
A négyévszakost is időnként, 10-12 ezer kilométer után el kell vinni szervizbe. Célszerű az elsőket és hátsókat megcserélni, a kopás miatt. Emellett centírozni is szükséges.
Abroncsok tárolása
A gumicsere után figyelni kell a megfelelő tárolásra is. Érdemes fénytől és párától védett helyen tárolni, lehetőleg becsomagolva. Egy udvaron, rosszul tárolt gumi idő előtt tönkremegy.
Minden abroncson szerepel egy úgynevezett DOT szám, mely megmutatja a gyártási időt. A négy karakterből az első kettő a gyártási hétre, a harmadik és negyedik szám a gyártási évre utal. Ma már 5-6 évesnél öregebb gumikat nem nagyon lehet használni, elöregednek, megrepedeznek. Régen, például 15 évvel ezelőtt sokkal hosszabb élettartama volt az abroncsoknak.
A cikkben szereplő podcast megtalálható a Baon.hu Youtube-csatornáján is.
Baon podcast
- Egyre több a beteg, már kérhető az influenza elleni védőoltás – podcast
- Nemcsak munkájáról, hanem magánéletéről is mesélt Vedelek Norbert – podcast
- Megújult a kecskeméti sírhelykereső, és már rövidebb időre is megváltható a sírhely – podcast
- Mobilfüggőség: más függőségeknek is alapja lehet a túlzott telefonhasználat – podcast
- Külföldi vendégmunkások beilleszkedését segítő program indul Kecskeméten – podcast