Kék hírek, bulvár

2016.11.05. 05:59

Soha ennyien nem haltak meg Bács-Kiskun útjain

Sosem látott balesethullám söpört végig Bács-Kiskun megye útjain októberben. Tizenkét balesetben tizenkettek haltak meg. A megyei közlekedésrendészeti osztály megbízott vezetője szerint a legtöbb baleset egyértelműen a figyelmetlenségre vezethető vissza.

Zsámbóki Dóra

Nem adott elsőbbséget a motorosnak, nem adott elsőbbséget a kamionnak, nem vette észre az előtte fékező járművet, a fénysorompó tilos jelzése ellenére a sínekre hajtott. Ez csupán néhány ok, melyek következtében az elmúlt hónapban 12-en haltak meg Bács-Kiskun megye útjain. Újszászi Zoltán őrnagy, a Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának megbízott vezetője azt mondja: pályafutása során – szerencsére – nem találkozott még hasonló periódussal.

Idén is lesz ingyenes autóátvizsgálás

A Látni és Látszani kampány 2012 óta zajlik, célja, hogy a balesetmentes közlekedés érdekében felhívja a figyelmet a látás és a láthatóság kiemelt fontosságára. Tavaly háromszáznál is több autós szerviz és közel száz optikai szaküzlet állt a Látni és Látszani kampány mögé, míg a másik oldalon a 21 ezret is meghaladta azoknak az autósok száma, akik csatlakoztak a kampányhoz.

2016-ban az országos kampány keretében október 15. és december 10. között ellenőriztethetjük járművünk láthatóságért felelős alkatrészeit és a szélvédőt ingyenesen az akcióhoz csatlakozott szervizekben. A regisztrált optikai szaküzletek pedig díjmentes látásellenőrzéssel és hasznos tanácsokkal várják a járművezetőket. Bács-Kiskun megyében ezekre november 8-án és 22-én nyílik majd lehetőség. A kampányról bővebb információ a www.latnieslatszani.hu weblapon található.

– A balesetek okait kutatva szembetűnő, hogy a legtöbb esetben közrejátszott a figyelmetlenség. Kikanyarodik a biciklis a motor elé, a tilos jelzés ellenére felhajt a sofőr a sínekre... Az őszi-téli átállással kapcsolatban nem győzzük felhívni a figyelmet a láthatóságra is. A kivilágítási szabályoknak gyakran nem felelnek meg sem a kerékpárosok, sem pedig a gyalogosok. Az elsőbbségadás szabályaira is nagyobb hangsúlyt kell fektetniük az állampolgároknak, hiszen láthatjuk, hogy milyen tragikus következményei lehetnek az óvatlanságnak – részletezte Újszászi Zoltán, akitől megtudtuk: négy baleset egyértelműen az elsőbbség meg nem adására vezethető vissza.

Ezek közül két baleset egy-egy idős ember életét követelte, akik valószínűleg nem tudták felmérni, hogy az érkező járművek – noha azok betartották a szabályokat – milyen gyorsan érnek oda a kereszteződésekhez. Az egyik ilyen baleset Miskén történt, ott egy 86 éves asszony vesztette életét, miután biciklijével bekanyarodott egy motoros elé. Másnap egy 77 éves csávolyi férfi halt meg, amikor Kecskeméten kikanyarodott az 54-es főútra az autópálya-csomópontnál, és nem adott elsőbbséget a neki jobbról érkező kamionnak, mely meglökte az autóját, ami így nekicsapódott a szemből érkező kamionnak.

[caption id="" align="alignright" width="300"] Újszászi Zoltán: jobban kell figyelnünk az utakon
[/caption]

Két ember életét megmenthette volna a biztonsági öv használata. Az egyik ilyen baleset ráadásul az autópályán történt. Több balesetnél szerepet játszott az is, hogy a sofőrök nem tartották a megfelelő követési távolságot, későn reagáltak, akkor sem a legjobban. Erre jó példa az október 25-én az 52-es úton történt baleset, melyben egy idős szabadszállási asszony vesztette életét, aki a vétlen autóban utazott. Terepjárójukat egy dögszállító tarolta le, miután a teherautó sofőrje későn vette észre az előtte fékező járművet, vészfékezett, a teherautó pedig ennek hatására átsodródott a szemközti sávba.

Két emberen segíthetett volna, ha külterületen gyalogolva felvettek volna egy láthatósági mellényt. A láthatósággal kapcsolatban Újszászi őrnagy rámutatott: a rendőrök a például jelenleg is zajló Látni és Látszani kampányban évről-évre osztják a láthatósági mellényeket – melyeket egyébként pár száz forintért bárki megvehet – de ez is csak akkor ér valamit, ha az emberek akár gyalog, akár kerékpárral közlekedve felveszik azokat.

Persze a láthatósági mellény viselése sem életbiztosítás, ezt mutatja az október 5-én még pirkadat előtt az 52-es úton történt baleset is. Egy kamion egy láthatósági mellényt viselő biciklist ütött el, a kerékpáron ráadásul világítás is volt, és a kamion fényszórói is hibátlanul működtek.

Tragédiák októberben Bács-Kiskun megye útjain

Október első napján egy 86 éves asszony vesztette életét Miskén. Az asszony rosszul mérhette fel a szemből érkező motoros sebességét – aki egyébként a szabályokat betartva közlekedett –, és elé kanyarodott.

Hasonló történt két nappal később Kecskeméten is, egy 77 éves csávolyi férfi kikanyarodott egy kamion elé az 54-es útra, az autópályacsomópontnál. A kamion sem ment gyorsan, jól jelzi ezt, hogy az ütközést követően pár méteren belül meg is állt, a személyautó viszont átsodródott a szemközti sávba, ahol nekiütközött egy másik teherautó.

Október 3-án történt egy másik halálos baleset is Kecskeméten. A 445-ös úton egy Ford ismeretlen okból tért át a szemközti sávba. A szemből érkező teherautó vezetőjének a szalagkorlátok határolta úton esélye sem volt hova menekülnie, ezért ő is áttért a neki szemközti sávba, hátha így sikerül kikerülnie az autót. Nem sikerült, a Ford 29 éves nagykőrösi vezetője azonnal szörnyethalt.

Október 4-én nagy valószínűséggel életet menthetett volna a biztonsági öv – feltéve, ha használta volna annak a Suzukinak a sofőrje, mely Tiszaalpár és Kiskunfélegyháza között borult fel a nyomvályús, esőtől csúszós aszfalton. Egy 62 éves bokrosi férfi veszette életét.

Egy nappal később az 52-es úton, a kerekegyházi leágazásnál gázolt halálra egy kamion egy 55 éves kerekegyházi férfit, aki láthatósági mellényben, kivilágított kerékpárral tekert a főúton. A rendőrök megnézték: a kamion lámpája is jól működött, tehát minden adott volt ahhoz, hogy a sofőr időben észrevegye a sötétben is az előtte lévő kerékpárost.

[caption id="" align="aligncenter" width="650"] Október 25-én két súlyos sérültet vittek kórházba a mentők az 52-es útról, ahol egy dögszállító letarolt egy terepjárót. Egyik utas a kórházban később életét vesztette.
[/caption]

Ez nem mondható el az október 12-én Mélykúton történt gázolással kapcsolatban. Egy 59 éves férfi a város határában hajtott ki elsőbbségadás nélkül az autók elő az 55-ös úton átvezető kerékpárúton. A biciklis takarásban volt, az őt elgázoló Toyota sofőrjének esélye sem volt megállni.

Másnap Baján egy autós hajtott ki elsőbbségadás nélkül egy robogós elé Baján. A motoros, egy 59 éves bajai férfi a helyszínen életét vesztette.

Néhány nap szünet után október 22-én újabb életet követelt a figyelmetlenség: egy 73 éves soltvadkerti nő a tilos jelzés ellenére hajtott a sínekre Vadkerten, a szerelvény maga alá gyűrte a Peugeot-t, az asszony életét már nem lehetett megmenteni.

Október 25-én Kecskemét határában egy dögszállító teherautó és egy terepjáró ütközött össze. A dögszálló sofőrje későn vette észre az előtte fékező járművet, beletaposott a fékbe. A részben folyékony rakománya megindult, ez, valamint vélhetően a mély nyomvályú miatt a teherautó átsodródott a szemközti sávba, ahol összeütközött a szemből érkező terepjáróval. A Isuzu az árokba csapódott, a teherautó pedig megpördült és felborult. A terepjáróból két súlyos sérültet vittek kórházba a mentők, egyikük, egy idős szabadszállási asszony később a kórházban életét vesztette.

Ugyanezen a napon egy 17 éves fiatalembert gázolt halálra egy éppen előző autó Kunszállásnál. A fiú ugyan az út bal oldalán tartott hazafelé a buszmegállóból, ám láthatósági mellény nem volt rajta, így az autó sofőrje nem látta őt a sötétben.

Másnap az M5-ös autópályán egy Skoda sofőrje vette későn észre, hogy előtte lassít egy kamion a kecskeméti lehajtó előtt. A Skoda fékezés nélkül rohant bele a teherautóba. A kocsi sofőrje néhány töréssel megúszta a balesetet, a mellette ülő 83 éves budapesti asszony viszont nem volt bekötve, a helyszínen meghalt.

Október 30-án egy 43 éves lajosmizsei férfi vesztette életét egy balesetben. A férfi Kecskemét és Lajosmizse között a vaksötétben, láthatósági mellény és világítás nélkül próbált meg átszaladni a négysávos úton. A túloldal külső sávjánál tartott, amikor odaért az autó.

 

2016-ban az országos kampány keretében október 15. és december 10. között ellenőriztethetjük járművünk láthatóságért felelős alkatrészeit és a szélvédőt ingyenesen az akcióhoz csatlakozott szervizekben. A regisztrált optikai szaküzletek pedig díjmentes látásellenőrzéssel és hasznos tanácsokkal várják a járművezetőket. Bács-Kiskun megyében ezekre november 8-án és 22-én nyílik majd lehetőség. A kampányról bővebb információ a www.latnieslatszani.hu weblapon található. Újszászi Zoltán: jobban kell figyelnünk az utakon Október 25-én két súlyos sérültet vittek kórházba a mentők az 52-es útról, ahol egy dögszállító letarolt egy terepjárót. Egyik utas a kórházban később életét vesztette. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!