Autóipar

2024.06.20. 19:30

Exkluzív – Jens Bühler: az évtized közepén megindul az új modellek gyártása a kibővített kecskeméti Mercedes-gyárban

Jens Bühler, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója január óta vezeti a csillagos márka kecskeméti gyárát. A gyárigazgató először adott interjút kinevezése óta. Jens Bühler egyebek mellett beszélt a Kecskeméthez való viszonyáról, a gyárbővítésről, és arról, hogy az évtized közepén az új gyáregység is megkezdi a termelést. Szót ejtett az elektromobilitásra való átállásról, és arról, hogy idén nyártól miért állnak át két műszakos termelési rendre.

Horváth Péter

– Január óta vezeti a gyárat. Hogy érzi magát Kecskeméten?

– Jól érezzük magunkat a feleségemmel és két fiunkkal, akik 4 és 6 évesek. Rendkívül szívélyes fogadtatásban volt részünk, és nagyon sok segítséget kaptunk az elején, amire újonnan érkezőként szükségünk is volt. A gyerekek is imádják az ittlétet, különösen, hogy beköszöntött a jó idő. Intenzíven ismerkedünk Kecskeméttel és környékével, és persze Budapestet is felfedezzük. Elmondhatom, hogy megérkeztünk Kecskemétre. A mostani megbízásom előtt már többször jártam itt üzleti úton, és nagyon jó érzésekkel jövök be a gyárba, átérzem az itteni különleges csapatszellemet, amit a munkatársak képviselnek. Ezt „kecskeméti szellemiségként” szoktuk emlegetni, amit leginkább az fémjelez, hogy nagyon erős a csapat siker iránti vágya, hogy együttműködjünk egy nagy cél érdekében. Ez nagyon is egyezik az én habitusommal. Ez a kecskeméti gyár különleges sikereinek a kulcsa, amelyeket az utóbbi időben elértünk.

Jens Bühler, Kecskemét, interjú
Jens Bühler, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója január óta vezeti a csillagos márka kecskeméti gyárát.
Fotó: Bús Csaba

– Különlegesnek tekinthető a kecskeméti a Mercedes gyárai között?

– A kecskeméti gyár a teljes Mercedes-Benz termelési hálózatában nagyon-nagyon jó hírnévnek örvend. A 20 éves pályafutásom során több gyárat is volt szerencsém megismerni. Többek között hosszabb időt töltöttem Kínában. Nagy lehetőségnek és felelősségnek tekintem, hogy itt, a kecskeméti gyárban létrehozhatunk valamit, ami egyedi jellemzőkkel bír. Akárhányszor jártam Kecskeméten üzleti úton a múltban, mindig lenyűgözött az itteni segítőkészség és szívélyesség, de az is, hogy pragmatikusan oldják meg a kihívásokat. Ez a különleges hozzáállás vonzott Kecskemétre, és az, hogy láttam: ebben a gyárban még valami nagyon nagy dolgot fogunk létrehozni.

– Milyen kiemelt feladatokkal és célokkal vette át a gyár irányítását?

– Kecskeméttel egy nagyon jól működő gyárat vettem át. A legfontosabb feladatok között szerepel, hogy ezt megtartsuk és tovább építsük. Emellett kiemelt feladat, hogy a gyárat átvezessük egy nagy átalakulási időszakon, illetve előkészítsük az új modellek gyártására. Ennek egy része a már most meglévő, jelenleg A-osztályt, CLA-t és teljesen elektromos EQB-t gyártó üzem felkészítése az ezeket követő új platform, az ún. MMA-járművek (Mercedes Modular Architecture) gyártására, másrészt a gyár kibővített részének előkészítése az ún. MB.EA-platformra (Mercedes-Benz Electric Architecture) járműveinek új generációjára. Praktikus szempontból kettős központi célja van az itteni munkámnak. Mindennapos fontos feladat, hogy jelenlegi járműveinket a Mercedes-Benztől megszokott szokásos magas minőségben gyártsuk, és ezzel párhuzamosan stratégiailag elő kell készítenünk a gyárat az újdonságokra. Ez természetesen a munkavállalóinkra is vonatkozik. Csapatunk jelenleg mintegy 4500 alkalmazottból áll, és további több ezer főt fogunk felvenni az új gyáregységekbe. Az autógyártásban a legfontosabb tényező maga az ember. A gépek, berendezések megvásárolhatóak, de az ezekkel való munkavégzés, a tudás az embereké. Izgalmas kihívás vezetőként, hogy a legjobb csapattal működtessük a gyárat. További fontos feladat, hogy a város legnagyobb munkáltatójaként a városvezetéssel közösen dolgozzunk Kecskemét fejlesztéséért. Elengedhetetlen az optimális infrastrukturális feltételek megléte, legyen az a megfizethető lakhatás, illetve a szabadidős lehetőségek a családok számára. Emellett munkáltatóként szeretnénk visszaadni az itt élőknek abból, amit tőlük kaptunk, komolyan vesszük a társadalmi felelősségvállalást: aktívan részt veszünk a régió fejlesztésében.

– Milyen karrierutat járt be eddig?

– 2003-ban kezdtem a pályafutásomat a Mercedesnél Sindelfingenben, miután befejeztem a gépészmérnöki tanulmányaimat a Stuttgarti Egyetemen. Az első években mérnökként dolgoztam, a karosszériaüzem termelési folyamatainak fejlesztéséért voltam felelős. Utána különböző vezetői feladatokat kaptam, illetve különböző típusokkal összefüggő projektekben vettem részt. 2012-ben a kínai vegyesvállalatunknál, a BBAC-nél Pekingben részt vettem egy új gyár felépítésében, ahol az E-osztályt és a GLC-t kezdték gyártani a helyi piac számára. Ott részese voltam a gyár tervezésének, építésének és a gyártás felfuttatásának. 2017-től kezdtünk el foglalkozni a kecskeméti gyár továbbfejlesztésével. 2018-tól a Mercedes gyártási részlegének stratégiai irányítására összpontosítottam. 2021-től a globális gyártervezésért feleltem, és a globális termelési hálózaton belül a gyárak bővítéséért, illetve az új motor- és összeszerelő üzemek építéséért voltam felelős – ebben a szerepkörben a jelenleg építés alatt álló gyárbővítés tervezéséért is jelentős részben én feleltem.

– Hogy néz ki egy gyárigazgató tipikus munkanapja?

– Szerencsém, hogy a gyerekek korán kelők, legkésőbb 6 órakor már fent vannak. Gyárigazgatóként alapvetően nagyon szabályozottak a munkanapjaim, meghatározott napirend szerint zajlanak. Első dolgom az irodában, a reggeli kávé mellett, hogy megnézzem az előző nap mérőszámait, és ezzel felkészüljek a napra. Köszönhetően az MO360 digitális termelésirányítási rendszerünknek, ezek az adatok online bármikor elérhetők. Az adatokat azután részletesen megbeszéljük a vezetői körben minden üzemünkre vonatkozóan. A présüzemmel kezdjük, majd a karosszériaüzem, felületkezelő üzem, összeszerelő üzem következik, egészen a logisztikáig. És itt kezdődik igazából a nap. A délelőttömet nagyrészt a termelésben töltöm, ahol tapasztalatot cserélek a kollégáimmal: Mi megy jól? Mit csinálhatnánk talán jobban? Ez a párbeszéd nagyon fontos számomra. A más gyárakban és a Stuttgartban dolgozó kollégáimmal folytatott megbeszélések szintén a napi programom részét képezik. A napi munka mellett pedig ott vannak a stratégiai projektek is. Egy-egy este nyilvános rendezvényeken képviselem a gyárunkat, ugyanakkor fontos számomra, hogy esténként láthassam a gyermekeimet. Ezért jó, hogy Kecskeméten élünk, és csak rövid utat kell megtennem az otthon és a gyár között.

Jens Bühler, Kecskemét, interjú
A gyárigazgató először adott interjút kinevezése óta.
Fotó: Bús Csaba

– Hogy áll a gyár bővítése jelenleg? Milyen lépések vannak hátra a teljes kapacitáson való működésig, és ez mikor várható?

– Az új karosszériaüzem és az összeszerelő üzem épületei szerkezetkészek, külső burkolattal ellátottak. Most zajlik a robotok és a gyártósorok telepítése. A felületkezelő üzem épülete egy átfogó modernizálási folyamaton esik át. Az első berendezések már csatlakoztak a hálózathoz, és részben tesztüzemben is vannak. Az akkumulátorbeszerelő üzem épülete is hamarosan szerkezetkész lesz, és a nyár folyamán érkeznek meg az első berendezések. Teljesíteni fogjuk azt a célt, hogy az évtized közepétől megkezdődik az új modellek gyártása. Ezzel kapcsolatban infrastrukturális beruházások is megvalósulnak: új utak létesülnek, parkolókat alakítunk ki, bővítjük az üzemi étkezdéket, és különösen büszke vagyok arra, hogy előrehaladott állapotban vannak a fotovoltaikus erőművünkkel kapcsolatos tervek is. Ezzel megvalósítjuk, hogy a felhasznált áram egy részét magunk állítsuk elő.

– Milyen most, és az új létesítménnyel hogyan oszlik meg majd az elektromos és a hagyományos hajtással gyártott autók részaránya?

– Abban a helyzetben vagyunk, hogy egy gyártósoron képesek vagyunk belsőégésű motorral szerelt és tisztán elektromos járműveket is gyártani. Ez rendkívül rugalmas részarányú termelést tesz lehetővé, ezáltal minden ügyfelünknek olyan autót tudunk gyártani, amit szeretne – ugyanazon a soron, ugyanazokkal a munkatársakkal. Ez a rugalmasságunk a következő években is megmarad az új modellek tekintetében. A Mercedes-Benz következetesen lefekteti az alapjait annak, hogy 2039-re mérleg szerint szén-dioxid-semleges új járműflottát hozzon létre. Az átalakulás ütemét a piaci feltételek és ügyfeleink kívánságai fogják meghatározni.

– Milyen kihívásokkal szembesülnek az elektromos átállással kapcsolatban?

– A termékkínálatunkat teljesen átalakítjuk a most gyártott kompakt szegmens termékeiről az új MMA-platform modelljeire, amelyek között tisztán elektromos és hagyományos meghajtásúak is vannak. Ezekről elárulhatom, hogy jelentős előrelépést jelentenek számunkra, technológiailag és természetesen a gyárunk szempontjából is. Erre felkészülve gőzerővel zajlik az eszközeink átalakítása és gyáregységeink átépítése. Ezzel párhuzamosan folyik tovább a gyártás, egyes helyeken vannak természetesen átfedések. Karácsonykor elkezdtünk például hosszabb leállásokat beiktatni a termelésbe annak érdekében, hogy megfelelő körülményeket teremtsünk a berendezések átalakításához – a most nyártól induló két műszakos működés pedig szintén a tervezett átalakítási munkálatoknak köszönhető.

– Ezek szerint nem megalapozottak azok a pletykák, melyek szerint a csökkenő kereslet, illetve az autóipart sújtó nehézségek miatt állnak le időnként?

– Ennek okai a kiterjedt átalakítási munkálatok és az új modellekre történő felkészülés. Most egy átmeneti szakaszban vagyunk. A jelenlegi modelljeink fokozatosan a modellciklusuk végéhez közelednek.

– Hogyan érinti a változás a munkavállalóikat?

– Az átállás nem lesz közvetlen hatással a mintegy 4500 saját munkatársunk munkahelyeinek számára. Ebben az átmeneti szakaszban értéknövelő feladatokat teremtettünk minden érintett kollégánk számára. Ez különösen a képzési és fejlesztési lehetőségek széles körét és a telephelyünk más területeinek támogatását foglalja magában. Szeretném elmondani, hogy törzscsapatunk minden tagja előtt távlatok nyíltak, és lehetőséget biztosítunk arra, hogy felkészüljenek az új modelljeink gyártására. Ehhez sok erőre és egy jó tervre van szükség. E tervnek az első lépése a két műszakos termelésre való áttérés. A folyamat végén a meglévő és az új üzemünkben is képesek leszünk vonzó, újgenerációs modelljeink gyártására.

– Olyan hírek érkeztek az utóbbi időben, hogy csökken a kereslet az alternatív hajtású autók iránt. Önök mit érzékelnek ebből a tendenciából a Mercedesnél?

– Ahogy már mondtam, a Mercedes-Benz következetesen készíti elő 2039-re a mérleg szerint szén-dioxid-semleges újautó-flottát. Arra számítunk, hogy az elektromos autók és a plug-in hibridek globális részesedése az új autóeladásainkban az évtized második felében eléri az 50 százalékot. Az átalakulás ütemét a piaci feltételek és ügyfeleink igényei fogják meghatározni. Ennek megfelelően itt, Kecskeméten is rugalmasak vagyunk és minden vásárlónk kívánságára a tökéletes Mercedest fogjuk megépíteni.

– Nyilvánvalóvá tette, hogy immár két szíve van. Egy csoportban vagyunk Németországgal a futball Eb-n. Melyik szíve szerint szurkolt szerda este?

– Miután két szívem van, annak örültem volna, ha Magyarország döntetlent játszik Németországgal. És hogy ki győz a végén? Ezzel a válasszal vigyáznom kell. Mondjuk Olaszország vagy Franciaország.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!