2023.01.13. 07:00
Boszniában és Közép-Ázsiában is érdeklődnek a jánoshalmi tervezésű traktorok iránt
Újraindul Magyarországon a traktorgyártás. A jánoshalmi Renner Bt. teremtette meg ennek a műszaki alapjait évekkel ezelőtt. Dr. Renner Tamás, a cég műszaki igazgatója hírportálunknak elmondta, hogy a tervek szerint az év második felében mintegy 15 traktort szállítanak ki Magyarországról Bosznia-Hercegovinába.
A felvételen dr. Renner Tamás, a Renner traktor megálmodója
Fotó: Barta Zsolt
Magát az erőgépeket a MUMGÉP Kft. gyártja majd Mezőtúron. Szerbiába, Boszniába, Angolába és Kongóba, valamint a közép-ázsiai országokba is fognak járműveket kiszállítani. A Renner cég együttműködik a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemmel (MATE). Mint arról beszámoltunk, tavaly a MATE Szent István Biztonságkutató Központjának kihelyezett innovációs műhelyét adta át Jánoshalmán, a Renner Bt. központi telephelyén Dr. Gyuricza Csaba rektor.
Az elmúlt egy év során olyan megbízásokat kapott a családi vállalkozás, amelyek alapján a gyártást át kellett helyezni idehaza. Dr. Renner Tamás elmondta: eddig 15 gépre érkezett megrendelés. Majd hozzá tette: a Renner Bt. a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Szent István Biztonságkutató Központtól olyan felkérést kapott, hogy végezze el traktorok alternatív hajtóanyaggal történő meghajtását. Így az igények alapján benzin-, LPG- és dízelüzemű traktorok is gyárthatóak majd.
Ha szükséges, akkor akár napelemes energiával is működtethető lesz majd a traktor.
A cég, a MATE-n keresztül kapcsolatban áll Kirgíziával, ahol érdeklődnek a gép iránt. A Magyar Kirgiz Fejlesztési Alap segíti a kapcsolatok szélesítését. Az export esetében azonban azt kell figyelembe venni, hogy nem lehet ugyanazt a gépet kiszállítani, amely az Alföldön kiválóan teljesít, mivel Ázsiában más az éghajlat. Olyan funkciókkal kell kiegészíteni, amellyel ott lehet biztonságosan dolgoztatni.
A kirgizekkel a szakmai kapcsolatok egyre élénkebbek, s részben ezért is közös fejlesztéseket végeznek. A jánoshalmi traktorokba igények alapján kétféle (50, 80 lóerős) dízel- és egy fajta (80 lóerős) benzinmotort szerelnek be. Dr. Renner Tamás elmondta: Közép Ázsiában és a szubszaharai térségbe óriási az igény az ilyen típusú erőgépekre. Így nem tart attól, hogy nem fogják keresni őket.