Lassabban

Gulyás Sándor

Egy éve sincs, hogy megemelték a gyorshajtás után kiszabható közigazgatási bírságok mértékét. Augusztus közepétől ismét fentebb kúsznak a büntetési tételek, amit nem igazán fogadunk örömmel. Tény azonban, hogy a magas bírságok ez idáig nem igazán hatották meg az ámokfutókat.

közlekedés, Bács-Kiskun, gyorshajtás,
Illusztráció
Fotó: Shutterstock

A tavalyi évben minden eddigi rekordot megdöntöttek a gyorshajtók Magyarországon. Tizenkét hónap alatt összesen 26,215 milliárd forint közigazgatási bírságot szabott ki a rendőrség az objektív felelősséges gyorshajtásért. A statisztikai hivatal által megjelenített átlagos 3 százalékhoz képest a valóságban a halálos közúti közlekedési baleseteket közel 20 százalékban az abszolút sebességtúllépés okozta.

A gyorshajtókat az sem hatotta meg, hogy a rend őrei egyre több eszközzel vadásznak rájuk. Számos helyen jelentek meg az utak mellett az újabb traffipaxok mellett a traffiboxok. Idén februárban már 87 darab, mobiltraffipaxokat magukba foglaló készülék működött, és már akkor további 94 helyszínen zajlottak előkészületek. Az év végére országszerte közel 200 készülék figyeli majd az előtte elhaladó autókat.

Augusztus közepétől ajánlatos kicsit jobban visszavenni a tempóból, mert sok pénzbe kerül. A korábbi 39 ezer forintról tehát a minimum büntetési tétel 50 ezer forintra emelkedik, míg a maximálisan kiszabható 390 ezer helyett immár 468 ezer forint lesz. Nem csak a száguldozás után járó bírságok drágulnak. A piros lámpán való áthaladásért 80 ezer forintot, a leállósáv nem megfelelő használatért akár 156 ezer forintot kell fizetni. A kötelező haladási irány megsértése 78 ezer forintot, a behajtani tilos jelzés figyelme kívül hagyásáért 47 ezer forintot kérnek majd el a rend őrei.

Érdemes tehát megfogadni a régi közmondást, miszerint lassan járj, tovább élsz, és a pénzünket sem viszi el a gyorshajtásért kiszabott büntetés.