2022.01.24. 06:30
Képzést indítottak az online bántalmazás ellen Baján
A Végeken Egészséglélek-tani Alapítvány szervezésében az alapítvány munkatársai, valamint a Mathias Corvinus Collegium (MCC) és a Scruton munkatársai egy egyedülálló képzést indítottak el a közelmúltban influencerek, médiamunkatársak részére, amelynek témája az online bántalmazás volt.
Illusztráció. Fotó: Shutterstock
A képzés célja, hogy csökkentsék a bántalmazás megjelenését az online tartalmakban. A vicc sem mindig vicces, a bántalmazásnak pedig maradandó következményei is vannak az emberek lelkében – hívta fel a figyelmet Hal Melinda pszichológus, az MCC Test és Lélek műhelyvezetője a képzés kapcsán. Mint elmondta, a képzésben több modul van, alapvetően gyakorlatorientált tanfolyamot terveztek. Megismertetik a résztvevőket többek között a mentális betegségekkel, valamint a traumákról is képet kapnak a jelentkezők, hogy miből alakulnak ki, és milyen következményei lehetnek.
– Azt vettük észre az online tartalmak esetében, hogy tele vannak agresszióval és bántalmazással. Elég sokszor nehezen elkülöníthető, hogy mi számít még viccesnek, és igen sok esetben a kattintásvadászat, figyelemfelkeltés bántalmazási formákat hoz. Biztosan mindenki ismeri azokat a videósokat, akik kifejezetten karikatúrákat fogalmaznak meg, de nagyon sok esetben ezek túlmennek azon a határon, ami még egy vicces, elfogadható tartalom lenne és a zaklatás környékére tévednek – mondta Hal Melinda.
– Ez nemcsak abból fakad, hogy valaki szándékosan próbál lejáratni másokat, hanem nagyon sokszor a tudatlanságból. Egyszerűen abból, hogy nem tudják, hogy mit fog okozni egy olyan tartalom, amit nem etikusan gyártanak le. Ilyen volt például egy videó, amit korábban gyártottak, és valóban megnöveli a kedvelések számát a közösségi oldalon, ha polgárpukkasztó tartalma van, csakhogy ezen a videón egy 14 éves fiú lejáratása történt meg, aki egyébként egy lokálpatrióta, és a saját településéért küzd mindenféle eszközzel. Ezt karikírozták ki, de számos olyan influencert, bloggert tudunk mondani, akik átestek a ló túloldalára ebben a kérdésben. Őszintén azt gondolom, hogy ez legtöbbször a tudatlanságból fakad, nem feltétlenül gonoszkodásból, nem akar szándékosan ártani másoknak. Sokszor történik meg, hogy egy-egy kritika mellett bántalmazás is belecsúszik az adott cikkbe, vagy televíziós anyagba – mondta el hírportálunknak Hal Melinda.
Az a legnagyobb probléma az influencerekkel, a bloggerekkel, a médiamunkatársakkal, hogy talán sok esetben az ember helyett a kedvelés, a like vagy az anyagi függőség a döntő – tette hozzá.
Ezeket a falakat szeretnék lebontani, és azt szeretnék elérni, hogy trendi és sikk legyen etikus tartalmat gyártani.
– Valójában több cél is van, mert ha sikerül a forrást tényleg egy kicsit megváltoztatnunk, akkor az egész szemlélet tudna változni.
Valóban trendivé válna az etikus tartalom. A hétköznapi emberek, az átlagemberek tudástárából hiányzik a mentális betegségek, illetve a traumákkal kapcsolatos információ. Lehet, hogy még sosem gondoltak erre, vagy nem találkoztak vele. Aktuális a téma, és igyekszünk magyar példákat hozni, hogy tényleg mindenki átérezze, hogy mi is zajlik az online térben. Legfőképpen az online térre fókuszálunk – részletezte a pszichológus. Az első képzés nagyon jól sikerült véleménye szerint, bloggerek, médiamunkatársak vettek részt, azaz influencerek.
– Ez egyébként egy elég képlékeny fogalom, hogy ki az influencer. A tízezer fő fölötti követővel rendelkező egyén már influencernek számít. Azt gondolom, hogy magyar viszonylatokban ezt nehéz elérni. Hozzánk bárki jöhet, aki tartalmat gyárt. A képzés gyakorlatorientált, tartalmaz többek között empátiatréninget, pszichológiai játékokat és klinikai szakpszichológusként magam is nagy hangsúlyt fektetek a pszichiátriai kórképek ismertetésére. Nagyon fontos, hogy lássák az emberek, mit okozhat egy „ártatlan” vicc vagy nyilvános megalázás. Szó volt arról is egyebek mellett, hogy hogyan lehet megállítani, ha valakit agresszió ér az online térben. Mi megpróbáljuk az összes stratégiát bemutatni, és reméljük, hogy a hallgatók is jönnek további ötletekkel, hogy mivel tudjuk egymást segíteni ebben a küzdelemben. Remélhetőleg olyan közösséget tudunk építeni, amely az etikus tartalomgyártás mellett ki fog állni. Ezzel együtt a cyberbulliingről is szó van, azt reméljük, hogy tényleg végre eljut a fiatalokhoz is. Nagyon sok influencer még csak 12–14 éves, tehát nagyon fiatalokat is szeretnénk megcélozni. Első alkalommal őket még nem sikerült elérni, de reméljük, hogy hozzájuk is eljutunk, mert ennek a korosztálynak is nagyon fontos lenne erről beszélni – mondta Hal Melinda pszichológus.
Amit most látnak a szakemberek, az arról szól, hogy tele van erőszakos tartalommal az online tér. Ez nemcsak a verbális tartalomra vonatkozik, hanem sokszor a képi világra is, a horrorisztikus dolgokra.
– A közösségi platformokon a korlátozás nem segít ezen. A Tik-Tokon például az átlagéletkor 13 év, ami nagyon kevés. Azt gondolom, hogy sajnos mindig lesznek bántalmazó tartalmak, és ezért szeretnénk, hogy ez egy belső motiváció legyen, mindenki értse meg, hogy miért kell etikus tartalmat gyártani. A fiatalok sokszor csak tudatlanságból hoznak létre olyan tartalmat, ami bántó lehet, nem gonoszkodásból – véli a pszichológus.
Vannak továbbá olyan oldalak is, amik borzasztó bántalmazásokat mutatnak be.
– Volt olyan külföldi oldal is, ami azt mutatta be, hogy egy fiú hogyan alázza meg a barátnőjét. Addig fajult a dolog, hogy kizárta az erkélyre, és megfagyott. A drogfogyasztás, az alkoholizálás is megjelenik több oldalon, ennek a veszélyeire is próbáljuk felhívni a figyelmet – fogalmazott Hal Melinda. Mint mondta, ez egy folyamatos munka, a továbbiakban szeretnének az iskolákba is eljutni, mert a bántalmazás mint téma sajnos nagyon aktuális.