2021.08.12. 11:30
Rangos kitüntetést ítéltek oda az izsáki tésztagyártó cégnek
A Bács-Kiskun Megye Gazdaságáért díjat ítélte az Izsáki Házitészta Kft.-nek a megyei közgyűlés. Ezt Kiskőrösön veheti át a cég képviselője a közgyűlés ünnepi ülésén. Juhász Zsolttal, a cég egyik tulajdonosával beszélgettünk.
Juhász Zsolt, a családi vállalkozás egyik tulajdonosa
Fotó: Barta Zsolt
Az Izsáki Házitészta Kft. az öt legnagyobb száraztésztagyártó vállalat egyike a hazai piacon, termékeinek csaknem felét külföldön értékesíti, az üzemben pedig hetvennégy dolgozó termeli a sokak számára ismertté vált termékeket.
Juhász Zsolt, a cég egyik tulajdonosa szerint a vállalat egyik fő erőssége az innováció.
A több mint 30 éve gyártott klasszikus termékek mellett talán ez a megújulási képesség is szerepet játszhatott abban, hogy a megyei önkormányzat díjat adományoz a többgenerációs családi vállalkozásnak.
– Díjat kapni jó, főleg ha a munkája elismeréseként kapja az ember. De ezt a díjat nemcsak mi kaptuk, hiszen mi egy fogaskerék vagyunk a gépezetben, az elismerést mind a beszállítóink, karbantartóink, dolgozóink, raktárosaink, szállítóink, üzletkötőink, értékesítőink kapják, és nem utolsósorban a felhasználóinknak, fogyasztóinknak is nagyban köszönhetjük. Szükség van a multinacionális cégek mellett a hozzánk hasonló vállalkozásokra, melyek az adott szegmensben a hagyományt tisztelve, de mindig megújulva haladnak előre. A fiatalok felé is fontos a nyitás – mondta a cégvezető, majd hozzátette, ezt a generációt a közösségi médián keresztül próbálják elérni.
– Minden hónapban elhelyezünk egy-egy receptet, amelyet kipróbáltunk és javaslunk minden vásárlónknak elkészíteni. A nemrégiben bevezetett csípős csipetke, pirított tarhonya, színes durumtészta-formátumaink után új termékkel is készülünk a legkisebbek számára: állatalakos tésztával jelenünk meg szeptemberben a piacon, amit levesben, vagy akár köretként is lehet tálalni a gyerekeknek – mondta.
Kérdésünkre, hogy a három járványhullám mennyire befolyásolta a terveiket, elmondta, alapvető élelmiszergyártóként azt gondolták, hogy a céget nem érinti olyan mélyen a válság. Tavaly márciusban egy felvásárlási hullám szinte kisöpörte a raktáraikat.
Ezt követően azonban kevesebbet vásároltak a családok, úgyhogy nem zártak kiemelkedő évet, bár a 2020-as tervük teljesült, a körülmények és a piac átalakult.
A gasztroszektorban és az iskolai étkeztetésben drasztikus visszaesés következett be a járvány miatt, viszont a webes kereskedelem megerősödött. Legalább öt évet fejlődött a kereskedelem ezen szegmense.
A cég egyik erőssége az, hogy az üzletkötőik folyamatosan tartják a kapcsolatokat a boltok, üzletláncok vezetőivel. Ez egy ilyen váratlan gazdasági válság során különösen fontos.
– Mindig keressük, hogy a fogyasztáscsökkenés miért történt; ha nem rendelnek, annak mi az oka; ha valahol nőnek az igények, akkor az minek is köszönhető. Így elemezzük a piaci változásokat. Erre különösen nagy szükség volt az elmúlt másfél év során.
Az idei nyáron, június–augusztusban, érezhető visszaesést tapasztalunk ebben a szektorban.
Óvatosabban rendelnek például a konyhák, mivel nem lehet tudni, hogy ősszel visszatér-e vagy sem az online oktatás. Kevesebb a gyermektábor is, mint egy korábban megszokott évben – hangsúlyozta az üzletember.
A járványnak köszönhető gazdasági válság miatt a legtöbb iparágban drasztikus áremelés történt. Vajon a tésztagyártást körülvevő beszállítói háttér esetében történt-e hasonló változás? – kérdeztük. – Lassú áremelkedés történt minden előállítást érintően, viszont a termékeink polci ára nem változott. Jelenleg a csomagolóiparban vagy akár a tojás- és liszttermelésben várható a korábbinál jelentősebb drágulás – mondta Juhász Zsolt.
A cégek egy válság során az az utáni fellendülésre készülnek. Történt felkészülés a jó rajt érdekében? – kérdeztük. Juhász Zsolt tulajdonos azt mondta, hogy a pandémia, akárcsak más cégvezetőket, őt is az irodájába kényszerítette. Ekkor azonban ő és a munkatársai is többet tudtak foglalkozni a cég jövőjével.
– Maradt időnk, hogy végiggondoljuk, hogyan léphetünk előre. Több olyan projektet pályáztunk meg sikeresen, amely már rövid távon is erősíti a cég piaci pozícióit. Sikeres napelemes rendszert építünk ki egy pályázat keretében, mely az energiaszükségletünk 40–45 százalékát kiváltja. A kivitelezés augusztus közepén kezdődik és az ősz elején befejeződik. A további pályázatok során gépeket, eszközöket vásároltunk, amelyek a vállalkozás növekedését, hatékonyságát irányozzák elő. Lisztsilótartályt és kezelőrendszert telepítettünk. A légtechnikai rendszer fejlesztése a magas hő- és páratartalmat csökkenti, mely az optimálisabb gyártási folyamatot segíti elő, nem utolsó sorban pedig a dolgozók számára jelent jobb munkakörülményeket.
Vásároltunk egy komplex tojástörő vonalat, amely óránként 30 ezer tojást képes megmosni, fertőtleníteni, feltörni.
Teljesen megújult a lúdgégegyártó sorunk, valamint a csomagolástechnikánál a kézi gyártást részleges automata technikára váltottuk ki – mondta Juhász Zsolt.
Mint megtudtuk, a járvány miatt nem bocsátottak el egy dolgozót sem, viszont az üzletember nem rejtette véka alá, hogy a jó munkaerők megtartása egyre nehezebb; ezzel számolnak is. Kecskemét elszívóhatása ugyanis erőteljes. Hangsúlyozta, hogy a dolgozók között 12 olyan 60 év feletti nyugdíjasuk van, akik még bírják a tempót a fiatalokkal, de mint mondta, látni kell, hogy ez a generáció néhány év múlva befejezi a munkát. Őket pótolni komoly kihívás. Előre kell gondolkozniuk, hogy amikor csökken majd a dolgozói létszám, akkor a munka nagyobb részét gépesíteni tudják – tette hozzá Juhász Zsolt, az Izsáki Házitészta Kft. egyik tulajdonosa.