Forgalomnövekedés

2024.08.05. 11:13

A turizmus-vendéglátás ágazatban kis fellendülés tapasztalható Kecskeméten

Nőtt a vendégéjszakák száma Kecskeméten, de egy turista átlagban továbbra sem tölt el három vagy annál több éjszakát a városban. De vajon milyen helyzetben van a vendéglátóipar, a szállásadók, az éttermek és a kávézók? Korenika Attila éttermi mestert, a Neumann János Egyetem vendéglátóipari közgazdásztanárát, a Schnitta Sámuel Magyar Éttermi Kultúráért Egyesület titkárát kérdeztük.

Vizi Zalán

– Ha országos tendenciát nézünk, akkor a turizmus-vendéglátás ágazatban kis fellendülés tapasztalható – nyilatkozta hírportálunknak Korenika Attila éttermi mester, a Neumann János Egyetem vendéglátóipari közgazdásztanára, a Schnitta Sámuel Magyar Éttermi Kultúráért Egyesület titkára.

vendéglátóipar, szálláshely, turizmus
Kecskemét legújabb vendéglátóhelye, a Café Plázs Dessert Boutique
Fotó: Bús Csaba / archív-felvétel

– A szálláshelyadóknál az elmúlt időszakban nagyjából 13 százalékos, a vendéglátóipari üzletek esetében 5–8 százalékos forgalomnövekedés tapasztalható. Ez attól is függ, hogy az adott üzlet vagy szállás hol helyezkedik el – mondta a szakember.

Ezek az adatok Kecskemétre is igazak, habár nyáron fennáll az a logikus tendencia is, hogy a turisták leginkább a vízparti településeket keresik fel, így a nagyvárosi, illetve belvárosi forgalom csökkenhet.

– A városi üzleteknél általános helyzet, hogy júliusban-augusztusban 20–30 százalékos forgalom- és bevételcsökkenéssel kell számolniuk – hangsúlyozta Korenika Attila.  

Egyre népszerűbbek a street food ételek, főleg az ilyen fesztiválokon, ilyen szempontból hígul a piac, habár az nem jellemző, hogy árban ezek a kitelepült egységek jelentősen olcsóbbak lennének. 

– Sokan igénylik a hagyományos éttermi vendéglátást, mindenki szíve joga, hogy mit választ – tette hozzá az éttermi mester.

Még mindig előfordul, hogy bezárja kapuit egy-egy üzlet

A Covid és az energiaválság hatására volt olyan időszak, amikor naponta tíz vagy annál több vendéglátóipari egység zárta be kapuit hazánkban. Ez a probléma még mindig fennáll, de kicsit enyhült a helyzet.

– A folyamatosan növekvő alapanyagárak, illetve a működéshez szükséges járulékos költségek hatására még mindig van, hogy be kell zárnia egy-egy üzletnek. Jellemző az is, hogy ezek az egységek nem bezárnak, hanem átalakulnak, profilt váltanak vagy más szolgáltatással próbálják erősíteni működésüket. Sok esetben a vállalkozóknak sajnos a létszámcsökkentés mellett kell dönteniük – elemezte a helyzetet a vendéglátóipari közgazdásztanár.

A nyári időszakot is, illetve a válsággal terhelt időszakot is túl kell élnie a vendéglátóipari egységeknek. Erre felkészülni nehéz, de az említett profilváltással és szolgáltatásbővítéssel lehet orvosolni a helyzetet. Nemcsak helyi, de országos szinten is foglalkozni kell a témával.

– Az egyik legfontosabb ágazat Magyarországon a turizmus-vendéglátás. Ezt kormányzati szinten is így gondolják. Melegkonyhás vendéglátóegységek számára jelenleg is vannak kiírva pályázati lehetőségek – fűzte hozzá Korenika Attila.  

Vannak vendégeink, csak kevés időt töltenek el a városban

– Kecskemétre visszatérve, éves szinten az látható, hogy akár belföldről, akár külföldről az idelátogató turisták nem sok időt töltenek el a városban. A vendégéjszakák száma nem magas, nem éri el átlagban a hármat. Az egyik idegenvezető kollégám mondta nekem korábban, hogy az egyik csoportja rekordalacsony, 27 percet töltött el Kecskeméten. Ez persze az utazásszervezőkön is múlik – mesélte a szakember, hozzátéve, hogy Kecskemétre jellemző módon hétvégére visszaesik a vendégforgalom, de ezt a városban megrendezendő kulturális-, illetve zenei fesztiválok kompenzálhatják.

A marketingen múlik?

A város adottságai jók. Múzeumok, fantasztikus épületek, gyönyörű főtér, parkok és egy szabadidőközpont is van Kecskeméten. Vajon mi az oka annak, hogy mégis kevés időt töltenek el itt a turisták?

– A város és a Dél-Alföld régió is jelentős marketingtevékenységet folytat a népszerűsítés érdekében. Nem gondolom, hogy ezzel lenne gond. A turisták szemléletén múlik ez. Attól függetlenül, hogy nem vízparti városról beszélünk, mégis sok látnivalóval, élményközpontokkal rendelkezünk helyben és a környéken is. Egyszerűen ilyen gondolkodással indulnak útnak a vendégek, a vízpart fontos kritérium a választásnál – mondta Korenika Attila.

Kecskemét a kávézók városa

Történelmi hagyományai vannak annak, hogy Kecskeméten rengeteg kávézó van.

– A korábbi évtizedekben, évszázadokban is több szép, patinás kávézó volt a főtéren. A szálláshelyekhez és éttermekhez képest náluk is jellemző, hogy kell forgalom- és bevételcsökkenéssel számolniuk nyáron, azonban kevesebb kávézó zár be, mint étterem. Kecskeméten inkább az eloszlásuk az, ami aránytalan. A belváros már telítve van, magas a kávézók száma a központban, illetve ez a vendéglátóipari egységekre általánosan is elmondható. Ha egészségesebb lenne az arány, lehet, hogy egyszerűbb helyzetben lennének forgalom szempontjából a vendéglátóipari egységek – mondta Korenika Attila, éttermi mester, a Neumann János Egyetem vendéglátóipari közgazdásztanára, a Schnitta Sámuel Magyar Éttermi Kultúráért Egyesület titkára.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában