2024.08.05. 11:13
A turizmus-vendéglátás ágazatban kis fellendülés tapasztalható Kecskeméten
Nőtt a vendégéjszakák száma Kecskeméten, de egy turista átlagban továbbra sem tölt el három vagy annál több éjszakát a városban. De vajon milyen helyzetben van a vendéglátóipar, a szállásadók, az éttermek és a kávézók? Korenika Attila éttermi mestert, a Neumann János Egyetem vendéglátóipari közgazdásztanárát, a Schnitta Sámuel Magyar Éttermi Kultúráért Egyesület titkárát kérdeztük.
– Ha országos tendenciát nézünk, akkor a turizmus-vendéglátás ágazatban kis fellendülés tapasztalható – nyilatkozta hírportálunknak Korenika Attila éttermi mester, a Neumann János Egyetem vendéglátóipari közgazdásztanára, a Schnitta Sámuel Magyar Éttermi Kultúráért Egyesület titkára.
– A szálláshelyadóknál az elmúlt időszakban nagyjából 13 százalékos, a vendéglátóipari üzletek esetében 5–8 százalékos forgalomnövekedés tapasztalható. Ez attól is függ, hogy az adott üzlet vagy szállás hol helyezkedik el – mondta a szakember.
Ezek az adatok Kecskemétre is igazak, habár nyáron fennáll az a logikus tendencia is, hogy a turisták leginkább a vízparti településeket keresik fel, így a nagyvárosi, illetve belvárosi forgalom csökkenhet.
– A városi üzleteknél általános helyzet, hogy júliusban-augusztusban 20–30 százalékos forgalom- és bevételcsökkenéssel kell számolniuk – hangsúlyozta Korenika Attila.
Egyre népszerűbbek a street food ételek, főleg az ilyen fesztiválokon, ilyen szempontból hígul a piac, habár az nem jellemző, hogy árban ezek a kitelepült egységek jelentősen olcsóbbak lennének.
– Sokan igénylik a hagyományos éttermi vendéglátást, mindenki szíve joga, hogy mit választ – tette hozzá az éttermi mester.
Még mindig előfordul, hogy bezárja kapuit egy-egy üzlet
A Covid és az energiaválság hatására volt olyan időszak, amikor naponta tíz vagy annál több vendéglátóipari egység zárta be kapuit hazánkban. Ez a probléma még mindig fennáll, de kicsit enyhült a helyzet.
– A folyamatosan növekvő alapanyagárak, illetve a működéshez szükséges járulékos költségek hatására még mindig van, hogy be kell zárnia egy-egy üzletnek. Jellemző az is, hogy ezek az egységek nem bezárnak, hanem átalakulnak, profilt váltanak vagy más szolgáltatással próbálják erősíteni működésüket. Sok esetben a vállalkozóknak sajnos a létszámcsökkentés mellett kell dönteniük – elemezte a helyzetet a vendéglátóipari közgazdásztanár.
A nyári időszakot is, illetve a válsággal terhelt időszakot is túl kell élnie a vendéglátóipari egységeknek. Erre felkészülni nehéz, de az említett profilváltással és szolgáltatásbővítéssel lehet orvosolni a helyzetet. Nemcsak helyi, de országos szinten is foglalkozni kell a témával.
– Az egyik legfontosabb ágazat Magyarországon a turizmus-vendéglátás. Ezt kormányzati szinten is így gondolják. Melegkonyhás vendéglátóegységek számára jelenleg is vannak kiírva pályázati lehetőségek – fűzte hozzá Korenika Attila.
Vannak vendégeink, csak kevés időt töltenek el a városban
– Kecskemétre visszatérve, éves szinten az látható, hogy akár belföldről, akár külföldről az idelátogató turisták nem sok időt töltenek el a városban. A vendégéjszakák száma nem magas, nem éri el átlagban a hármat. Az egyik idegenvezető kollégám mondta nekem korábban, hogy az egyik csoportja rekordalacsony, 27 percet töltött el Kecskeméten. Ez persze az utazásszervezőkön is múlik – mesélte a szakember, hozzátéve, hogy Kecskemétre jellemző módon hétvégére visszaesik a vendégforgalom, de ezt a városban megrendezendő kulturális-, illetve zenei fesztiválok kompenzálhatják.
A marketingen múlik?
A város adottságai jók. Múzeumok, fantasztikus épületek, gyönyörű főtér, parkok és egy szabadidőközpont is van Kecskeméten. Vajon mi az oka annak, hogy mégis kevés időt töltenek el itt a turisták?
– A város és a Dél-Alföld régió is jelentős marketingtevékenységet folytat a népszerűsítés érdekében. Nem gondolom, hogy ezzel lenne gond. A turisták szemléletén múlik ez. Attól függetlenül, hogy nem vízparti városról beszélünk, mégis sok látnivalóval, élményközpontokkal rendelkezünk helyben és a környéken is. Egyszerűen ilyen gondolkodással indulnak útnak a vendégek, a vízpart fontos kritérium a választásnál – mondta Korenika Attila.
Kecskemét a kávézók városa
Történelmi hagyományai vannak annak, hogy Kecskeméten rengeteg kávézó van.
– A korábbi évtizedekben, évszázadokban is több szép, patinás kávézó volt a főtéren. A szálláshelyekhez és éttermekhez képest náluk is jellemző, hogy kell forgalom- és bevételcsökkenéssel számolniuk nyáron, azonban kevesebb kávézó zár be, mint étterem. Kecskeméten inkább az eloszlásuk az, ami aránytalan. A belváros már telítve van, magas a kávézók száma a központban, illetve ez a vendéglátóipari egységekre általánosan is elmondható. Ha egészségesebb lenne az arány, lehet, hogy egyszerűbb helyzetben lennének forgalom szempontjából a vendéglátóipari egységek – mondta Korenika Attila, éttermi mester, a Neumann János Egyetem vendéglátóipari közgazdásztanára, a Schnitta Sámuel Magyar Éttermi Kultúráért Egyesület titkára.