2021.03.02. 15:35
Újabb nagyvállalatot kényszerített térdre a koronavírus
Az Alitalia légitársaság a koronavírus-járvány okozta gazdasági nehézségek következtében februárra fizetésképtelenné vált. Az új légitársaság létrehozása folyamatban van, ami megmentené a munkahelyek egy részét, de a folyamatos késlekedések miatt erre még hónapokat kell várni, ezzel pedig a csoport 11 ezer alkalmazottja válhat munkanélkülivé.
Az Alitalia már a koronavírus-járvány első hulláma alatt komoly gondokkal küzdött a cég nem megfelelő gazdálkodása miatt – írja a V4NA .
A már egyébként is rossz gazdasági helyzetben lévő légitársaság bevételeinek nagy része a koronavírus-járvány miatt kiesett, azonban annak érdekében, hogy ne veszítsék el az egyébként is zsúfolt repülőtereken a leszállási jogot (résidő), a járatokat tovább működtették. Ez pedig komoly költségekkel járt, a bevétel-kiesés mellett.
A munkahelyek megszűnésének elkerülése, és az olasz légi közlekedés fenntartása érdekében, tavaly novemberben az olasz kormány bejelentette, hogy az Alitalia további állami támogatása helyett
létrehoznak egy új, állami légitársaságot, aminek a neve, Italia Trasporto Aereo (ITA) lesz.
Most Mario Draghi kormányfő közreműködésével felgyorsítják ennek elindítását. A cég vagyona összesen 20 millió euró, a költségvetése 3 milliárd euró, amit teljes egészében a Pénzügyi és Gazdaságfejlesztési Minisztérium finanszíroz.
Az új állami vállalat ötéves tervet fogalmazott meg. A nyilatkozatok szerint
az ITA reméli, hogy megkezdheti működését a most még az ALITALIA tulajdonában lévő 52 repülőgéppel, már 2021 nyarán.
Az Alitaliának alig több mint 100 repülőgépe volt a világjárvány kezdetén, ezt a szintet leghamarabb 2025-re érheti el az ITA az Európai Bizottságnak küldött jelentés szerint, még a nagyarányú állami támogatások mellett is. Eszerint 2021-ben már több mint 60 úti célt szolgálnának ki az ITA repülői, amelyek a belföldi és a nemzetközi útvonalakat is lefednék.
Az előjelzések szerint maximum 5200-5500 embert alkalmazna az ITA, ami az Alitaliánál dolgozó 11 000 ember nagyjából fele, bár a jelentés megjegyzi, hogy sok kérdésben még nem egyeztek meg a szakszervezetekkel, akiknek eltökélt célja, hogy az Alitaliának dolgozó minden embernek találjanak munkát, még a cég felszámolása előtt.
Az új légitársaság fő központja továbbra is a római Leonardo Da Vinci reptéren lesz.
De a tervek szerint kiemelten sok járatot indítanának Milánóból.
Az ITA vezérigazgatója Fabio Lazzerini lett, aki 2017 szeptemberétől 2020 novemberéig az Alitalia vezető üzleti igazgatója volt, lemondása után pedig átvette az új légitársaság irányítását. Az ITA igazgatóságába Francesco Caio, a Saipem olaj- és gázipari vállalat korábbi elnöke is helyet kapott.
Fabio Lazzerini hangsúlyozta, hogy még a koronavírus válság alatt más üzemeltetőkkel partnerségre kell lépni, ha az új légitársaság sikeres akar lenni.
Az új légitársaság terveit, még az olasz kormánynak és az Európai Bizottságnak is jóvá kell hagynia, ami várhatóan a napokban megtörténik. Az Európai Bizottság számára kiemelten fontos, hogy a régi légitársaság, a jelenleg is rendkívüli adminisztráció alatt álló Alitalia eszközeinek eladása átlátható pályázat útján történjen, a résidők értékesítésével a túlterhelt repülőtereken.
A Bizottság azt is megjegyzi, hogy a régi vállalattal való gazdasági szakítást „olyan kritériumok alapján elemzik, amelyek nemcsak az átadott eszközök méretét, hanem az átadási árat, a vevő személyazonosságát, az átadás időpontját és a gazdasági logikát is tartalmazzák”.