2007.01.13. 14:41
Rossz hír a száguldozóknak: sötétben is lekapja őket az új traffipax
Magyarországon a személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek 30-35 százalékának a gyorshajtás az oka. Az új trafipax kamerák vélhetően sokat segítenek majd a szabálysértési eljárásokban.
Nagy felbontású fényképeket készítenek, amin jól látható a sofőr is, így a rendőrségnek nem marad más dolga, mint azonosítani az illetőt, majd postázni a bírságról szóló csekket. További rossz hír a száguldozóknak, hogy a kamerák sötétben is kifogástalan képeket tudnak készíteni. A rendszer hatékonyságát jelzi, hogy egy készülék decemberben naponta átlagosan 2000-2200 gyorshajtót fotózott le az M1-esen.
Pausz Ferenc, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedési osztályvezetője elmondta: a jövőben több helyen telepítenek ilyen kamerákat. Mondani sem kell, egyes autósok az új masinákat is megpróbálják semlegesíteni előrejelző készülékekkel. Ezek ára néhány ezer forinttól több tízezerig terjedhet, de a lézer és radar ellen egyaránt védő profi készülékek ára bőven meghaladhatja a 100 ezer forintot is.
A szakemberek szerint a legolcsóbb változatok szinte teljesen alkalmatlanok arra, hogy időben jelezzenek: egyrészt azért mert gyakran adnak vakriasztást, másfelől pedig mire felismerik a pásztázó radart és jeleznek, addigra már késő fékezni.
A rendőrségi műszerek működését zavaró berendezések használatát nem tíltja ugyan konkrét jogszabály, de nem is mindig éri meg beszerezni azokat. Bizonyos helyzetekben ugyanis használatuk sértheti az államilag előírt feladatok végrehajtásának akadályozásáról szóló törvényt, és egy esetleges – kétes kimenetelű - pereskedés költségei valószínűleg jócskán meghaladnák a gyorshajtásért kiszabott büntetés mértékét.
Kapcsolódó cikk:
Traffipax menetrend (01.09-01.14)