Tegnap, 11:30
A téli gumi négy tenyérnyi felületén múlik a közlekedés biztonsága
Noha szombaton még elérte a 20 fokot a hőmérő higanyszála napközben, vasárnap már csak 10 fok körüli maximumok voltak, a hajnalok pedig már csípősek, és jövő hétre havazást is jósoltak a meteorológusok. Ha az úttest hőmérséklete 7 Celsius-fok alá csökken tartósan, akkor téli gumi használata javasolt a biztonságos közlekedéshez – mondta el Jakubek István, a Hungaro Rental Kft. ügyvezetője, aki arról is beszélt, hogy van-e különbség a téli, és az egyre népszerűbb négy évszakos gumi között.
A meleg idő ellenére egyre több autós érkezik a kecskeméti Hungaro Rental Ceglédi úti gumis műhelyébe azért, hogy téli gumira váltson. Noha még nincsenek fagyok, ők inkább elkerülik azt a tumultust, ami november elejétől egészen karácsonyig jellemzi a gumiszervizeket – mondta el Jakubek István, a Hungaro Rental Kft. ügyvezetője. Ma még pár napot kell csak várni, ha időpontot akar kapni az ügyfél, de a hideg beálltával a várakozási idő akár egy-két hétre is nőhet az ügyvezető szerint. Most még inkább csak a flottás autókat hozzák gumicserére, illetve azokat, amikkel külföldre utaznak. Ugyanis Magyarországon egyelőre nem kötelező a téli gumi használata, de a környező országokban igen, Ausztriában például november 1-től téli gumival kell futniuk az autóknak az utakon.
A melegedő telek idején is ajánlott a téli gumi?
Jakubek István elmondta, hogy a téli gumit futófelülete és az összetétele különbözteti meg a nyári gumitól. Az összetétele okán jelentősen lágyabb, hogy a hidegben se keményedjen fel, és így megfelelő tapadást biztosítson. A futófelület barázdáltsága is hangsúlyosabb a lamellás felület miatt, ami szintén hideg időben és a fagyos, havas körülmények közötti tapadást szolgálja. Hidegben, 7 Celsius-fokos aszfalt hőmérséklet alatt a nyári gumi jobban felkeményedik, ami a tapadását csökkenti. Ezért ez az a kritikus hőmérsékleti pont, amikor érdemes gumit cseréltetni a biztonságos közlekedés érdekében – hangsúlyozta a szakember, hozzátéve, hogy a télen fennhagyott nyári gumi növeli a balesetveszélyt, és nem teszi lehetővé, hogy megfelelően kontrolláljuk az autót.
Négy évszakos vagy téli gumi?
Az utóbbi években rendre jönnek ki azok a cikkek, melyek arról szólnak, hogy nagyot ugrott a négy évszakos gumik minősége, és megfelelő alternatívát jelenthetnek a téli gumi helyett. Jakubek István nem teljesen ért egyet ezzel, hiszen egy négy évszakos gumi soha nem érhet a nyomába egy téli guminak vagy nyári abroncsnak. Mondja ezt úgy, hogy ők is árulnak négy évszakos gumit, és ha az ügyfél kifejezett kérése, és az érvek elhangzása után is ragaszkodik hozzá, azt teszik fel az autóra.
Annak, hogy nem hozzák a téli gumi szintjét, két oka van: az összetétel és a mintázat. A szakember szerint a gumi lágysága a téli és a nyári között van, ami télen is, nyáron is kompromisszumos megoldás. A mintázat tekintetében a tapadást adó lamellák száma gyakran csupán a téli fele, vagyis téli körülmények között a négy évszakos esetében a téli gumi futófelületének felét használja az autós, amivel arányos tapadás jár. Pénztárca tekintetében sem járunk jobban a négy évszakos gumival. – Amíg egy téli-nyári gumi garnitúrát elhasználunk, az alatt az idő alatt körülbelül három négy évszakos garnitúra fogy el. A téli használat miatt viszonylag lágy a négy évszakos gumi, és nyáron eltünteti a forró aszfalt a lamellált szerkezetet, ezért hamarabb tönkremegy a négy évszakos variáns – mondta Jakubek István, hozzátéve: ha valaki biztonságosan és költséghatékonyan akar közlekedni, akkor marad a téli és nyári gumi cseréjénél.
Hosszú távon nem biztos, hogy olcsóbb a négy évszakos gumi használata, cserébe nem a legjobb sem télen sem nyáron. Abban az esetben, ha bármely gumigyártó cég garantálja azt, hogy Magyarországon soha nem lesz olyan időjárás ami indokolttá teszi a téli gumi használatát és garanciával él afelől, hogy ügyfeleink teljesen biztonságosan tudják majd használni egész évben négy évszakos termékeiket, mi is bátran és örömmel fogjuk ajánlani.
Megéri kikérni szakember véleményét a választás előtt
A téli gumik esetében nem biztos, hogy a prémium minőség a legjobb választás egy átlagos autóvezető számára – fejtette ki Jakubek István. – Az utóbbi évek tapasztalata szerint a prémium abroncsok hamarabb öregednek el, mint a középkategóriába soroltak, hiába mintamélységük sokszor még megfelelő lenne, így mindössze 3-4 évet bírnak ki ezek a gumik, majd kiszáradnak és repedezetté válnak. Jobban megérheti a középkategóriából választani, ott ennek dupláját tapasztalhatjuk élettartamban. Mindig felhasználási cél szerint válasszunk gumit, és figyeljük a három jelzést, ami a fogyasztásra, a vizes úton való helytállásra és a gördülési zajra vonatkozik. Arra is figyeljünk, hogy az szóban forgó típushoz adott-e ki ajánlást a gyártó – mutatott rá a szakember.
Az olcsó valójában drágább
Tele vannak a webshopok olcsó kínai gumiabroncsokkal, melyek a szakember szerint csak árban vonzóak, minőségben már nem biztosan. Több ilyen gyártó alacsonyabb gyártási költségekkel bír, ideértve a munkaerő költségvonzatát. Olcsóbb alapanyagokat használnak ami csökkentheti a gumik élettartamát és teljesítményét és ezzel együtt az árukat is. Néhány kínai gumigyártó nem követi a nyugati piacokon megszokott szigorú minőségbiztosítási előírásokat. Ezért lehetséges, hogy nem minden kínai gumi éri el azokat a teljesítménybeli, biztonsági és tartóssági szinteket, amelyeket a drágább prémium gumik biztosítanak. De nem általánosíthatunk, mivel számos kínai gumigyártó megfelel a nemzetközi minőségi szabványoknak, amelyek kötelezőek az EU piacán is – fejtette ki Jakubek István.
A szakember szerint, ha biztonságosan akarunk közlekedni, és nem akarjuk, hogy meglepetések érjenek télen, tetessünk fel téli gumit a hideg évszakra. – Bármikor adódhatnak olyan váratlan időjárási körülmények, melyek között csak a téli gumi teljesít jól. Nem beszélve arról, hogy bármikor történhet baleset, akár az időjárás miatt is, és abban az esetben, ha az autó megfelelően fel van készítve téli használatra, elmondhatjuk mindent megtettünk saját magunk és a forgalom többi szereplőjének biztonsága érdekében – fogalmazott Jakubek István, kiemelve: az autó a gumi négy tenyérnyi futófelületével érintkezik a környezetével, és ezt kell biztonságossá tenni, mert sokszor csak ezen a pár négyzetcentiméteren múlik a baleset elkerülése, vagy akár az utakon lévők élete.