2024.08.15. 16:30
Él a vörös kód: Jelezze, ha bajban lévő hajléktalant lát! – podcast
Ezen a nyáron már harmadik alkalommal lépett életbe a vörös kód, mely kiemelt figyelmet, nagy kihívást jelent a szociális szférában dolgozók számára. Kecskeméten a hajléktalan emberekkel a Magyar Máltai Szeretetszolgálat foglalkozik. A vörös kóddal járó feladatokról dr. Rigó Orsolya, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat dél-alföldi régiójának regionális ügyvezetője szólt a Rádió 1 Gong Téma műsorában.
Mit is jelent a vörös kód? Milyen lehetőségeket nyújtanak a hajléktalanoknak? Milyen arányban élnek a szolgáltatásokkal a rászorulók? Többek között ezekről is szó esett a beszélgetés során.
Dr. Rigó Orsolya a beszélgetés az elején elmondta: a vörös kód az egy figyelem felhívó jelzés. Kritikus időjárási helyzetben hívja fel elsősorban a szociális ellátórendszerben dolgozóknak a figyelmét arra, hogy a segítő tevékenységük legfontosabb feladata az életnek a megmentése. Akkor lép életbe, amikor a napi középhőmérséklet a plusz 27 Celsius-fokot több napon át eléri vagy meghaladja. Jellemzően a vörös kód kiadása kapcsolódik a tisztifőorvos által kiadott hőség riasztáshoz.
Vörös kód télen is van, a hőmérsékleten túl annyi a különbség, hogy olyankor a nagy hidegben kríziskocsi is segíti a munkájukat, amikor a fagy és a hideg elől mentik az ellátottakat.
Máltaisok munkában
Kecskeméten, a Máltai Szeretetszolgálat az ellátási tevékenységei keretében foglalkozik a hajléktalan emberekkel, akik lakhatási problémával küzdenek, számos nehézséggel élik mindennapjaikat. A vörös kód kiadásakor a máltaisok feladata, hogy megmentsék őket a rekkenő hőségtől, mely rettentő mód megterheli a szervezetet, akár már levegővétel is nehézségekbe ütközik.
A máltais kollégák, utcai gondozó szolgálatosok minden nap járják a várost hat órában. Beszélgetnek a hajléktalanokkal, felajánlják a szolgáltatásokat, klimatizált vagy árnyékos helyeket, tisztálkodási lehetőségeket, hideg vizet. Különösen a vörös kód alkalmával az intézményi ellátás felé próbálják terelni őket. Amennyiben szükséges riasztják a mentőket.
Diszpécserszolgálat
A regionális diszpécserszolgálat folyamatosan elérhető a 0670/505-8080-as számon. Bárki által leadható a jelzés arra vonatkozóan, hogyha a hajléktalan embert nehéz helyzetben találja az utcán. Az információk alapján a diszpécseres munkatárs intézkedik. Ha indokoltnak látja, akkor a mentőszolgálat segítségét hívja, vagy a helyi hajléktalan ellátók segítségét kéri, mely vármegyénkben nemcsak Kecskeméten működik, hanem számos városban.
Ezen a nyáron ez már a harmadik vörös kód. Az első júniusban volt, ami 5 napig tartott. A második júliusban 12 napig állt fenn. Dr. Rigó Orsolya hozzátette: bízik benne, most ez a harmadik már nem tart sokáig. Nemcsak az ellátottakat terheli meg a nagy meleg, hanem munkatársaikat is. Hideg törölközővel a nyakukban járják az utcákat.
Kihasználatlan férőhelyek
A Máltai Szeretetszolgálat két intézményében fogadja a hajléktalanokat. A Matkói úti komplex hajléktalanellátó intézményben 45 férőhelyen nyújtanak nappali ellátást, 39 férőhelyen pedig éjjeli menedéket. A belvárosban, a Hoffmann János utcaiban 70 férőhelyre nyújtanak nappali melegedő szolgáltatást, illetve 100 fő részére népkonyhai szolgáltatást. A vörös kód szempontjából a nappali melegedés az éjjeli menedékhely a mérvadó. Az ügyvezető elmondta: jelenleg is van szabad kapacitás, a vörös kóddal sem emelkedett meg számottevően az igénybevétel. Amennyiben kevés lenne a férőhely, vannak partnerintézményeik, akikhez fordulhatnak.
Baon podcast
- Mutatjuk az év legtrendibb szakmáit a nyári diákmunka programban
- Szemereyné Pataki Klaudia: Fényár ragyogja majd be az adventi kecskeméti főteret
- Egyre több a beteg, már kérhető az influenza elleni védőoltás – podcast
- Nemcsak munkájáról, hanem magánéletéről is mesélt Vedelek Norbert – podcast
- Megújult a kecskeméti sírhelykereső, és már rövidebb időre is megváltható a sírhely – podcast