Baja

2024.04.10. 19:45

Dr. Maruzsa Zoltán: A tanítóképzés az egyik legstabilabb eleme a pedagógusképzésnek – galériával

A XI. Tantárgy-pedagógiai Nemzetközi Tudományos Konferenciát rendezik meg az Eötvös József Főiskolán április 10–11-én. Az programon részt vett Hajdú Miklós alpolgármester, Vedelek Norbert, a Bács-Kiskun vármegyei önkormányzat alelnöke, felsőoktatási intézmények vezetői, oktatói, köznevelési, városi intézmények vezetői, pedagógusok, meghívott vendégek és hallgatók.

Márton Anna

Az eseményt dr. Szilágyiné dr. Szinger Ibolya, az Eötvös József Főiskola rektora nyitotta meg. A főiskola 1974 óta rendezi meg a ma már 50 éves konferenciasorozatot. A tantárgy-pedagógiai konferenciát öt évente szervezik meg.

konferencia, pedagógusképzés, Baja
dr. Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár
Fotó: Márton Anna

– Baja megyei jogú város szakmai tudományos, egyben kulturális életében is nagyszabású eseménynek számít a rendezvény, hiszen a hasonló képzési profil magyarországi, határon túli és külföldi intézmények szakembereivel hasznos tapasztalatcsere valósul meg a pedagógusképzés, most először a gazdaságtudomány oktatásának területén is. A magas színvonalú szakmai-módszertani tudományos előadásokból, bízunk benne, hogy a hallgatóság olyan újabb ismeretekre tesz szerte, amelyek a naprakész tudásunkat tovább erősíti – jelentette ki dr. Szilágyiné dr. Szinger Ibolya, az Eötvös József Főiskola rektora.

Köszöntőt mondott dr. Varga-Bajusz Veronika felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár, a konferencia fővédnöke és dr. Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár.

Dr. Varga-Bajusz Veronika három gyermek édesanyjaként köszönetét fejezte ki a pedagógusoknak munkájukért. Kiemelte, mennyire fontosnak tartja a tanítók, óvodapedagógusok hivatását.

– Ahhoz, hogy a magyar nemzetünknek a 21. század sikertörténet legyen, versenyképes tudásunk mellett nemzeti identitásunk, kultúránk megtartása is elengedhetetlen. A kormány kiemelt feladatának tekinti, hogy megerősítse az óvodapedagógus, tanító és tanár hivatási tekintélyét, mivel az oktatás nemzetstratégiai kérdés. Éppen ezért indítottuk el a tavalyi év folyamán azt a közös munkát, amely a tanár, a tanító és az óvodapedagógus képzések megújításáról szól. Ennek egyik látványos állomása volt a képzések rugalmasabbá tétele, de egy másik fontos irány a képzések belső tartalmának megújítása, valamint a képzési struktúra megújítása – fogalmazott a felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár.

Dr. Maruzsa Zoltán beszédében kiemelte a bajai tanítóképzés fontosságát, amely 1870-ben indult

– A magyar felsőoktatás egyik legstabilabb szaka a tanítóképzés. Ennek egyetlen oka van, a kialakult tanítóképzés hagyományait a hazai oktatási kormányzat a pedagógusképzésen belül is az egyik legjobbnak, inkább megőrzendőnek tartotta. Nem jelenti azt, hogy nem lehet min csiszolni, és pont ez is a célja a tudományos konferenciáknak, hogy az újításokat mindig számba lehessen venni, de ne feledjük, hogy a tanítóképzés az egyik legstabilabb eleme a pedagógusképzésnek. Nem változott az a célja sem a pedagógusképzésnek, hogy ez nem valami elvont tudományos mesterszak, hanem a magyar köznevelés utánpótlását szolgáló tevékenység. Szorosan össze kell, hogy kapcsolódjon a felsőoktatásnak az autonómiája, képzési szabadsága, a tudomány világa, és az a megrendelői feladat, amit igyekszem reprezentálni. Pedagógust nevelünk, amikor óvodapedagógust és tanítót nevelünk – fogalmazott a köznevelési államtitkár.

Kifejtette: bővítették a vidéki képzőhelyek számát, különös tekintettel az óvodapedagógus és tanítóképzés területén, kivezették a nyelvvizsga-kötelezettséget, és megváltoztatták a felvételi eljárás rendszerét. Véleménye szerint ha túlságosan központosítják a tanítóképzést, óvodapedagógus-képzést, akkor az nem mindig kerül vissza vidékre. Ha csak néhány nagyvárosban kerülne összevonásra a feladatellátás a felsőoktatás terén, akkor vidéken komoly fehér foltok maradnának szakember-utánpótlás terén.

– Ebből a tapasztalatból építkezem, és képviselem minden lehetséges fórumon, hogy igenis, különösen tanítóképzés, óvodapedagógus-képzés terén a minőségileg akkreditált, mindenképpen magas színvonalú, de s sok képzőhelyben hiszek, amelyek kiszolgálják az adott környék, régió köznevelési rendszerét. 

Nem tud az működni, hogy néhány nagyvárosból mindenki visszatér oda, ahonnan származik, vagy ahonnan elindult. Tehát ebben én a több képzőhely pártján állok 

– mondta az államtitkár.

Maruzsa Zoltán kiemelte: az elmúlt öt esztendőben több olyan változás történt a köznevelésben, amelyek vonzóbbá és hatékonyabbá tették a pedagógusképzést és utánpótlást. Az intézkedések azt eredményezték, hogy a korábbiaknál jóval többen jelentkeznek a pályára, s idén több mint 17 ezren első helyen jelöltek meg tanárképző intézményeket. Hozzátette: mindezzel együtt jelentős bérrendezést is elindított a kormány idén január elsejétől, egyben 2030-ig rögzítette a béremelés pályáját, ezzel együtt pedig gyorsabb előmeneteli lehetőséget biztosított a tanárok számára.

A köszöntőket követően a főiskola kórusának és hallgatóinak magas színvonalú zenei műsora szórakoztatta a közönséget.

Plenáris előadások várják az érdeklődőket

A plenáris előadások keretében prof. dr. Józsa Krisztián, a Szegedi Tudományegyetem és a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem egyetemi tanára, Iskolakezdés – Tények. Sikerek? Kudarcok? címmel tartott előadást. A Vizuális reprezentációk szerepe a matematikai gondolkodás fejlődésében címmel fogalmazta meg prezentációját prof. dr. Csíkos Csaba, a Szegedi Tudományegyetem egyetemi tanára. A program csütörtökön városnézéssel és szekció-előadásokkal folytatódik.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában