2 órája
Black Friday: a vásárlók megőrülnek, de mire fel ez a nagy felhajtás? – videóval
Ha bekapcsoljuk a televíziót, beleolvasunk az újságba vagy rádiót hallgatunk, már találkozhatunk az első jeleivel annak, hogy valami közeleg. Egyre több hirdetésben csendül fel a Black Friday szlogen. Vajon a karácsonyi nagybevásárlás lehetőségének tekintik ezt a vásárlók, vagy felesleges őrületnek tartják?
A Black Friday, vagy magyarosan fekete péntek egy vásárlási mozgalom, amely a 60-as években kezdte el bontogatni a szárnyait az Egyesült Államokban, és a 2010-es évekre már világszinten is általánossá vált. Magyarországon is nehéz olyan bolttal vagy webshoppal találkozni, ahol ne készülnének „elképesztő”, „óriási”, „hatalmas”, „gigantikus”, „bombasztikus” akciókkal a vásárlóknak, akik ilyenkor sokszor a karácsonyi nagybevásárlást is elintézik.
Egyetlen nap helyett egy egész hétvége
Amerikában november utolsó csütörtökén van hálaadás, és az ezt követő péntek hivatalosan a Black Friday. Ez idén november 29. lesz, de már hamarabb is találkozhatunk reklámokkal, hirdetésekkel a különböző akciókról. Magyarországon több formája is általánossá vált ennek a vásárlási kedvcsináló mozgalomnak. Szinte már kijelenthető, hogy a legkevesebb esetben korlátozódik a Black Friday csupán egy pénteki napra. A boltok vagy a teljes hétvégét, vagy egy konkrét hetet, ritkábban még ennél is hosszabb időszakot jelölnek meg az akciós időszaknak.
Tavaly rekordot döntött a Black Friday
A queue.it cikkéből kiderül, hogy az Adobe elemzései szerint 2023-ban minden eddiginél többen vásároltak online fekete pénteken. Az adatok az Egyesült Államokból származnak, de feltehetően világszerte is hasonló volt a tendencia.
Amíg 2013-ban 1,9 milliárd amerikai dollár volt az online vásárlók összköltése Black Friday idején, tavaly ez a szám 9,8 milliárd volt. Az online vásárlás a Covid idején nagyon elterjedt, ez is vélhetően megdobta ezt a számot. Ezt az elemzésben is kiemelik, az amerikaiakat megkérdezték, és csupán az egyharmaduk tervezi, hogy idén boltokban fog vásárolni, a többiek online fogják figyelni az akciókat.
A Black Friday idején gyakori, hogy az emberek olyan termékeket vásárolnak, amelyek nem hétköznapiak. Az Adobe elemzése öt kategóriába sorolta, hogy leginkább mely termékekből vásárolnak az emberek fekete pénteken:
- Elektronikai termékek (tv, tablet, okostelefon)
- Otthoni dekorációk (elsősorban karácsonyi dekorok)
- Játékok (főleg gyerekeknek karácsonyra)
- Videójátékok (PlayStation, Xbox)
- Egyéb (péládul: cipők, téli ruházat)
„Nem tudok azonosulni ezzel az őrülettel”
Utánajártunk annak, hogy vajon az egész mozgalom célközönsége, a vásárlók mit gondolnak a fekete péntekről. A vélemények a kecskeméti vásárlók körében nagyon megoszlanak. Azt megállapíthatjuk, a vásárlók fel vannak arra készülve, hogy ne legyenek átverve.
– Ha ezekben a napokban vásárolok is, azt nem a Black Friday miatt teszem. Saját tapasztalataim alapján ebben az időszakban nem olcsóbbak a termékek, mint máskor. Nem szeretem a tömeget és nem tudok azonosulni ezzel a fogyasztói társadalmat jelképező őrülettel – fogalmazta meg véleményét Bence.
– Próbálok ilyenkor is online vásárolni, hogy elkerüljem az embertömeget, illetve, hogy a ne legyek „becsapás” áldozata. Hetekkel előre ki szoktam nézni a terméket, amit meg szeretnék venni, megnézem az árát, és így tudni fogom, hogy a Black Friday miatt valóban változott-e az ára, vagy csak rárakták az akciós táblát, de amúgy ugyanannyit kérnek érte – erről már Vivien beszélt.
Mindkét véleményben benne van a gondolat, hogy az eladók a Black Friday övezte őrület hullámát meglovagolva átverhetik a fogyasztókat. Kockázatos lépés lehet a boltok, webshopok részéről ez, a márka jó híre mehet a levesbe, ha erre fény derül. Márpedig ezek szerint a vásárlók éberek és figyelnek erre.
Ez az impulzusvásárlás időszaka, de azért a karácsonyi nagybevásárlásra is alkalmas
Sokan ugyanis a leértékeléseket figyelve már novemberben elkezdik a karácsonyi nagybevásárlást. Sára árulta el nekünk az egyik kecskeméti boltban, hogy bizonyos termékeket csupán megfigyel, kiválasztja a megfelelőt, majd megvárja a fekete pénteket. A karácsonyi nagybevásárlás jelentős része akciósan el is intézhető.
Laci viszont hozzátette, sokszor csak azért vásárol, mert az adott termék le van értékelve. Ezt nevezik impulzusvásárlásnak, amely a fekete péntek alatt rendkívül szokványos. A vásárlási mozgalom hatására ugyanis felborult a sorrend a fogyasztói igény felmerülése és a konkrét vásárlás között. Az emberben előbb jön a gondolat, hogy megnézze az ajánlatokat és valamit vásároljon, mint hogy felmerüljön benne az igény és a szükség az adott termék iránt. – Igyekszem minél kevesebbszer impulzusból megvenni valamit, de mint sokan, én is meg szoktam lesni az esetleges kedvezményeket ebben az időszakban, mert lehet kifogni jó ajánlatokat – reflektált erre Lia.
Egy biztos, a Black Friday idején idén is őrjítő ajánlatokra, reklámtömegekre és vásárlási csúcsokra számíthatunk. Bár igaz, hazánkban olyan őrület, mint az Egyesült Államokban (mutatjuk az alábbi videón), vélhetően nem lesz: