2023.06.26. 06:50
Az autósok is sokat tehetnek azért, hogy járhatók maradjanak a kecskeméti földutak – podcast
Mintegy 1000 kilométer földutat tart karban folyamatosan a Kecskeméti Városüzemeltetési Nonprofit Kft. (KVÜ), melyek állagmegóvásáért az autósok is sokat tehetnek, ha lassan haladnak ezeken az utakon. A kecskeméti földutak jellemzően homokosak, amit nem lehet hosszú távon tömöríteni, ezért karbantartásuk folyamatos feladatot jelent a KVÜ-nek. Erről Boros Gábor, a KVÜ ügyvezetője beszélt a Gong rádió Mai téma című műsorában.
Boros Gábor, a KVÜ ügyvezetője
Fotó: Bús Csaba
Boros Gábor elmondta, hogy a KVÜ feladatai közé tartozik a burkolt és a földutak karbantartása is. Jelenleg három géplánccal dolgoznak Kecskeméten, összesen 1000 kilométer hosszúságú földútrendszer karbantartását végzik, ami országosan is egyedülálló és hatalmas feladat.
A kecskeméti földutak sajátossága, hogy többnyire finomhomok összetételűek, amit semmilyen módon nem lehet hosszú távra tömöríteni. Az egyre növekvő áthaladó forgalom és a mind nagyobb tömegű járművek hozzájárulnak az utak minőségéhez. A földutak másik ellensége az eső, amitől nyomvályú alakul ki rajtuk, a szárazságban pedig a tömörítés problémája áll fenn, így egész évben feladatot adnak a földutak a KVÜ-nek – mondta Boros Gábor.
Kecskeméten igen nagy változást jelent, hogy a hobbikertes területek az utóbbi években a családtámogatások és a kedvező telekárak hatására lakóövezetekké alakultak – így például a Máriahegy vagy a Halasi úti hobbik térsége, ezért a jól járható földutak iránt is nő az igény. Ezt a dinamikus változást nehéz infrastruktúrában követni. Az ügyvezető szerint az úthasználók sokat tehetnek a földutak állagának megóvásáért. A földutakat használó járművek száma megsokszorozódott, ezért különösen oda kell figyelni az állagmegóvásra: a megfelelő sebességgel és módon közlekedni rajtuk. A megfelelő sebesség kellően lassú tempót jelent, ami 30 kilométer per óra vagy az alatti, nem pedig a gyakran tapasztalt 50–70 kilométeres sebesség, hiszen ez a tartomány már hozzájárul az utak állapotának gyorsabb romlásához.
Az ügyvezető elmondta, hogy egész évre kidolgozott ütemterv szerint tartják karban az utakat.
Először a gerinc- és a gyűjtőútvonalak állagmegóvását végzik, majd ezt követik az egyéb földutak. Hozzátette, hogy mivel nincs elegendő gépláncuk, nem tudnak mindenhol ott lenni, ami egyébként is megfizethetetlen vállalkozás lenne. A munkavégzés időjárásfüggő, a nagy esők idején fel kell függeszteni a munkát, de az itt elszenvedett hátrányt hétvégi munkavégzésekkel igyekeznek behozni.
Hozzátette, hogy a földutak állagának megóvására a legjobb megoldás lenne az aszfaltburkolat építése. Ennek érdekében több lakóközösség is úgy döntött, hogy önerős építésbe kezd, amit az önkormányzat támogat.
Boros Gábor arról is beszélt, hogy július 4-től lakossági kérésre, közlekedésbiztonsági okokból lakó-pihenő övezetté változik a Rendőrfalu.
Ezért az ottani táblákat leszereli a KVÜ, és újratáblázzák az egész területet, a leszerelt táblákat pedig máshol használják fel. A táblakihelyezés mintegy két hétig tart majd, ez idő alatt fokozott körültekintéssel érdemes közlekedni – javasolta Boros Gábor és hozzátette: természetesen utána is fontos szem előtt tartani, hogy a lakó-pihenő övezet sebességhatára 20 kilométer per óra, és a kereszteződések egyenrangúak, tehát a jobbkézszabály érvényes, valamint csak célforgalom engedélyezett, áthaladás nem.
A cikkben szereplő videó megtalálható a Baon.hu Youtube-csatornáján is.
Baon podcast
- A mesterszakács libahúsos receptjei karácsonykor is jól jöhetnek – podcast
- Idén havonta 30 lakástűz okozott munkát a tűzoltóknak vármegyénkben – podcast
- A klímaváltozás felgyorsítja a fák öregedését és pusztulását Kecskeméten is – podcast
- Mutatjuk az év legtrendibb szakmáit a nyári diákmunka programban
- Szemereyné Pataki Klaudia: Fényár ragyogja majd be az adventi kecskeméti főteret