2022.09.27. 19:55
Akkreditált betonlabor ellenőrzi a Duna-híd építőanyagát
A Kalocsa mellett épülő legújabb dunai átkelő kivitelezője közleményben jelezte: az egyik legnagyobb projektjük során különböző szilárdsági osztályba tartozó betonokat használnak. A Duna Aszfalt rendszeresen közöl tudnivalókat a 92 milliárd forintos beruházásról, ami összeköttetést fog biztosítani a folyó keleti partja mentén húzódó 51-es főút és az M6-os autópálya között. A kétsávos, országút besorolású (90 kilométer/óra) híd építése még közel két évig tart, és mostanra a Duna mindkét oldala felől elindultak a munkálatok.
A Duna Aszfalt precíziós eljárásokkal tömöríti a hídépítésnél használt, különböző szilárdságú betont.
Forrás: Duna Aszfalt
A Duna Aszfalt Zrt. ismertette: a beton bedolgozása előtt a betonacél elhelyezése és a zsaluzat megépítése zajlik. Ezek kritikus pontosságot igénylő munkafolyamatok, hiszen a zsaluzat előkészítése során legfeljebb 1 centiméteres méretbeli eltérés megengedett. A szerkezet újabb és újabb elemeinek kiöntéséhez részletes előírásoknak megfelelő betonpumpák szükségesek – ezek több ezer köbméternyi, különböző szilárdságú betont juttatnak el az egyes elemek (például mederpillérek, cölöpösszefogó gerendák, stb.) helyszínére. Mivel technikailag nem megszakítható feladatról van szó, a folyamatosságot akkor is biztosítani kell, ha egy pumpa felmondaná a szolgálatot, ezért egy tartalék eszköz szintén mindig készenlétben áll.
A beton bedolgozása az átkelő méreteihez képest rendkívül aprólékos munkát igényel – derül ki a cég közleményéből. Az építőanyagot legfeljebb 25 centiméter vastag rétegezéssel készíthetik, majd ezek összedolgozását és tömörítését nagyfrekvenciájú precíziós szerszámokkal, úgynevezett beton tűvibrátorokkal végzik el.
Az építőanyagokat a magas minőségi elvárások és a szabályos kivitelezés miatt akkreditált betonlaborban ellenőrzik, még az előtt, hogy bedolgozásra szállítanák tovább a kivitelezés helyszínére. Mint írták: fontos figyelni a beton konzisztenciájára, testsűrűségére, levegőtartamára, valamint a benne lévő víz és cement arányára.
Amikor a beton megérkezik, a szakemberek minden esetben ismételten ellenőrzik, hogy a fentebb sorolt paraméterek és a betonminőség valóban megfelel-e az előírásoknak.
A beton utókezelése szintén lényeges, hiszen ha nem kellő figyelemmel járnak el, akkor később repedések keletkezhetnek a rétegekben, ezáltal a végső építmény is meggyengülhet. Az utókezelés vízzel, nedvesített geotextíliával és párazárással lehetséges, és a betonozás követő hét napon keresztül folyamatosan végzik.
A Duna Aszfalt Zrt. nem csak rendszeres médiamegjelenésekkel számol be a várhatóan 2024 végéig tartó építkezésről, hanem személyesen is. A Kalocsa–Paks Duna-híd építési területét előre meghatározott menetrendben szó szerint bárki meglátogathatja, és ehhez csak előzetes regisztráció szükséges. A cég munkatársai 8-15 fős csoportokban, a parton létesített látogatóközpontban fogadják, majd viszik körbe a helyszínen az érdeklődőket. A lakossági érdeklődők egy-másfél órát tölthetnek az építési területen, míg a műszaki előismeretekkel rendelkező, vagy ilyen irányú tanulmányokat folytató vendégekre másfél-két órát szánnak. A látogatóközpont nyitvatartásának következő napja október 28-a péntek. A turnusra a [email protected] e-mail címen, október 24-én délig lehet jelentkezni.