2022.07.10. 13:46
Kiskőrösön már az új síneket rakják le az épülő Budapest−Belgrád vasútvonalon
Zajlanak a kisajátítási eljárások az átépítés alatt álló 150-es vasútvonalon, egyszerre több helyszínen kezdődtek meg a bontási és terület előkészítési munkálatok és van, ahol már az új vasúti pályát építik a V-Híd Zrt. kivitelezésében.
Építik a vasúti pályát.
Fotó: Pozsgai Ákos
Tavaly októberben a kiskunhalasi vasútállomáson tették le az alapkövét a Budapest−Belgrád vasúti korszerűsítés magyarországi szakaszát érintő kivitelezésnek. A munka a MÁV Zrt. 150-es számú, Budapest–Kunszentmiklós–Tass–Kelebia vasútvonalát érinti.
A jelenleg egyvágányú villamosított vasútvonalat utoljára az 1960-es években újították fel, a pálya akkor 100 kilométer per órás sebességnek megfelelő paraméterek szerint épült, de a közelmúltban már csak jelentős sebességkorlátozással haladhatnak rajta a vonatok. A vasúti pálya építménye, az ágyazat és a sínek mostanra elhasználódtak, az időjárási körülmények is gyakran nehezítették a közlekedést, amely jelentősen csökkentette a vasútvonal kapacitását.
A vasútvonal felújítását a Fülöpszállástól Kelebiáig tartó közel 80 kilométeres szakaszon a fővállalkozó magyar RM International Zrt. megbízásából a V-Híd Zrt. végzi alvállalkozóként.
A régi vágányokat elbontják, újjáépítik, és mellette egy új második vágányt építenek, a régi felsővezeték-hálózatot is teljesen elbontják és újat építenek helyette. A felújítás és újjáépítés után a teljes közel 150 kilométer hosszú vonalon 160 kilométer per óra lesz az engedélyezett sebesség.
Átépítik az állomások biztosítóberendezéseit is, a rendszer elsődleges feladata a pályamenti berendezések és a vontatójármű közötti kapcsolat biztosítása, a vonatok közlekedésének felügyelete, ezzel a vasúti forgalom biztonságának növelése, valamint a nemzetközi átjárhatóság biztosítása lesz – számolt be róla a magyarepitok.hu.
A munkálatok során állomás épületeket építenek Délegyházán, Kiskunlacházán, Dömsödön és Kiskőrösön, a soroksári, a kiskunhalasi és kelebiai állomás épületeit pedig felújítják. A vasútvonal mentén zajvédőfalakat emelnek és P+R parkolókat alakítanak ki, valamint számos helyen új keret hidakat és peronaluljárókat építenek.
Jelenleg Csengődön és Kiskőrösön, valamint Kiskunhalas és Kelebia között folynak régészeti feltárások, az épülő vasút nyomvonalán. A természet védelme is kiemelt figyelmet kap ezért a munkálatok során a Kiskunsági Nemzeti Park munkatársai rendszeresen ellenőrzik a kivitelezés helyszíneit és ha szükséges, a közreműködésükkel a védett növényfajokat áttelepítik.
Kiskőrösön és Csengődön bontják a vasúti pályát, a felsővezetéket pedig már a Csengőd−Pirtó, illetve a Kiskunhalas−Kelebia szakaszon is bontják. A biztosítóberendezési kábelek bontását Csengőd, Kiskőrös, Soltvadkert, Pirtó állomásokon végzik a szakemberek.
A kiskőrösi vasútállomáson már az új alépítmények, a peron aluljáró és az új vágányok építését végzik a kijelölt új nyomvonalon. A csengődi állomáson szintén megkezdődött a peronaluljáró kialakítása, a forgalmi kitérő építése, és jól haladnak a keret műtárgyak építési munkái.
Az építkezéshez szükséges anyagok, valamint az elbontott régi tárgyak tárolására Balotaszálláson, Csengődön, Kiskőrösön és Kisszálláson depóniákat alakítottak ki. A legnagyobb lerakatot jelenleg Kisszálláson alakították ki, ahol zúzottkő-hegyeket lehet látni, valamint a betonaljakat is itt tárolják több méter magasan és több tíz méter hosszan lerakva.
Közben zajlik a vasútépítéshez szükséges területek kisajátítása, a legtöbb helyen az önkormányzatokkal mostanra sikerült megállapodni a vételárban, a folyamatot inkább a magántulajdonban lévő területek kisajátítása lassítja némileg. Részben mert, a tulajdonosok külföldön dolgoznak, vagy mert többen nem fogadják el a felkínált vételárat, ezért további egyeztetésre van szükség.