Bács-Kiskun

2022.05.23. 17:25

Felkészülten keljünk útra motorunkkal!

Már javában tart a motoros szezon, sokan azonban csak ez után ülnek nyeregbe. A motorosok jelenléte az utakon minden közlekedőtől nagyobb figyelmet igényel.

Várkonyi Rozália

Megfelelő sebességgel és védőruhával elkerülhetőek a nagyobb motoros balesetek! Fotó: Bús Csaba/illusztráció

Itt a jó idő, egyre több motorossal találkozhatunk az utakon. Füredi András közlekedési szakértő, a kecskeméti Füredi Autósiskola igazgatója szerint nagyon fontos, hogy mielőtt a motorosok nyeregbe pattannának, mindenképpen ellenőrizzék a motorkerékpárjuk állapotát.

– Azt tanácsolom, hogy a motorosok ellenőrizzék a járműveik műszaki állapotát, különös tekintettel a gumik állapotát és nyomását, ha kopott a futófelülete és repedezett akkor feltétlenül cseréljék le, a gumikban lévő légnyomás az előírt legyen mivel a jármű stabilitását nagyban befolyásolja ha nem megfelelő. Ellenőrizzék, hogy működnek-e a világító és jelzőberendezések (irányjelzők), a fékek jól fognak-e, illetve a hajtásláncok állapotáról se feledkezzenek meg – sorolta a teendőket a szakember.

A jó műszaki állapottal rendelkező jármű mellett fontos a megfelelő motoros ruházat kiválasztása és hordása is.

– A megfelelő motoros védőruházat rendkívül fontos a sérülések megelőzése érdekében, illetve ezekkel a baleset súlyosságát is lehet csökkenteni. Elengedhetetlen a megfelelő szellőzésű, protektorokkal ellátott védőöltözet, valamint motoroscsizma, kesztyű és a megfelelő méretű bukósisak használata is – javasolja Füredi András.

Elkövetett hibák az utakon

Sajnos az elmúlt időszakban többször is beszámoltunk motoros balesetekről, ezért megkérdeztük Farkas Attlia címzetes rendőr főtörzszászlóst, a Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság, Közlekedésrendészeti Osztályának balesetmegelőzési előadóját, hogy a tapasztalat szerint miért történnek leggyakrabban a motoros balesetek.

– A fő baleseti ok – mint minden tavasszal – a gyakorlat hiánya és a figyelmetlenség. Általában a sofőrök kanyarodáskor rosszul mérik fel az ívet, emiatt nem a megfelelő megközelítési sebességet választják, a hiba felismerésekor pedig nem a legjobb módszer mellett döntenek a korrigáláshoz – mondta el Farkas Attlia, aki hozzátette még, hogy emellett számottevő az elsőbbségi jog megsértése – elinduláskor és az útkereszteződésben egyaránt –, valamint az előzés során bekövetkező baleset. Ezek a hibák arra vezethető vissza, hogy a gépkocsivezetők még nem készültek fel kellően a motorosok jelenlétére, ráadásul az egy nyomon haladó járművek lényegesen kisebb felületet mutatnak, így – különösen a visszapillantó tükrön keresztül – lényegesen nehezebben észlelhetőek. Ugyanakkor a motorosok sem számítanak arra, nem tudatosítják magukban, hogy a gépkocsivezetők nehezebben észlelik őket.

A rendőrség tapasztalatai szerint a türelmetlenség a közlekedésben általános jelenség.

 Jellemzően nem járműfajtához kapcsolódik, hanem személyhez. Aki türelmetlen a motoron, az általában türelmetlen gépkocsival is, de megítélésük szerint ezen a téren javuló tendenciák figyelhetők meg.

– A leggyakoribb hiba az utakon a figyelmetlenség. A közlekedésben egy pillanatra sem lankadhat a figyelem. Ugyanaz a veszélye, mint a túlzott sebességnek: megnehezíti, vagy lehetetlenné teszi, hogy időben felismerjünk egy veszélyhelyzetet és/vagy a kialakult veszélyhelyzetre időben, megfelelően reagáljunk. Ne feledjük: a sebességtúllépés nem csak abszolút lehet. A KRESZ szerint a sebességet a megengedett határokon belül úgy kell megválasztani, hogy a vezető meg tudjon állni az általa belátott távolságon belül, és minden olyan akadály előtt, amelyre az adott körülmények között számítania kell („relatív gyorshajtás”) – válaszolta Farkas Attila.

Hozzátette: a követési távolság be nem tartása is általános jelenség. Felejtsük el a métereket: a legtöbb helyzetben javasolt „féktávolság” a 2 másodperces követési időhöz tartozó úthossz, ráadásul 1 másodpercre szükségünk van csak ahhoz, hogy felismerjük a veszélyhelyzetet. Figyeljük meg, amikor az előttünk lévő jármű elhalad az út menti villanyoszlop, vagy vezetőoszlop mellett. Ettől kezdve, amíg mi ugyanoda érünk, nyugodt tempóban, kétszer ki kell tudnunk mondani: „tizenegy”.

Hasznos egy vezetéstechnikai tréningen részt venni

Farkas Attila és Füredi András is azt tanácsolja a motorosoknak, hogy szánjanak időt és pénzt arra, hogy részt vesznek egy vezetéstechnikai tréningen, hiszen az ilyen rendezvényeken speciálisan felépített pályán, nagy gyakorlattal rendelkező oktatók mutatják meg és gyakoroltatják be a közlekedésben előforduló szélsőséges eseteket, illetve a balesetek elkerülése érdekében használható technikákat.

– Egy ilyen tréningen az a cél, hogy szakszerűen felkészítsük a motorosokat a biztonságos közlekedésre, illetve hogy felelevenítsék a tudásukat, amely egy kicsit lehet megkopott a téli időszak alatt – árulta el a Füredi Autósiskola igazgatója.

Tippek és tanácsok a balesetmentes közlekedéshez

Füredi András elmondta még, hogy fontos, hogy a motorosok alkalmazkodjanak az éppen aktuális időjárási viszonyokhoz. Mindig úgy válasszák meg a sebességüket a megengedett sebességhatáron belül, hogy ha szükséges meg tudjanak állni a belátott távolságon belül és minden olyan akadály előtt, amelyre az adott körülmények között számítani kell.

– A Nap könnyen elvakíthatja a motorosokat, ezért fontos, hogy használják a bukósisak épített, vagy saját napszemüveget, amely védi a szemüket a vakító napsugaraktól. Fontos akkor is a legmegfelelőbb sebességet megválasztani, ha például korlátozottak a látási viszonyok sötétben, pirkadatkor, vagy éppen ha köd van, esetleg esik az eső. Ha nedves az aszfalt, akkor hosszabb lesz a fékút és nem tapadnak megfelelően a gumik. Az eső kezdetkor is veszélyes az út, hiszen még nem teljesen mosta le a csapadék a port, emiatt nyálkás lesz a burkolat. 

A vízen futás veszélyeire is fel kell, hogy hívjam a vezetők figyelmét, hiszen ilyenkor irányíthatatlan lesz a jármű

 – sorolta a veszélyeket Füredi András.

A szakember elmondta még, hogy ha ideálisak az időjárási viszonyok, akkor sem szabad megfeledkezni az utak állapotáról, hiszen a gödrös, kavicsos utak a motorosok legnagyobb ellenségei.

Kiemelte még, fontos a megfelelő időben történő irányjelzés, hiszen nem a tényt, hanem a szándékot jelezzük.

– Sok autós még nincs felkészülve arra, hogy motorosok lehetnek az utakon, ezért vezessen mindenki körültekintően.

 A motorosok általában gyorsabban vezetnek, ezért hirtelen felbukkanhatnak, próbáljunk többször a visszapillantóba tekinteni! – hívja fel a figyelmet Füredi András.

A szakember elmondta még, hogy vezessünk óvatosan és figyeljük, hogy a másik közlekedő megadj-e nekünk az elsőbbséget, hiszen hiába zöld a lámpa, ha a másik nem figyel és nem vesz észre minket. Ha egy motoros egy sorompónál, piros lámpánál előre megy, mindig próbáljon szemkontaktust teremteni a gépkocsivezetővel, hogy az észlelte-e őt, talán ezzel sok balesetet el tudunk kerülni. Ha pedig már nem tudjuk elkerülni a balesetet, akkor próbáljuk a lehető legkisebbre csökkenteni a sebességet, és elkerülni a másik járművel való ütközést.

A rendőrök külön felhívják a közlekedők figyelmét a vadveszélyre: a nyulak, fácánok, őzek szintén ilyenkor kezdenek aktívabban mozogni!

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában