Tanítsunk Magyarországért

2022.03.14. 11:25

Kistelepülésen élő gyerekeket mentorálnak a kecskeméti egyetemisták

Eddig harmincöt hallgató kapcsolódott be a kecskeméti Neumann János Egyetemről a Tanítsunk Magyarországért kezdeményezésbe, melynek célja, hogy az egyetemisták segítsék, motiválják a kistelepülések diákjait, hogy képesek legyenek kihozni magukból a maximumot, legyen szó a továbbtanulásról, az érettségiről vagy az elhelyezkedésről.

Hraskó István

Dóczi Dávid, a kecskeméti Neumann János Egyetem hallgatója és mentoráltjai. Fotó: Hraskó István

A csépai Petőfi Sándor Általános Iskolából érkeztek felső tagozatos diákok a Neumann János Egyetemre, másnap pedig a páhi iskolából. Az 5–6. osztályos tanulókat egyetemi hallgatók várták: a mentoraik. A kecskeméti egyetem ugyanis már jó ideje, egész pontosan 2020 őszén bekapcsolódott a Tanítsunk Magyarországért kezdeményezésbe. 

A kistelepüléseken élő gyerekeknek szüksége van arra, hogy valaki megmutassa nekik azt, hogy a környezetük által körülhatárolt, jelenleg elképzelt burkon kívül is van élet és vannak lehetőségek, vagyis a képességeik alapján tanulással sokra vihetik, szép karriert befuthatnak – ez a felismerés hívta létre a programot.

 Az amerikai, brit tapasztalatok szerint a mentor által ösztönzött diákoknak jelentősen javulnak a tanulmányi eredményeik, emellett pedig csökken az igazolatlan hiányzásaik száma is. Ezt a célt szeretnék itthon is elérni. A programban a legtöbb nagy hazai egyetem részt vesz, a kecskeméti az említett két iskolával épített ki kapcsolatot. 

 

– A program lényege az, hogy egyetemista hallgatók mentortevékenységével támogatjuk a hátrányos helyzetű településen tanuló gyermekek előmenetelét, motiválva őket arra, hogy jobb jegyeket szerezzenek, elgondolkozzanak a továbbtanuláson és magasabb célokat tűzzenek ki maguk elé, mint azt egyébként tennék. 

A program fontos eleme, hogy a hallgatók heti rendszerességgel találkoznak az általános iskolás gyerekekkel, hetente együtt töltenek egy délutánt vagy akár egy teljes napot, és közös programokat szerveznek.

 Lehet ez egy középiskolai nyílt napon való részvétel, üzemlátogatás, túra, kirándulás, társasjátékozás, focizás, vagy „csak” beszélgetés, melynek során az egyetemisták tanulásra, jobb eredményekre, a jövőben való bizakodásra ösztönözhetik a kisebbeket – hangsúlyozta dr. Sági Norberta, a Neumann János Egyetem oktatási rektorhelyettese, a Tanítsunk Magyarországért egyetemi koordinátora. 

 

Mint tőle megtudtuk, ebben a félévben harmincöt hallgatójuk van a programban, akik a páhi és csépai iskola felsőseit, négy-négy osztályt mentorálnak. Az egyetemisták tevékenységükért havi ösztöndíjat, az utazás megkönnyítésére pedig ingyenes utazásra jogosító TM kártyát kapnak, de emellett más motivációjuk is van. 

– Alapvetően a legfőbb a segíteni vágyás, hiszen átérzik, hogy mennyivel nehezebb egy hátrányos helyzetű, kistelepülésen élő kisdiáknak továbbtanulni, mint jó körülmények között felnövő társaiknak. 

Ilyen szituációban nem a pénzbeli támogatás az egyetlen és pláne nem a legjobb eszköz a segítségnyújtásra. Mi a jó példa, a személyes támogatás, a hasznosan együtt töltött idő erejében hiszünk. Az egyetemi hallgatókat ennek során rengeteg pozitív élmény és megerősítés éri, sőt szervezőkészségük, kommunikációs képességük, konfliktusmegoldó képességük is az átlagosnál jóval gyorsabban fejlődik – tette hozzá Sági Norberta. 

A kisdiákok a Kecskeméten töltött nap során megismerkedhettek az egyetemmel, és sportversenyeken, valamint az Ifjúsági Otthon munkatársai által biztosított zenei foglalkozáson vehettek részt. 

 

– Imádják a gyerekek ezt a programot és a mentoraikat is! – mondta lelkesen Nagy Viktória, a csépai hatodikosok osztályfőnöke, az iskola Tanítsunk Magyarországért koordinátora. 

 

– Tanulóink legnagyobb része sajnos hátrányos helyzetű. A mentorok tanácsot adnak a továbbtanulás kérdésében, játszanak, beszélgetnek velük, igazából egy jórészt ismeretlen világot mutatnak meg számukra. Szükségük van a diákjainknak erre, nagyon jó, hogy ilyen izgalmas és inspiráló dologban van részük, tényleg motiváltabbá válnak a tanulásra – emelte ki Nagy Viktória. 

 

Az izsáki Dóczi Dávid negyedik féléves mérnökinformatikus hallgató, a gyerekek nagy rajongással vették körbe. 

– Kis korom óta szeretek emberekkel foglalkozni, a gyerekek sorsát különösen szívemen viselem. Otthon érzem magam a mentorszerepben, korábban is szárnyaim alá vettem a kisebbeket 

– árulta el. Ő főleg interneten tartja a kapcsolatot a csépai gyerekekkel, hetente egyszer így beszélgetnek, társasjátékoznak, rajzolnak, Dávid véleménye szerint ez nagyban fejleszti a diákok kreativitását és csapatban való együttműködési készségüket. De tervezi azt is, hogy elviszi majd a srácokat kirándulni, ha nyitottak rá, akár egy színházi előadásra is beülnek vagy ellátogatnak majd a Vadaskertbe. 

 

– Kulturálisan sok újat tudunk nekik mutatni, és ez valósággal lázba hozza őket – tette hozzá mosolyogva. 

 

Kovács András szintén a negyedik félévét tölti a Neumann János Egyetemen, gazdálkodási és menedzsment szakon tanul. 

 

– Régen cserkészkedtem, a gimiben pedig a kötelező ötven órás közösségi szolgálatomat korrepetálással teljesítettem. 

Nagyon jól kijövök a gyerekekkel, könnyen megértjük egymást, élvezem a társaságukat. 

Hetente egyszer meglátogatom őket Csépán, és próbálok segíteni nekik, amiben csak tudok. Van, aki nehezebben nyílik meg, más tárt karokkal vár, és sajnálja, hogy nem vagyunk mindennap együtt. A sport nagyon jó kapocs, közös nyelv köztünk - mondta a hatodikosok mentora. 

 

András is nagyon készült a csütörtöki napra. Beszélt a vendégeknek a városi életről és az egyetemi oktatásról, az ezáltal kinyíló kapukról, buzdítja őket, hogy feküdjenek rá a tanulásra, mert nagyon megéri. 

Kovács András, a kecskeméti Neumann János Egyetem hallgatója és mentoráltjai. Fotó: Hraskó István 
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában