kátyúzás

2021.03.05. 06:50

Folyamatosan dolgoznak az úthibák javításán Bács-Kiskun megyében

Több mint 6500 tonna aszfaltot tervez idén felhasználni a Magyar Közút a kezelésében lévő utak javítására, kátyúzására. Bács-Kiskunban egyébként a cég saját osztályozása szerint az utak 54 százalékának nem megfelelő vagy rossz minőségű a burkolata.

Hraskó István

Fotó: Bús Csaba

Február első felében a rendkívül csapadékos, változékony és szélsőséges időjárás, valamint a fagyási és olvadási ciklusok gyakori váltakozása az országos közutakon is kedvezett a burkolathibák kialakulásának – közölte a napokban a Magyar Közút Nonprofit Zrt.

Hozzátették, a téliesebb időjárás végével, február közepétől mérnökségeik a lokális javítási munkákra helyezik a hangsúlyt.

A következő hetekben még többnyire hideg, után­tömörödő aszfalt felhasználásával tüntetik el a kátyúkat. Ugyanakkor egyes gyorsforgalmi szakaszokon és főutakon, ahol a melegaszfalt-keverő telepek nyitva tartanak, tartósabb melegaszfaltos beavatkozásokat is végeznek.

– Útellenőri szolgálatunk folyamatosan, ütemezetten járja megyeszerte a valamennyi kezelésünkbe tartozó állami közutat.

A tőlük és a társszervektől, közlekedőktől kapott jelzések alapján, valamint az utak úthálózati szerepe alapján ütemezzük be a munkákat és folyamatosan dolgozunk a burkolathibák javításán, első körben a főutakon, majd a mellékutakon, végül a bekötőutakon – mondta el megkeresésünkre Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút kommunikációs osztályvezetője.

A melegaszfaltos javítások és a teljes körű felújítási munkák a téli szezon után, március folyamán indulnak el. Mint megtudtuk, Bács-Kiskun megyében idén összesen 6100 tonna melegaszfalt és 540 tonna hidegaszfalt beépítését tervezik a kezelésükben lévő közúthálózaton (ide a megyei gyorsforgalmi hálózat, a településeket összekötő fő- és mellékutak, illetve ezen utak településeken átvezető szakaszai tartoznak, minden más út a helyi önkormányzatok kezelésében van).

A munkákra 173,4 millió forintot fordíthat a cég az előre meghatározott központi állami költségvetési forrásból.

Megkérdeztük a Kecskeméti Városüzemeltetési Nonprofit Kft.-t is, hogy a városi fenntartású utak kátyúzása hogyan zajlik, milyen ütemezés szerint, mekkora keretből. Kérdéseinkre azt a választ kaptuk, hogy még nem gyártanak meleg aszfaltot a gyártók, így csak a legbalesetveszélyesebb, leginkább a forgalmat zavaró kátyúkat javítják hideg aszfalttal, és majd április közepe táján tudják megkezdeni a jelentősebb munkálatokat a meleg aszfalttal.

A következő hetekben még többnyire hideg, utántömörödő aszfalt felhasználásával tüntetik el a kátyúkat
Fotó: MW-archív

Osztályozzák az útszakaszokat

A Magyar Közút gépi mérésekkel és az úthálózat teljes hosszán évente elvégzett tételes hibafelvétellel vizsgálja az országos közutak állapotát. Alapvetően négy szempont alapján: keréknyomvályú-mélység, egyenetlenség (hullámosság, nyomvályússág), burkolatállapot (burkolaton lévő hibák, kátyúk, kipergések, repedések) és teherbírás (pályaszerkezet erőssége). Ezen jellemzők szerint minden utat, útszakaszt osztályoznak 1–5-ös skálán, amin az 1-es jó, az 5-ös rossz.

A legfrissebb, 2019-es adatok szerint a megye 2119 kilométernyi országos közúthálózatának majdnem 54 százaléka a burkolat állapota szempontjából a nem megfelelő vagy rossz kategóriába tartozik. Egyenetlenség szerint az úthálózat 52 százaléka is legfeljebb csak tűrhetőnek mondható, de inkább ennél rosszabb. 110 kilométernyi úton 20 milliméter­nél, azaz 2 centiméternél is mélyebb a keréknyomvályú.

Képeink illusztrációk.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában