bács-kiskun

2021.03.05. 13:50

Feledékenység: sok mindent hagyunk a buszon, vonaton

Leggyakrabban táskát, pénztárcát, telefont, szemüveget, esernyőt hagynak fent az utasok a vonatokon, buszokon, de tavaly a MÁV talált tárgyak osztályára hintaló, gitár, vízipipa, vérnyomásmérő, laptop és még kismacska is bekerült. Hova fordulhatunk, ha feledékenyek voltunk?

Hraskó István

Az utasok leggyakrabban utazótáskát, pénztárcát, szemüveget és telefont hagynak el a vonatokon, állomásokon

Fotó: Bús Csaba

Tavaly összesen 122 tárgyat adtak le a MÁV-START szegedi területi igazgatóságán (ez a vasútvonalakhoz igazodva többé-kevésbé a Dél-Alföld régiót fedi le). Mint a vasúttársaságtól megtudtuk, az utasok leggyakrabban utazótáskát, pénztárcát, szemüveget és telefont hagynak el a vonatokon és állomásépületekben.

Az elveszett tárgyakat általában a vonatokon szolgálatot teljesítő jegyvizsgálók, a takarítószemélyzet vagy az utastársak találják meg és viszik be a vasútállomásokra. Bács-Kiskun megyében Bácsalmás, Baja, Jánoshalma, Kecskemét, Kelebia, Kiskunfélegyháza, Kiskunhalas, Kiskunmajsa, Kunszentmiklós-Tass, Soltvadkert, Szabadszállás, Kiskőrös vasútállomáson fogadják a meglelt holmikat, ahol pénztár is működik. Amiért 14 napig nem jelentkezik a tulajdonosa, a szegedi személyes ügyfélszolgálatra továbbítják – közölte érdeklődésünkre a MÁV-START Zrt. kommunikációs igazgatósága.

Mint hangsúlyozták, a keresett tárgyak 60–70 százaléka kerül vissza tulajdonosához. Ha iratot felejtett a vonaton, akkor értesíti a vasúttársaság, és át tudja venni az állomáson vagy az ügyfélszolgálaton. Ha ezt valamilyen ok miatt nem teszi meg, akkor az okmányt a kiállító hatósághoz (okmányiroda, OEP stb.) küldik, a bankkártyát pedig a bankkártya-kibocsátónak.

– Sajnos az olyan elhagyott tárgyak esetében, melyeknek a tulajdonosa nem beazonosítható vagy nem keresi azt, nem tudnak a kollégák értesítést küldeni, illetve átadni a tárgyat – válaszolta a vasúttársaság.

Országosan a nagyobb elveszített pénzösszegek általában néhány tízezer forint körül mozognak, az eddigi legnagyobb 1200 euró volt – ez vissza is jutott a tulajdonosához.

A vonatokon tavaly összesen 1 millió 231 ezer 270 forintot felejtettek az utasok. A talált tárgyak osztályára gyakran nem szokványos dolgok is bekerülnek, 2020-ból a legérdekesebb példák: fa hintaló, gitár tokban, teniszütő (ugyancsak tokostul), vérnyomásmérő, kávékapszula-csomag, rádiós magnó, laptop, vízipipa, kézi porszívó, inzulinadagoló, próbababa-láb, kismacska, sírcsokor és babahordozó.

A romlandó élelmiszereket természetesen csak rövid ideig tárolják, és ha senki sem keresi, megsemmisítik. A vasúttársaság 2012-ben központosított találttárgy-nyilvántartást vezetett be, amely bármely, hozzáférési joggal rendelkező szolgálati helyről könnyedén elérhető. Érdeklődés esetén a visszaszolgáltatás csak a tárgy jellemzőinek megadásával, azonosítást követően lehetséges.

– Elektronikus nyilvántartásunkat kiegészítettük a talált menetjegyek adatbázisával, így amennyiben az utas beazonosítható – például interneten keresztül vásárolta a menetjegyét –, értesítést küldünk a vásárlónak – tájékoztatott a MÁV-START.

A helyi buszokon is sok holmit felejtünk. Ősszel-télen leginkább esernyők, sapkák, kesztyűk, sálak kerültek be a Kecskeméti Közlekedési Központ talált tárgyas részlegére, amely a Kéttemplom köz 5. szám alatti ügyfélkapcsolati irodában működik. Emellett jó pár táska, hátizsák, mobiltelefon, kulcs és játék is várja itt gazdáját, de akad még komplett pár cipő és gurulós bevásárlókocsi, nyáron pedig előfordult egy szatyor uborka is – igaz, utóbbi csak rövid ideig tartó megőrzésre. Az iratok, okmányok évszaktól függetlenül gyakran maradnak a helyi buszokon.

– Minden járműveinken felejtett és autó­busz-vezetőink által megtalált személyes tárgy ide kerül a telephelyünkről. Ha az elhagyott tárgy tulajdonosát be lehet azonosítani, munkatársaink találnak hozzá elérhetőséget, akkor mindenképpen értesítik. Ha az okmányért nem jelentkeznek, akkor visszaküldjük az iratot a kiállító hatóságnak. A talált tárgyakat természetesen a jogszabályi előírások betartásával megőrizzük – olvasható a Kecskeméti Közlekedési Központ közösségi oldalán. A jelentkezőknek valamilyen módon igazolniuk szükséges, hogy a megnevezett tárgy az ő tulajdonuk, azaz meg kell tudni mondaniuk, mikor és hányas számú buszon hagyhatták el, esetleg van-e a tárgynak valamilyen különleges ismertetőjegye. Az iroda hétköznap 9:00–17:30 között van nyitva, de a KeKo munkatársai már fél 9-től telefonos ügyeletet tartanak (telefonszám: 76/800-410). Hétvégén és ünnepnapokon az iroda zárva.

A Volánbusz kommunikációs igazgatósága közölte, a talált tárgyak esetében országos nyilvántartást vezet, így megyei adat nem áll rendelkezésre.

2020-ban 395 talált tárgyat regisztráltak, ezek több mint 70 százalékát sikerült visszajuttatni jogos tulajdonosának. Összesen mintegy 562 ezer forintot hagytak az utasok a járatokon.

– Ha autóbusz-vezetőink gazdátlan holmit találnak vagy adnak át részükre, akkor azt a járat végállomásán, a forgalmi irodán nyilvántartásba kell venni. Ha a talált tárgyon jelzés található, amelyből a tulajdonost egyértelműen be lehet azonosítani, akkor 8 napon belül értesíteni kell, és átadni részére az elhagyott holmit. Az elhagyott tárgyakat legfeljebb három hónapig őrizzük. Általánosságban elmondható, hogy a legnagyobb számban ruhadarabokat (sapka, sál, kesztyű vagy cipő), okmányokat (diákigazolvány, utazási igazolvány, lakcímkártya), telefont, utazótáskákat és készpénzt hagynak el utasaink. Elhagyott értékeikkel kapcsolatban utasaink az autóbusz-állomásokon személyesen érdeklődhetnek, de a honlapunkon közzétett elérhetőségeinken is szívesen adunk felvilágosítást számukra – tájékoztatott a Volánbusz.

Az utasok leggyakrabban utazótáskát, pénztárcát, szemüveget és telefont hagynak el a vonatokon, állomásokon
Fotó: Bús Csaba

Weboldalon is érdeklődhetünk

A vonatokon talált tárgyakkal kapcsolatos elérhetőségeket az utasok a MÁV-csoport weboldalán (www.mavcsoport.hu), az Ügyfélszolgálat menüpont alatt találhatják meg. Személyesen általában az állomási személypénztárak nyitvatartási idejében lehet érdeklődni, telefonon pedig a MÁVDIREKT éjjel-nappal hívható telefonszámain (+36-1/349-4949, +36-30/499-4999, +36-20/ 499-4999, +36-70/499-4999).

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában