új közbeszerzést írtak ki

2019.07.19. 07:00

Újra napirendre került a kecskeméti intermodális csomópont megépítése

Nyílt közbeszerzési eljárást írt ki a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a kecskeméti intermodális csomópont előkészítésére és megtervezésére. A kiírás szerint a beszerzésre augusztus 9-én 10 óráig adhatják le az ajánlatokat a vállalkozások. Kedvező elbírálás és szerződéskötés esetén a győztesnek 18 hónap áll rendelkezésére, hogy a munkákat elvégezze.

Maksa Balázs

Széchenyi tér, buszok.

Forrás: baon.hu

Fotó: Bús Csaba

Újra napirendre került a kecskeméti intermodális csomópont kérdése. Korábban az volt a terv, hogy egy lépcsőzetesen emelkedő tér vezetne fel a pályaudvarhoz, alatta közel száz gépkocsit befogadó P+R parkoló kapna helyet, a sínek felett pedig oszlopokon nyugvó, keskeny kiszolgálóépület ívelne át hídként a túloldalra, a hunyadivárosi Baross utcába. Az intermodális csomópont lett volna a helyi és helyközi buszközlekedés központja is, ezzel összefüggésben kiemelt célként említette a városvezetés, hogy a Széchenyi térről teljes egészében kikerülnek a buszok, azaz itt megállóhely se lesz.

Mint arról 2016 márciusában beszámoltunk, bár több száz millió forintból elkészültek a tervek, végül nem épül meg a kecskeméti intermodális csomópont látványterveken sokszor bemutatott épülete, mert a kivitelezéshez még külön kellett volna pályáznia a városnak. Akkor rákérdeztünk az önkormányzatnál, lesz-e intermodális csomópont, vagy sem? A válaszból kiderült, hogy a korábban látványtervekben bemutatott impozáns új pályaudvar abban a formában nem épül meg, helyette egy kisebb volumenű, de az intermodális feltételeket kimerítő csomópontot alakítanak ki.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a napokban új közbeszerzést írt ki az intermodális csomópont tervezésére. A kiírás szerint a város új közösségi közlekedési középpontját kell megtervezni, amely egyben az ütemezetten átalakuló autóbusz-hálózat centruma is lesz.

A friss közbeszerzési kiírás alapján a Széchenyi téri buszállomás megszűnik, a Noszlopy Gáspár parkban található helyi és helyközi buszpályaudvart elbontják, azt új helyszínen, a vasútállomás épületéhez közelebb alakítanák ki. Emellett egy új kiegészítő utasforgalmi épületet is építenek. A buszpályaudvari részen a gyalogos-­kerékpáros felüljáróhoz kapcsolódó, körülbelül 200 négyzetméter utasváró létesítményen túl a peronokon még több, kisebb méretű „üvegdoboz” fedett-zárt várakozók épülnek. A buszok tárolásához 21 darab helyközi és 16 darab helyi járatot kiszolgáló, hátramenet nélkül használható, fűrészfog jellegű megállóhely kialakítását tervezik. A rövidtávú busztárolót a meglévő helyszínen felújítják. A rövidtávú busztárolóhoz kis alapterületű (20–30 négyzetméteres) sofőrpihenő helyiséget alakítanak ki.

Ha elkészül a vasútállomásnál az intermodális csomópont, akkor a Széchenyi téri buszállomás megszűnik
Fotó: Bús Csaba / baon.hu

A buszpályaudvartól délre 200 férőhelyes, új P+R parkoló létesül a körúthoz közelebb, így a kétirányú feltáró út a parkoló déli részén történő elvezetését is meg kell tervezni közel 80 méter hosszban, a Nagykőrösi út tengelyében. A feltáró út szintbeni kapcsolata a Bethlen körúttal a meglévő Nagykőrösi úti csomópont fejlesztésével valósulna meg, amely szintén a tervezési feladat része. Továbbá 25 férőhelyes üzemi parkoló, valamint három darab K+R és három darab taxiparkoló, illetve a kerékpárosok kiszolgálása érdekében 200 férőhelyes B+R parkolót alakítanak ki.

A felvételi épület előtt a Kodály Zoltán téri 2x1 sávos utat felújítják a Rákóczi úti csomópontig új járdafelületek kiépítésével, továbbá a Kodály Zoltán tér–Rákóczi út szintbeli csomópontját átépítik.

A projekt keretében tervezendő, mintegy 150 méter hosszú vasút feletti kerékpáros és gyalogos közúti felüljáró a Hunyadiváros gyalogos- és kerékpáros-kapcsolatát biztosítja majd. A legkeskenyebb áthidalandó akadály nyolc vágány, közel 60 méter hosszon. A javasolt keresztmetszeti szélessége hét méter, a műtárgy elején és végén további mintegy 65 méter hosszúságban a forgalom akadálymentes rámpával történő levezetését kell megterveznie a nyertes pályázónak, térvilágítás és kamerarendszer kiépítésével.

Az átalakításhoz kapcsolódóan a vasútállomás felvételi épületének külső megjelenését és fő szerkezeti rendszerét megtartva, a rendeltetések észszerűsítésével egy új, többfunkciós közlekedési felvételi épületet alakítanak ki. Az előzetes tanulmányok alapján a földszinten és az emeleti szinten összesen több mint kétezer négyzetméter területen szükséges a funkciókat megtervezni. A tervezett épület műszaki átalakításánál a külső homlokzat felújítását, a homlokzat részleges hőszigetelését és a nyílászárók, valamint a tetőhéjazat cseréjét is tervezik.

A tervek szerint a kecskeméti vasútállomás épülete is megszépül, ha megvalósul az intermodális csomópont
Fotó: Maksa Balázs / baon.hu

A közbeszerzési kiírás szerint a belső részeken az utólagos hozzáépítések bontásával és néhol új átjárórészek kialakításával, teljes körű, az épület gépészeti és villamossági rendszerét is magában foglaló műszaki felújítást végeznek. A vasút feletti kerékpáros és gyalogos közúti felüljáró optimális elhelyezése érdekében a jelenlegi posta épületét elbontják. Az utasfelvételi épületen belül 180 négyzetméteren a posta, illetve másik 150–200 négyzetméteren helyi és helyközi buszközlekedési üzemi funkciók kapnak helyet.

Az utastájékoztatás fejlesztése során az intermodális csomópont teljes területén, minden szintjén audio- és vizuális tájékoztató rendszert építenek ki.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában