2024.07.12. 17:19
Az ittas járművezetés továbbra is nagy probléma hazánkban
A rekkenő hőség fáradékonysághoz, a koncentráció hiánya balesethez vezethet. Nem beszélve az ittas járművezetésről, amely továbbra is nagy probléma hazánkban. Farkas Attilával, a Bács-Kiskun Vármegyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztály előadójával beszélgettünk a nyár veszélyeiről a közlekedés szempontjából.
A nyár jellegéből adódóan több veszélyforrást is tartalmaz a közlekedés szempontjából.
A hőséggel egyértelműen meg kell küzdenünk, a nagy meleg miatt koncentrációs nehézségek gátolhatják a zavartalan vezetést. Az iskolai szüneten lévő gyerekekkel szokatlan időpontban találkozhatunk az utakon, rájuk különösen oda kell figyelni, valamint a nyár sajátossága még, hogy sokan más városokba utaznak, és az ismeretlen helyszínen – esetleg bizonytalankodva – vezető sofőrök is okozhatnak meg nem értést a közlekedésben.
Az ittas járművezetés állandó probléma
– Nem szabad elfelejteni, hogy a szervezetünkbe juttatott alkohol a gyomorban gyorsan felmelegszik, és az alkohol hatása a meleggel kiegészítve többszörösen hat az agyunkra – mondta Farkas Attila, a Bács-Kiskun Vármegyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztály előadója. Hazánkban mindig is hangsúlyos volt az ittas járművezetés problémája, és ez nyáron is fennáll. Csak az előző héten Bács-Kiskun vármegyében 21 ittas járművezetővel szemben intézkedtek a rendőrök. Ezt nem az összes sofőr számához kell mérni, hanem a közúti ellenőrzés alá kerülő vezetőkhöz, ebből kifolyólag ez a szám kiugróan magas. – Ittasan a volán mögé ülni sajnos bocsánatos bűnnek számít, rokonok, barátok megengedik ezt a sofőröknek, pedig hatalmas problémákhoz vezethet, hiszen romlik a döntési képesség – tette hozzá a közlekedésrendészeti szakember.
A nagy meleg hatásait az alkoholhoz lehet hasonlítani. – Nyáron a magas hőmérsékleti értékek fáradtságot és figyelemösszpontosítási nehézséget okozhatnak, hajlamosak lehetünk lassabban és rossz döntéseket hozni – figyelmeztetett Farkas Attila.
Az alkohol okozta bátorság általában nagyobb sebességet hoz elő az emberekből, illetve fél másodperccel is megnőhet a reakcióidő, ami 50 kilométer/órás tempónál azt jelenti, hogy 8-10 méterrel később kezdődhet el a fékezés. Ez komoly mértékben növeli a balesetveszélyt. Ha 50-nel haladva éppen le tudtunk fékezni egy elénk kilépő ember előtt, akkor 60-as tempóval ugyanebben az esetben akár 30-40 kilométer/órával is elüthettük volna a gyalogost. A logika azt diktálná, hogy a 10-zel megnövelt sebesség ekkora becsapódást is okoz, de ez nem így van, hiszen fékezés esetén nem egyenletes a jármű lassulása. Az autó a fékút elején kevésbé, annak a végén intenzívebben lassul. Ittasan vagy fáradtan erre szinte lehetetlen felkészülni.
Ha jön a kánikula, több a baleset
– A balesetszámokat vizsgálva egyértelműen megállapítható, hogy az időjárás változása sok gondot okoz, az egyik évszakból a másikba való átmenet során mindig több balesettel találkozunk – mondta a rendőr. – A kánikula beköszöntével mindig több a baleset, de ehhez idővel mindig hozzászoknak az autóvezetők. Nyáron a legtipikusabb balesetek az utoléréses balesetek. A gépjárművezetők jellemzően – főleg városon belül – sajnos nem tartanak követési távolságot, és ha az ember fáradtabb, nem tud időben reagálni, könnyen belemehet az előtte haladóba. A kanyarodási szabályok megszegése is jelentős mértéket ölt ilyenkor, valamint előzés közben is érhet minket baleset. A nagy hőségben tükröződéseket láthatunk az utakon, remeg a levegő a forró aszfalt felett, ami megnehezíti a szemből érkező jármű távolságának és sebességének megítélését – hangsúlyozta Farkas Attila, hozzátéve, érdemes alaposan mérlegelni az előzés szükségességét, hiszen ahhoz, hogy pár percet spóroljunk, nem biztos, hogy be kell vállalni egy kockázatos manővert.