2024.07.19. 16:29
Budapesten is bemutatták a bajai fejlesztésű midibuszt
A Városligetben tette meg első köreit a bajai gyár fejlesztése csütörtökön. Új magyar jármű született - cseh koprodukcióban. Budapesten a sajtó szélesebb nyilvánossága előtt is bemutatták a bajai gyárban készült GANZ-SOR nevű elektromos midibusz prototípusát. A jármű a „Vállalati kutatási, fejlesztési és innovációs tevékenységek ösztönzése” című GINOP Plusz- pályázati felhívás támogatásával született meg. A nyolc méter hosszú, alacsonypadlós jármű 45 utast tud kényelmesen szállítani, hatótávja pedig 300 kilométer. A busz szívét, a hajtást, valamint a szoftvert magyar szakemberek fejlesztették ki, a kocsiszekrény Csehországból érkezett. A midibuszból jelenleg egy darab létezik, azonban a típusengedély megszerzését követően évi 50 jármű készülhet a GANZ-SOR-ból.
A GANZ Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. cseh járműgyártó partnerével (SOR) megalkotta a vadonatúj GANZ-SOR-t. A két cég azért döntött a közepes méretű midibusz kifejlesztése mellett, mert a főként városi közlekedésre alkalmas jármű a maga kategóriájában világszinten is nagyon keresett.
Az új busz fejlesztése három évig tartott, a kocsiszekrény Csehországban készült, de a gép szívét, a hajtásrendszert Magyarországon alakították ki, és a legmagasabb hozzáadott értéket képviselő rendszerintegrációs és szoftverfejlesztési feladatok is Magyarországon zajlanak.
A GANZ-SOR elektromos midibusz alacsonypadlós, a lenyitható rámpáknak köszönhetően mozgáskorlátozottak szállítására is alkalmas. Negyvenöt fő fér el kényelmesen a járművön és tizenhat ülőhellyel rendelkezik. Hatótávolsága eléri a 300 kilométert. A midibusz mellett a GANZ töltőberendezéseket is kifejlesztett, egy OpCharge típusú, pantográfos gyorstöltőt és egy két töltőfejes, kábelcsatlakozós, 120 kW teljesítményű töltőberendezést.
Pencz Rudolf, a GTKB Kft. ügyvezető igazgatója hangsúlyozta: kevés a midibusz a nemzetközi piacon, a legnagyobb gyártók nem erre a méretre specializálódnak. Mi azt látjuk, hogy évről évre nő az igény az elektromos hajtású, közepes méretű városi járművekre. A koronavírus-járvány felgyorsította ezt a folyamatot, változnak a közlekedési trendek, sok járaton visszaesett az utaslétszám.
A midibusz hatékony alternatívát kíván az utasok szállítására
– fogalmazott Pencz Rudolf.
Kiváló megoldás lehet a midibusz szűk városi környezetben, egyetemi campusokon, idegenforgalmi látványosságok környékén, vagy az agglomerációs közösségi közlekedés támogatására.
Az elektromos busz egyben a megújuló energián alapuló közösségi energiafelhasználás fontos alkotóeleme lehet. Akkutelepének köszönhetően képes arra, hogy energiát tároljon, vagy adjon vissza, és így az utasszállítás mellett energetikai feladatokat is ellásson.
– A GTKB 2007–ben alakult, ám maga az üzem már több mint 70 éve szolgálja a magyar gazdaságot. Vasúti járműkészülékek, biztosítóberendezések, váltóhajtóművek, áramszedők, teljesítményelektronikai berendezések gyártásában már letettük a névjegyünket, a GANZ-SOR midibusz kifejlesztésével és gyártásával pedig belépünk az e-mobilitás piacára – mondta a cég ügyvezetője.
Pencz Rudolf hozzátette: jelen pillanatban egy prototípus létezik a GANZ-SOR-ból, azonban a bajai üzem készen áll arra, hogy évi 40-50 jármű is elkészüljön a gyárban.