2023.10.12. 17:18
Kipróbáltuk a 21. századi közlekedést: felpattantunk a bajai fejlesztésű midibuszra – galériával
Megérkeztünk a 21. századba – ez volt az érzése a vendégeknek, akik utazhattak a Ganz midibuszán. GTKB Ganz Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. bajai gyárában saját fejlesztésű elektromos midibuszának, nagy áramerősséggel töltő, Opp-Charge rendszerű gyorstöltőoszlopának, valamint CCS-2 szabvány szerinti csatlakozóval ellátott, moduláris felépítésű töltőberendezésének ünnepélyes bemutatóját tartották csütörtökön délelőtt. A szakma és a média képviselőit egy kis utazásra is meginvitálták az új midibuszon.
A városi közlekedésre fejlesztett alacsony padlós, nyolc méteres midibusz, 45 embert tud kényelmesen szállítani
Fotó: Márton Anna
Zsigó Róbert Baja és térsége országgyűlési képviselője köszöntőjében elmondta, hogy volt szerencséje bepillantást kapni korábban a gyárban folyó munkába. Véleménye szerint a tulajdonosok és a dolgozók is büszkék lehetnek arra, amit elértek. Megemlítette az évtizedes tudást, tapasztalatot amivel a gyár munkatársai rendelkeznek.
– Vigyük is jó hírnevüket. Ami azért is fontos, mert ez nem a vége, hanem a kezdete egy történetnek. Azt látjuk, hogy hogy a bajai Ganz gyárban megvan az a tudás, az a szorgalom, az a tapasztalat, amellyel tartós értéket és minőséget tudnak előállítani az elektromos buszok területén – tette hozzá Zsigó Róbert.
– A 21. század elektromobilizációjába is megérkeztünk és élen vagyunk. Jelen vagyunk azért, mert kaptunk hozzá támogatást azoktól a munkatársaktól is akik nem dolgoztak a buszon, azoktól a vezetőktől akik nem dolgoztak ezen a konkrét projekten, de lehetővé tették azt, hogy legyen erőnk ezzel foglalkozni – fogalmazott beszédében Ács Sándor, a tulajdonosi kör, a Resonator csoport képviselője.
Háláját fejezte ki a magyar államnak, hogy anyagi forrásokat biztosított ahhoz, hogy ezt a projektet meg tudják valósítani. Továbbá hangsúlyozta: hálás a sorsnak, hogy részese lehetett ennek a projektnek és megköszönte azoknak az embereknek, akik fejlesztő tudásukkal, kivitelező képességükkel, tárgyi végrehajtásukkal és irányításukkal lehetővé tették azt, hogy fel tudjunk szállni a 21. század termékére és el tudjunk indulni.
A történelmi jelentőségű eseményen Pencz Rudolf ügyvezető a gyárról és a projektről tartott előadást. A patinás ipartelepről képeket mutatott be. Kiemelte, hogy a gyár nem szűkölködik a területekben, tehát terjeszkedésének nincs semmi akadálya. Elhangzott, hogy 1950 óta vannak jelen a piacon, a vállalat tulajdonosa a Resonator Kft., teljes egészében magyar tulajdonosi háttérrel rendelkezik. Az éves forgalma 2,5 milliárd forint, a munkavállalók száma 110 fő. A cég és a gyár jelenleg már Baján működik.
Klasszikus termékcsaládjaik a vasúti biztosító berendezések, váltó-hajtóművek, vasúti járművek villanymozdonyok villamos készülékei, az elektronikai területen pedig trolibuszok, villamosok, metrók hajtásrendszeréhez gyártanak teljesítmény elektronikai berendezéseket. Megtalálható a hagyományos elektromechanika, valamint a korszerű elektronika egyaránt.
A gyorstöltővel akár egy óra alatt is feltöltődik a busz
Nemes Péter az elektromos midibusz részleteiről, Rónai Attila pedig a gyorstöltőoszlop, töltőberendezésről tartott rövid szakmai bemutatót.
A városi közlekedésre fejlesztett alacsony padlós, nyolc méteres midibusz, 45 főt tud kényelmesen szállítani, 16 ülőhellyel rendelkezik, mozgáskorlátozott szállításra is alkalmas a lenyitható rámpának köszönhetően. Energiatakarékos aszinkron motoros hajtású, hatpólusú, folyadékhűtéses motorral rendelkezik. Maximális teljesítménye 120 kilowatt. A midibusz alkalmas gyorstöltésre és lassú töltésre is. Az elektromos rendszer névleges feszültsége 666 volt, akkumulátor típusa NMC, hatótáv: 200 kilométer.
Kipróbáltuk a bajai midibuszt
Fotók: Márton Anna– Két töltőberendezést fejlesztett ki a cégünk az elmúlt években. A gyorstöltő egy óra alatt tudja feltölteni, a kicsivel pedig négy óra alatt tölthető fel a midibusz, ez inkább éjszakai töltésre alkalmas. A töltőberendezések már rendelkeznek nemzetközi TÜV minősítéssel.
A midibusz fejlesztése a tervezéstől, a jármű megtalálásáig, a berendezések kiválasztása, integrálása, a szoftverírás üzembe helyezés, szerelés, építés közel másfél évig tartott.
A sorozattermék gyorsabban elkészülhet, ez prototípus – mondta el a baon.hu-nak Rónai Attila fejlesztőmérnök.
A szakmai előadásokat követően a vendégek felszállhattak a 21. századi közlekedésre eszközre, az elektromos városi midibuszra.