2022.03.01. 11:00
Palkovics László a Duna-hídnál kezdte kalocsai programját
Az innovációs és technológiai miniszter a Duna-híd építkezésén tartott hétfői sajtótájékoztatón kifejtette: egy hat éve tartó, több ezer milliárd forintos közlekedés-fejlesztési stratégia részeként valósulhat meg az átkelő. Csak ez a projekt – a hozzá tartozó közútépítésekkel együtt – 125 milliárd forintba kerül.
Palkovics László miniszter (a mikrofonnál) és Font Sándor honatya a Duna-híd építkezés látogatóközpontjában tartott sajtótájékoztatón. Fotó: Gábor János
A minisztert fogadó Font Sándor országgyűlési képviselő a tájékoztatón hangsúlyozta: a Duna-híd építése a folyó keleti partján nem csak Kalocsáról szól, hanem egy nagy, akár 50-100 kilométeres vonzáskörzet érdekeiről – magyarán tömegek életére lesz hatással. Kifejtette: ez az országrész az átkelő révén szeretne részt venni a munkaerő-forgalomban; az itt élők ugyanis a munka- és szálláshelyek, valamint szórakozási lehetőségek bővülését remélik a beruházástól. A honatya megerősítette: nagyot nyernek az építkezésekkel a kerékpárosok, hiszen a Duna töltésén épül egy új útvonal, és a hídon is átkerekezhetnek majd.
Palkovics László aláhúzta:
nem csak energetikai és gazdasági, hanem közlekedési fejlesztésekért is felelős tárcavezetőként jelent meg a Duna-híd építkezésének látogatóközpontjában.
Felidézte, hogy egy 2016-ban létrehozott közlekedési stratégiában fogalmazták meg először azt az autópálya-koncepciót, amiben határtól határig érő és minden megyeszékhelyet érintő sztrádahálózat szerepelt. A stratégia leglényegesebb pontja szerinte az, hogy egy magyar ember – akárhol éljen is – harminc percen belül el tudjon érni egy gyorsforgalmi utat.
Az ITM vezetője kihangsúlyozta: egy autópályának nem csak közlekedésgyorsító, hanem gazdaságfejlesztő hatásai is vannak, hiszen egy kiterjedt hálózattal olyan régiókba költözhetnek ipari tevékenységek, befektetések, amelyek eddig épp a könnyebb elérhetőség hiányában nem tudtak részt venni gazdasági tevékenységekben.
Összegezte: a hat éve indított program 2024-re fejeződhet be és 3.600 milliárd forintba kerül – ennek egyik felét a magyar költségvetés állja, míg a másikban „nem nagyon vannak európai források, de vannak más konstrukciók is” – fogalmazott.
Palkovics László a közlekedési stratégia egyik legérdekesebb elemének tartja a Duna-hidat, ami elképesztő mértékben fogja lerövidíteni az utazási időt, hiszen jelenleg akár plusz egy órát is igényelhet, mire a kalocsai járásból – jelentős kerülővel, vagy komppal – átkelünk a túloldalra.
Ehhez az államnak 125 milliárd forintot kell fordítania magára a műtárgyra, valamint a rávezető mintegy 25 kilométernyi út megépítésére, amivel például az M6-os autópályával, illetve persze a Paks II. építkezéssel kötik össze a régiót.
A tárcavezető programja Kalocsán, a Városháza dísztermében folytatódott: az itt tartott vállalkozói fórumot az Agrárminisztériumtól – elsősorban termelői vásárra, plusz egy gazdasági eseményre – nyert ötmilliós pályázatból finanszírozták, az Agrármarketing Centrum támogatásával. A körülbelül kétszáz fős eseményen a régió cégvezetőinek tartott előadást, többek között arról szólva, hogy milyen befektetéstámogató környezetet és álláspontja szerint versenyképes adórendszert működtet az ország. Ezen a ponton kiemelte az EU-ban legalacsonyabb társasági nyereségadót (9 százalék) és a négy százalékponttal lecsökkent szocho-t.