beruházás

2021.04.22. 19:55

Már a vízen is dolgoznak a Kalocsa–Paks Duna-híd építői

A mederpillérek próbacölöpözését végzik a Kalocsát és Paksot összekötő átkelőnél.

Gábor János

A majdani pillérek helyén két bárka állomásozik

Fotó: Gábor János

A Kalocsa és Paks között épülő híd munkálatainak jelenlegi stádiumáról érdeklődő kérdéseinkre a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) azt válaszolta, hogy a folyó 20. magyarországi hídjának kivitelezése megfelelően halad előre.

Az állami cég alvállalkozói hatalmas területet vettek birtokba, párhuzamosan zajlik a terep előkészítése és a próbaterhelés. A part közelében túrázók jelenleg a terület előkészítését, a fakivágást és a bejáróút építését látják. Ezzel párhuzamosan dolgoznak a vízen, a majdani pillérek helyén két bárka állomásozik, 10-12 fős személyzettel.

Utóbbiak végzik a próbaterhelést, amelynek előfeltétele a tervezett hídfők próbacölöpözése, majd a teherbírás vizsgálata, ami a cölöpcsúcs közelébe beépített Osterberg-cella (O-cella) segítségével történik. Ez a modern megoldás sok munkától és költségtől kímélheti meg az építkezést, hiszen a hagyományos próbaterheléshez pillérenként öt darab cölöpöt kellene készíteni, az O-cellás mérésekhez ugyanakkor elegendő egy is – írta a cég.

A készülő híd grandiózus anyagigénnyel bír. A munkálatok során 28 hídsarut, 2380 méter fúrt vasbeton cölöpöt, 1940 méter közúti vezetőkorlátot és 233 tonna hídkorlátot használnak fel. A teljes műtárgyba nem mellesleg 18440 köbméter szerkezeti betont építenek be, és az acél hídszerkezet tömege nem kevesebb mint 5600 tonna lesz. A folyómederben két, hajózási útvonalon kívül elhelyezkedő pillért emelnek. A további építkezés ezekről a pillérekről két irányba haladva, szabadon szerelve, tehát vízi alátámasztás nélkül történik.

A Kalocsa és Paks között épülő híd 946,2 méter hosszúságú, tíztámaszú, három részből (119–200–119 méteres szakaszokból) összeálló, egységes szerkezetet alkotó átkelő lesz.

Feszített-függesztett típusú hídról van szó, 10-10 kábellel, amelyek a két középső támasznál a hídszerkezetből 21,88 méter magasságba kiemelkedő vasbeton pilonok között feszülnek majd. Ha elkészül (a tervek szerint valamikor 2024-ben), akkor autóval két sávon, kerékpárral mindkét oldalon járható lesz, és közvetlen kapcsolatot létesít a Duna nyugati oldalán haladó M6-os autó­pályával.

A majdani pillérek helyén két bárka állomásozik
Fotó: Gábor János

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában