2020.10.22. 11:30
Mára nemzeti érték lett a magyar tanya
Költőket és festőművészeket is megihlettek már a tanyák, amik tipikusan magyar jelenségek. Kialakulásuk kezdete óta jósolják a tanyák megszűnését, volt, amikor tiltották vagy egyenesen korlátozták az ott élést, a fejlesztést, mégis fennmaradtak. Többek között ezekről is részletesen mesélt Mester Sándor kiskunhalasi népművelő a hétvégén a szanki Kiskun Emlékhelyen a Régi idők vására rendezvény keretében tartott előadásán.
Mester Sándor kiskunhalasi népművelő a homokhátsági tanyákról tartott előadást Szankon
Forrás: Petőfi Népe
Fotó: Pozsgai Ákos
A jellemzően a homokhátságban található, tipikus magyar jelenségnek számító tanyák a település központjától távol helyezkednek el, és a kezdetek óta gyanakodva szemlélte az ott élőket a városi és falusi lakosság. Ennek a sajátos rendszernek a kialakulásával, fejlődésével, valamint típusaival ismerkedhettek meg az érdeklődők Mester Sándor előadásán.
A halasi népművelő elmondta, hogy a tanya mint rendszer, egyszerre tölt be ökológiai, gazdálkodási, társadalmi és települési funkciót. – Kialakulásuk a török uralom idejéhez kötődik, amikor hatalmas területek néptelenedtek el. A kis falvakból a nagyvárosokba költöztek az emberek, és az elhanyagolt részek a városok mezőgazdasági területeivé váltak, ahol állattartás, gyümölcs-, majd gabonatermesztés folyt – részletezte a folyamatot Mester Sándor.
Majd elmesélte a jelenlévőknek, hogy eleinte kora tavasztól késő őszig ökrös- és lovasfogattal jártak ki a gazdálkodási területre az emberek, ahol napi 15–16 órát dolgoztak. Később felismerték azonban, hogy hosszú távon ez nem működik, ezért először kétlaki életmódra rendezkedtek be, tavasztól őszig kint éltek a tanyán, a köztes időben pedig a városban. Végül rájöttek, hogy jobb, ha állandó lakhelyként tekintenek a tanyára, így alakult ki az egyszerre több funkciót ellátó rendszer az 1750-es évekre.
A tanyák szaporodását azonban nem nézték jó szemmel a települések. A városi tanács például tiltotta a kiköltözést, büntetést kellett fizetnie annak, aki mégis megtette. 1824-ben enyhítés jött, minden település maga dönthette el, mi legyen a tanyák sorsa. Virágkorukat a 19. század közepétől a 20. század közepéig élték. – Az 1970-es évek végén a tanyákat kizárták minden fejlesztésből, úgy vélték, elpusztulnak majd maguktól. Szép lassan azonban a megtűrt kategóriába kerültek. Ma pedig a nemzeti értékek közé tartozik a magyar tanya nyelvi, néprajzi, tájképi, építészeti, társadalmi és földrajzi sajátosságai miatt – mondta Mester Sándor.
Az előadásból kiderült az is, hogy a szakirodalom három tanyatípust különböztet meg a dűlőúthoz viszonyított elhelyezkedés alapján. Sortanyák alakultak ki például Tompa, Kelebia, Csikéria területein, szórt tanyák jellemzően az Alföldön találhatók, míg bokortanyák a Nyírségben épültek. Hazánkban ma öt kategóriába sorolják a tanyákat, vannak hagyományos és gazdálkodó tanyák, illetve a gyakran külföldi tulajdonban lévő hobbi és üdülő céllal hasznosított, valamint alvóhelyként szolgáló tanyák. Az ötödik kategóriát a lakatlan, többnyire már csak romként álló, úgynevezett pusztuló tanyák alkotják.
Tanyasi élet a filmvásznon
Mester Sándor szanki előadásában kitért arra is, hogy Lakatos Vince halasi kötődésű filmrendező a Halas környékén élő emberek életét bemutató filmjeivel, valamint szociofotóival ráirányította a figyelmet a tanyán élő emberek, különös tekintettel az idősek és a gyerekek sorsára. – Az emberekben megjelent a segítő szándék, a diákoknak tanyakollégiumokat, az időseknek szociális otthonokat hoztak létre. Lakatos Vincének komoly szerepe volt abban, hogy Kiskunhalason a Baky-kastélyban létrehozták az öregek otthonát – mondta.