összeköttetés

2018.07.02. 16:49

Elindult a felügyeleti rendszer az étel- és italautomatáknál

Elindult a felügyeleti rendszer az étel- és italautomatáknál, július 1-től minden működő automata forgalmát látja az adóhivatal - közölte hétfőn az automaták felügyeleti szolgáltatója, a Magyar Posta (MP).

A közlemény ismerteti: június 30. után a jogszabály szerint már csak automata felügyeleti egységgel (AFE) felszerelt, és a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (NAV) megszemélyesített étel- és italautomata üzemeltethető.

Az MP a tavaly július végi határidőig mintegy 800 üzemeltetővel, 27 ezer automatára szerződött, végül június 30-ig mintegy 25 ezer automata felügyeleti egységet adott ki beszerelésre. A szerződött készülékek száma műszaki alkalmatlanság és megszüntetés miatt csökkent nagyjából 25 ezerre – ismertette közleményében a társaság.

Június végéig közel 24 ezer AFE-t szereltek be,

számuk azonban az MP szerint még nőni fog, mivel vannak olyan üzemeltetők, akik a beszerelésről szóló adatlapot közvetlenül a határidő letelte előtt adták fel levélben. A Magyar Posta az AFE-telepítésekről beérkező adatalapok alapján tudja elindítani a megszemélyesítést a NAV felé.

Az automata felügyeleti egységek megvásárlására és a felügyeleti szolgáltatás díjára készülékenként 120 ezer forintot – összesen 1,44 milliárd forintot – biztosított a költségvetésből a kormányzat, a támogatás feltétele volt többek között, hogy határidőre megtörténjen az AFE-k telepítése és megszemélyesítése.

A közlemény szerint egyes esetekben (legfeljebb az automaták 2 százalékánál) a telepítéskor műszaki probléma lépett fel, ami miatt a megszemélyesítés elhúzódott, vagy nem történt meg határidőre. A Magyar Posta az AFE gyártójával és az üzemeltetőkkel közösen azon dolgozik, hogy a különböző műszaki problémákra a megoldást mielőbb megtalálja – írták. A társaság hangsúlyozta: a Pénzügyminisztérium (PM) múlt heti rendeletmódosításának köszönhetően ezekben az esetekben nem veszítik el az üzemeltetők az állami támogatást, feltéve, hogy szeptember 30-ig megvalósul az összeköttetés a NAV-val.

Nem veszítik el az üzemeltetők az állami támogatást akkor sem, ha az AFE beszerelése június 30-ig befejeződött, de a megszemélyesítésre – az üzembe helyezési adatlap késedelmes beküldése, vagy az AFE megszemélyesítéséhez szükséges üzembe helyezési kódok pótlása miatt – a határidőt követően, de még ezen a héten sor kerül.

A rendeletmódosítás érintette a kizárólag nyerstejet forgalmazó automatákat is, azokat, amelyek alkalmatlanok az AFE működtetésére. E készülékek üzemeltetőinek nem kell AFE-t beszerelniük, de a Magyar Postával felügyeleti szolgáltatói szerződést kell kötniük. Az utóbbi hetekben a Postánál mintegy 70 automata üzemeltetője jelezte szerződéskötési szándékát.

Az automaták felügyeleti rendszere az üzemeltetők számára számos előnnyel jár, például naprakész információt kapnak minden egyes automata forgalmáról, ellenőrizhető, hogy az egyes termékek milyen ütemben fogynak és mikor szükséges a készülék feltöltése.

A Magyar Posta szerint a rendszer használatával javul a kisebb üzemeltetők és az újonnan piacra lépők esélyegyenlősége, hiszen támogatott beruházás keretében jutnak telemetriai adatokhoz. Az étel- és italautomaták piacán bevezetett felügyeleti rendszer az online pénztárgépek és az elektronikus közúti árufuvarozási ellenőrzési rendszerhez hasonlóan az adóbevételek növelését, a gazdaság fehérítését szolgálja – írta közleményében a társaság.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában