2019.03.07. 08:26
Lecserélheti a honvédség a Gripeneket
Hét év múlva a Magyar Honvédség tulajdonába kerülhetnek a Gripenek, mégis elképzelhető, hogy inkább kivonják majd ezeket a vadászgépeket a hadrendből.
Kecskemét, 2017. augusztus 24. A Magyar Honvédség egyik JAS-39 Gripen vadászrepülõgépe a két hete tartó Carpathian Hawk 2017 brit-magyar katonai gyakorlat zárónapján a MH 59. Szetgyörgyi Dezsõ Repülõbázisán Kecskeméten 2017. augusztus 24-én. MTI Fotó: Ujvári Sándor
Forrás: MTI Fotó
Fotó: Ujvári Sándor
Felmerült, hogy az úgynevezett négy és feledik generációs gépek helyett korszerűbb, ötödik generációs eszközöket szereznek be 2026 után a légierő számára – írja katonai forrásokra hivatkozva a Magyar Nemzet.
A Magyar Honvédségnek bérelt Jas 39 Gripenek ugyan sokkal fejlettebbek a hetvenes-nyolcvanas évekre kifejlesztett, igazi negyedik generációs repülőgépeknél, de nem érik el az Amerikai Egyesült Államokban kifejlesztett ötödik generációs harci repülőgépek, például az F–22 Raptor és az F–35 Lightning-II műszaki színvonalát.
Ezért nevezik ezeket a repülőgépeket általában 4+ vagy „négy és feledik generációsnak”. Elképzelhető, hogy ezért más, korszerűbb vadászgépek beszerzésében gondolkodik majd 2026 után a honvédség.
A kormány már 2012-ben úgy döntött, újratárgyalja és meghosszabbítja a lízingszerződést további tíz évre. Az átütemezés jelentős, bruttó 63 milliárd forint megtakarítást eredményezett, mivel az addigi 16 800 órányi repülési időt 32 800 órára módosították, és ez a majdnem kétszeres repülési idő kevesebb mint ötvenszázalékos többletkiadással járt, miközben a költség a kiképzést is tartalmazta.
Ha nem sikerült volna a hosszabbítás, akkor nem tudtuk volna üzemeltetni a repülőgépeket. Információink szerint a Gripenek alkatrészellátása és megfelelő felfegyverzése is akadozott az elmúlt években, emiatt több miniszter is kénytelen volt tárgyalásokat kezdeményezni a svéd féllel.
Mint ismert, Magyarország 2 kétüléses és 12 együléses Gripen vadászrepülőgépet rendelt Svédországtól, ezeket 2006 márciusa és 2007 decembere között adta át a svéd fél. Az eredeti szerződés értelmében a gépeket Magyarország tízéves bérleti szerződés keretében üzemeltette volna, mielőtt magyar tulajdonba kerülhetnek.
A 2001 decemberében aláírt, akkori árakon 210 milliárd forint összértékben meghatározott szerződés magában foglalta a Gripenekhez tartozó földi berendezéseket – például a szimulátort –, valamint a pilóták és a műszaki személyzet kiképzését is. A vadászgépekért kifizetendő bérleti díj 110 százalékának ellentételezését vállalták a svédek.
A Gripenek beszerzéséről szóló döntésnél többek között Orbán Viktor miniszterelnök, Pintér Sándor belügyminiszter, Szabó János akkori honvédelmi miniszter, Matolcsy György gazdasági miniszter és több államtitkár is, köztük Hende Csaba – mint az Igazságügyi Minisztérium politikai államtitkára, későbbi honvédelmi miniszter – is jelen volt.
A kabinet döntött a honvédség „harcászati repülőerejének fejlesztéséről”, megvizsgálta a HM előterjesztéseit a vadászgépekkel kapcsolatban, és nemzetgazdasági, valamint biztonságpolitikai szempontok miatt úgy döntött, hogy az ajánlatok közül a svéd kormány ajánlata a legkedvezőbb.
A magyar légierő modernizálása még 1993-ban, az Oroszországtól vásárolt 28 darab MiG–29-es vadászrepülőgép hadrendbe állításával vette kezdetét.
Hivatalosan évekkel később jelentették be Magyarország érdeklődését a Gripen típusú svéd harci repülőgépekre, majd 1995 szeptemberében Horn Gyula miniszterelnök Budapesten elvi együttműködési programot írt alá a svéd Investor ipari-pénzügyi csoport elnökével és a JAS–39 Gripen repülőgépet gyártó SAAB vállalat elnök-vezérigazgatójával. 2001 februárjában 24 darab JAS–39 Gripen típusú gép kölcsönadásáról szóló svéd ajánlat érkezett a Honvédelmi Minisztériumhoz, majd ősszel a nemzetbiztonsági kabinet úgy döntött, hogy 14 darab negyedik generációs, többfunkciós JAS–39-es 12 éves bérletéről kezdenek tárgyalásokat, a gépek fegyverzetét pedig az Egyesült Államoktól szerzik be.
Borítókép: A Magyar Honvédség egyik JAS-39 Gripen vadászrepülőgépe az MH 59. Szetgyörgyi Dezső Repülőbázisán Kecskeméten