2017.10.02. 07:40
Tartalmában és módszereiben is meg kell újítani az oktatást Csépe Valéria szerint
Iskoláink egy része leragadt a múlt században, ezért az oktatás tartalmának és módszereinek is meg kell újulniuk – mondta a Magyar Időknek az új alaptantervet megalapozó fejlesztési projekt vezetője.
Csépe Valéria a napilap hétfői számában közölt interjúban arról is beszélt, hogy kevesebb tényanyagra, több képesség- és készségfejlesztésre lesz szüksége a jövő diákjának. Hozzátéve, hogy a megoldást a jelenségalapú oktatásban látja.
Ma az a feladat, hogy minden gyerek egyformán jó és használható tudáshoz juthasson, mindenki minőségi oktatást kapjon. Iskoláink egy része ugyanis leragadt a 20. században, ezért mind a tartalomnak, mind az oktatási módszereknek meg kell újulniuk – mondta a szakértő.
A most felépülő digitális oktatási stratégia remek platformja lesz a tartalmi megújulásnak – folytatta. „Igazi kegyelmi pillanat, hogy viszonylag rövid idő alatt felzárkózhatna a magyar oktatás a digitális fejlesztés, valamint a tartalmi megújulás révén. Erre van ma minden korábbinál erősebb kormányzati felhatalmazásunk” – fogalmazott.
Hogy mennyi ez a viszonylag rövid idő, arra azt mondta: legalább három-négy évre, de lehet, hogy egy évtizedre is szükség lesz. Még így is negyedannyi idő alatt lezajlik a megújulás, mint például a finneknél, ahol nagyon sikeres lett az oktatás. Ez azért lehetséges, mert a már jól működő oktatási rendszerekből át lehet venni az itthon is alkalmazható elemeket – mondta Csépe Valéria. Az iskolák közötti jelentős különbséget azonban önmagában a tartalmi megújulás nem fogja megszüntetni – hangsúlyozta.
A gyereknek sokszor nincs kedve tanulni, aminek az az egyik fő oka, hogy siettetik a tanulást, ráadásul az a digitális világ, amelyben élnek, nem jelenik meg az oktatási intézményekben – hívta fel a figyelmet. Gondot jelent, hogy a tantárgyak tartalma nem kapcsolódik egymáshoz, pedig erre nagyon sok lehetőség lenne. A megoldás a jelenségalapú oktatás, az érintkező tartalmak integrálása. Az ezt megtapasztaló diákok véleménye szinte mindig az: nem gondolták, hogy ilyen érdekes is lehet az iskola – emelte ki.
A jövőben sok olyan szakma lesz, amely ma nem is létezik, ezért kell a lexikális tudás mellett jobban kibontakoztatni a képességeket, körültekintőbben fejleszteni a készségeket – hívta fel a figyelmet a szakértő.
„Az oktatás teljes megújítása jó lehetőséget ad arra, hogy újra végiggondoljuk, hogyan kellene együttműködnie a gyereknek, a szülőnek és a pedagógusnak ahhoz, hogy jobb legyen az oktatás. A kritika fontos, ám most a megoldáson kellene dolgoznunk” – fogalmazott.