Közélet

2016.03.02. 16:45

Lesz vagy sem intermodális csomópont?

Bár több száz millió forintból elkészültek a tervei, végül nem épül meg a kecskeméti intermodális csomópont látványterveken sokszor bemutatott épülete, mert a kivitelezéshez még külön kellene pályáznia a városnak. Az önkormányzat szerint viszont ha megvalósul a jelenlegi pályaudvar és környékének fejlesztése, akkor igazából a kitűzött célokat elérték, olcsóbban.

Hraskó István

Már jónéhányszor írt lapunk a Rákóczi út végére tervezett intermodális csomópontról (ICS). Korábban az volt a terv, hogy egy lépcsőzetesen emelkedő tér vezetne fel a pályaudvarhoz, alatta közel száz gépkocsit befogadó P+R parkoló kapna helyet, a sínek felett pedig oszlopokon nyugvó, keskeny kiszolgálóépület ívelne át „hídként” a túloldalra, a hunyadivárosi Baross utcába. Az ICS lett volna a helyi és helyközi buszközlekedés központja is, ezzel összefüggésben kiemelt célként említette a városvezetés, hogy a Széchenyi térről teljes egészében kikerülnek a buszok, azaz itt megállóhely se lesz. Tavaly év végére elkészültek a kiviteli tervek, közel egy éve arról adhattunk hírt, hogy a megépítésre uniós támogatásra pályázik az önkormányzat, és ha ezt elnyeri, akkor 2020-ra 10 milliárd forintból felépülhet az ICS.

Ehhez képest keltett nagy meglepetést, hogy februári látogatásakor Orbán Viktor miniszterelnök a Modern Városok Program kapcsán a főpályaudvar „rendbetételét” és az elővárosi vasútrendszer fejlesztését említette. A február 18-ai közgyűlésen Király József szocialista frakcióvezető „az álmok szertefoszlásáról” és „felelőtlen költekezésről” beszélt, mire Szemereyné Pataki Klaudia polgármester úgy reagált: „azon az úton járunk tovább, amin elindultunk, hiszen az a cél, hogy a vasúti pályaudvar megújuljon, és kialakuljon mellette egy parkolórendszer”. Falusi Norbert (LMP) egy teljesen más napirend kapcsán kérdezett volna az ICS-ről, ekkor a polgármester figyelmeztetés után megvonta tőle a szót.

Ezek után rákérdeztünk az önkormányzatnál, lesz-e intermodális csomópont, vagy sem?

A válasz elég összetett. A lényeg: a korábban látványtervekben bemutatott impozáns új pályaudvar nem épül meg. Azt egyelőre nem lehet pontosan tudni, a jelenlegi vasútpályaudvar „rendbetétele” mit takar majd, a főépületen kívül a peronoknál, esetleg a Kodály téren is lesz-e felújítás, átalakítás, a vágányok feletti „híd” megvalósul-e. Takács Valentina, az önkormányzat kommunikációs vezetője lapunknak elmondta: a részletek kidolgozása még csak most kezdődik, a főszerep pedig ebben a MÁV-é lesz, együttműködésben az önkormányzattal. Hozzátette: az MVP keretében a kormány olyan megállapodásokat köt, amelyek egy-egy beruházásnak a keretét, finanszírozási lehetőségét teremtik meg.

Tervek több mint egymilliárdért

Takács Valentinát megkérdeztük, mennyi pénz ment el az ICS új épületének végül fiókba tett terveire? Ezzel kapcsolatban megtudtuk: az intermodális pályaudvar és kapcsolódó közösségi közlekedési fejlesztések megvalósíthatósági tanulmányára 300 millió forint támogatást kapott a város. Ez a tanulmány az ICS mellett egyebek között a hibridhajtású autóbuszok beszerzéséről, az ITS rendszerről, a 77 buszmegálló átépítéséről, a közösségi közlekedés átalakításáról, a Széchenyi térről is szólt. Majd az ICS és a közösségi közlekedés fejlesztésének tervezése, engedélyezése projektre először elnyert 1,45 milliárd forintot a város, majd ezt a kormány egyszer megemelte 250 millióval, majd további 382 millióval. A kb. 2,1 milliárd forintból 1,2 milliárd volt a tervezés, ez nem pusztán az ICS tervezési költsége, hanem magába foglalja például az új helyi buszközlekedés hálózati struktúrájának megtervezését, a külső, végponti végállomások terveit, a Széchenyi térre vonatkozó terveket. Ez mind pályázati forrás, az önkormányzatnak nincs benne önrésze. Kb. 900 millió forint pedig többek között a déli iparterületen épülő új autóbusz telephely ingatlanának megvásárlására, a telephely és a kapcsolódó úthálózat tervezésére ment el, valamint a város megvette a telephely melletti ingatlant is P+R parkolók részére.

De ha már hatalmas összegekből elkészültek a tervek, miért nem azokat használják?

Erre azt a választ kaptuk: ICS-re a városnak szüksége van, csakhogy ezt a mostani vasúti pályaudvarból nem lehetett kialakítani, ugyanis ilyen célra nem volt pályázat. Ezért „kényszermegoldásként” pályáztak új épülettel az ICS tervezésére, „mert akkor erre volt lehetőség” (az ICS tervezése több más közlekedésfejlesztési projekttel összekapcsolódott, lásd keretes írásunkat).

Viszont a kormány közben elindította a Modern Városok Programot.

– Ha most egy az egyben az elkészült tervekhez ragaszkodunk, akkor várunk egy bizonytalan pályázati forrásra, és végül sokkal drágábban építünk ICS-t. Arról nem beszélve, hogy utána még a jelenlegi vasúti pályaudvar épületével is kezdenie kell valamit a MÁV-nak, így aztán a végső költségek messze meghaladhatják az eredetileg tervezett 10-12 milliárd forintot is. Ezzel szemben a Modern Városok Program keretében biztosan érkezik forrás. Amennyiben a jelenlegi vasúti pályaudvar megújul, megvalósulnak a vasúttechnikai fejlesztések, az esetlegesen szükséges közúti fejlesztések és megépül a P+R parkoló, akkor a mellette lévő, Noszlopy parki autóbusz-pályaudvarral együtt ez az intermodalitás minden tartalmi követelményének megfelel majd, tehát Kecskeméten megvalósul az intermodális csomópont – mondta Takács Valentina, hangsúlyozva: ily módon „sokkal olcsóbban, a meglévő lehetőségek hatékony felhasználásával” érik el a korábban kitűzött célokat.
Mint közölte, a „Széchenyi téri buszállomás a jelenlegi formájában megszűnik”.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!