2023.09.29. 06:50
Önfeledt nevetésre várja a nézőket a Kecskeméti Nemzeti Színház – galériával
Fergeteges vígjátékra várja közönségét a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház: Ray Cooney angol színész és drámaíró Ne most, drágám! című vígjátékát mutatják be a Kelemen László Kamaraszínházban pénteken 19 órakor. A bohózat a klasszikus angol vígjátékhagyományt követi, a rá jellemző virtuóz cselekményvezetéssel, a különböző félreértések és helycserék már-már az abszurditásig való eltúlzásával, a szálak végletes összekuszálásával. A főbb szerepekben Nagy Sándor és Járai Máté, Kecskemét kedvenc komikusa látható.
Járai Máté, Nagy Sándor, Magyar Éva és Horváth Alexandra Ray Cooney, Ne most, drágám! című vígjátékának fotóspróbáján
Fotó: Bús Csaba
Az elegáns londoni szőrmeszalonban Gilbert, a felfuvalkodott társtulajdonos, felesége távollétében, a hódítás reményében nercbundát készül ajándékozni Janie-nek, az egzotikus szépségnek. Tervének többek között az is akadálya, hogy Janie férje feltehetőleg erősen gyanakodna, ha felesége egy tízezer fontos bundában állítana haza. A nőügyekben páratlanul találékony Gilbert beindítja a megoldás gépezetét, aminek következtében elképesztő események kezdik gyors ütemben követni egymást – így foglalható össze röviden a Kecskeméten bemutatandó legújabb komédia cselekménye.
A darab rendezője Szerednyey Béla, aki évtizedekig játszotta ugyanezen színmű főszerepét a Madách Színházban, Gálvölgyi János partnereként. Volt hát tapasztalat arról, miként kell a műhöz nyúlnia. Véleménye szerint az 1967-ben íródott Ne most, drágám! az egyik legjobb Ray Cooney-darab, igazán kidolgozott karakterekkel, jól megírt helyzetkomikumokkal, de a kései Cooney műfaji túlzásai nélkül. Mint fogalmazott, ahhoz, hogy a színpadon működjön a mű, vérbeli komédiásokra volt szükség – éppen ezért kiváló választás Nagy Sándor és Járai Máté. Mivel ő vendégrendező, a szereposztásban Cseke Péter volt segítségére, akinek választásában mindig megbízik. Direktorként ő tudja pontosan, hogy mikor melyik színészeknek kell olyan szerepet adni, ami előre viszi őket.
A rendező az improvizációról elmondta, hogy a vígjáték könnyed műfajnak tűnik, de mégis nagyon komoly zsáner, ahol a tempónak óriási szerepe van abban, hogy működjön a darab.
A helyzetkomikumok meghatározott ritmusban követik egymást, ezért nem megengedett az improvizáció, ami kizökkentheti ezt a pontosan szabályozott ritmust. Gálvölgyit idézve azért hozzátette: improvizálni nem szabad, csak akkor, ha tapsot kap.
A darabról elmondta, hogy ez a két óra felhőtlen nevetést tartogat a nagyérdeműnek. Mint fogalmazott, nem minden műben kell mélyértelmű mondanivalót keresni, valami a puszta szórakoztatásra hivatott. – Mert ez segíthet is az embernek bizonyos élethelyzetekben. Tizenévvel ezelőtt, még a Madáchban kaptunk egy levelet a darabbal kapcsolatban. Egy neves tévériporter írta, és az állt benne: köszönöm nektek kollégák, hogy először tudtam nevetni a feleségem halála óta – mondta Szerednyey Béla.
Járai Máté alakítja Arnold Crouch szerepét. Crouch nem túl eszes, ám talán az egyetlen, aki bármilyen morális meggyőződéssel bír a karakterek közül. Járai Máté úgy véli, Arnold Crouch illeszkedik vígjátéki szerepei sorába. – Rendszerint ilyen karaktereket játszom, amikor komikus szerepet alakítok, de ezek nagyon szerethető és hálás szerepek, amiből nem szeretnék kilépni. Büszke vagyok arra, hogy ezt a vígjátéki vonalat képviselhetem Kecskeméten.
Manapság nagy feladat megnevettetni az embereket, és magának a nevettetőnek is gyógyírt jelent.
A szakmából legrégebbi barátom Nagy Sándor, aki a partnerem a darabban. Várom a közös pillanatokat – fogalmazott Járai Máté, hozzátéve, hogy még közönség nélkül próbálták darabot, de a publikum is beszáll a rendezésbe, hiszen a nevetésekhez igazítva kell finomhangolni a tempót, hiába, hogy az előző évad végén már bepróbálták a darabot. Ő úgy véli, hogy minimális improvizáció belefér a vígjátékokba.
Nagy Sándor alakítja Gilbert Bodley-t, a mindent megkavaró csábítót, aki előtt nem ismeretlen a szerep, hiszen ő maga is játszotta a Madáchban. Mint fogalmazott, ismét örömmel érkezett a profi, összetartó kecskeméti csapatba, ami azért is különös öröm számára, mert nem játszik társulatban. Elmondta, hogy igen nagy hasznára vált Szerednyey Béla rendezőként, hiszen ő maga évtizedekig kötődött Bodley karakteréhez a Madáchban, és számos olyan titkot árult el, amitől működik a szerep.
Önfeledt nevetésre várja a nézőket a Kecskeméti Nemzeti Színház
Fotók: Bús CsabaHorváth Alexandra személyesíti meg Janie McMichaelt, akit a Nagy Sándor alakította Gilbert Bodley szeretne elcsábítani. A színésznő elmondta, hogy a premier előtti hét feladata a megfelelő tempó megtalálása, ugyanis a jó komédia kulcsa a pontos ritmus. Mint fogalmazott, a vígjátékban ugyanúgy megélik a belső, lelki történéseket, mint a drámai szerepekben. Ugyancsak a drámai alakításokhoz hasonlóan figyelnek egymásra és táplálkoznak egymásból a szereplők a vígjáték esetében is. Horváth Alexandra szerint a jó vígjátéki alakítás egyik fontos összetevője, hogy a színész ne akarjon vicces lenni, csak higgyen a helyzetkomikum erejében, és természetesen játsszon.
A Ne most, drágám! bemutatója pénteken 19 órakor lesz a Kelemen László Kamaraszínházban.