Iván Sára és Kovács Levente

2023.06.07. 20:17

Kecskeméti zeneszerzők nemzetközi sikert értek el

A 24. weimari kortárszenei tavaszi fesztivál nemzetközi zeneszerzőversenyén Iván Sára és Kovács Levente is a dobogón végzett. Mindketten a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház zenekarának tagjai.

Sebestyén Hajnalka

Iván Sára és Kovács Levente

Forrás: Beküldött fotó

Két zenész különböző életpályával, különböző stílusban, de ugyanazon versenyen ért el kiváló sikert. Mindketten figyelik a nemzetközi versenylehetőségeket, melyek segítik őket zeneszerzői szakmai pályájuk előrelépésében.

A napokban rendezték meg a 24. Weimarer Frühjahrstage Internationalen Kompositionswettbewerbe elnevezésű zeneszerzői versenyt, mely európai szinten is magas rangot képvisel. 

Iván Sára zeneszerző, a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház karmestere kamarazene kategóriában Fragment über die Hoffnung című művével 2. díjat és közönségdíjat, Kovács Levente orgonaművész, a kecskeméti teátrum zenekarának művésze, az M. Bodon Pál zeneiskola művésztanára akuzmatikus zene kategóriában The Gate of Time című alkotásával 3. díjat nyert. Ennek kapcsán beszélgettünk a két díjazottal.

A rangos nemzetközi versenyre a zsűri meghívására utazott Iván Sára és Kovács Levente Németországba, Weimarba, ahol koncerttel egybekötött díjátadó ünnepség keretein belül elhangzottak a nyertes kompozícióik. Méltán lehetnek büszkék eredményeikre, melyek további motivációt adnak számukra a zeneszerzői pályájukon. A versenyre anonim módon lehetett beadni a pályamunkát, a zsűri csak egy kódszámot látott, és a mű meghallgatása után hívták meg a legjobbakat, köztük a két zeneszerzőt.

A szegedi születésű Iván Sára a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán 2016-ban szerezte meg az alapdiplomáját, és 2019-ben a mesterdiplomáját operaének szakon. Kimagasló tehetségét mutatja, hogy a szegedi tanulmányai alatt háromszor nyerte el a Sófi József Alapítvány ösztöndíját, 2019-ben a Szegedi Tudományegyetem „Év művésze” díjjal jutalmazta. Mindezekkel párhuzamosan 2017-ben felvételt nyert Olaszországba, a bolzanoi Claudio Monteverdi Conservatorio zeneszerzés szakára, Heinrich Unterhofer professzorhoz.

Egy olasz ösztöndíjnak köszönhetően két évvel később a stockholmi Royal College of Musicban folytatta tanulmányait, végül a legmagasabb fokozattal diplomázott Bolzanoban 2022-ben. 2021 óta tagja a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház társulatának karmesterként és korrepetitorként.

A weimari zeneszerzői versenyre a kamarazene kategóriában jelentkezett a Fragment über die Hoffnung című művével, mely 2. díjat és közönségdíjat hozott számára.

A fiatal karmester elmondta: a Fragment über die Hoffnung, azaz „Töredék a reményről” című darabot Márai Sándor egyik legismertebb verse, a Mennyből az angyal ihlette. A mű különlegessége, hogy az előadók nemcsak zenészekként, hanem színészekként is funkcionálnak, hangszeres játékuk prózai szöveggel, szavakkal egészül ki. Különböző módon fejezik ki a béke iránti reményüket. Kölcsönös egymásrautaltságuk a darab előadásának lényeges eleme. A darab két nagy részre tagolódik, a befejezés pedig fontos üzenetet tartalmaz, a világ jövőjével kapcsolatban gondolkodásra készteti a hallgatóságot.

A weimari zeneszerzői versenyen Kovács Levente orgonaművész, az M. Bodon Pál zeneiskola művésztanára, a kecskeméti teátrum zenekarának művésze akuzmatikus zene kategóriában The Gate of Time című alkotásával 3. díjat nyert.

Kovács Levente 1979-ben született Kecskeméten, 1995-ben 1. helyen végzett Weimarban az ifjúsági zeneszerzőversenyen. 1999-ben a Magyar Művészeti Akadémia alkotóművészeti pályázatán Arany Oklevelet nyert Kép-kerettel című CD-jével, amely az Antológia Kiadónál jelent meg Zách-Horka István álnéven. Tanulmányait a Győri Zeneművészeti Főiskolán, a Szegedi Tudományegyetemen és a Stuttgarti Zeneakadémián végezte prof. Bernhard Haas tanítványaként. Részt vett Jean Guillou nyári mesterkurzusain Zürichben és Párizsban. Zeneszerzés tanárai Olsvay Endre, Barabás Árpád és prof. Caspar Johannes Walter voltak. 2008-tól a Kecskeméti M. Bodon Pál Zeneiskola tanára. 2016 óta közreműködik a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház zenekarában. A Kodály Társaság tagja.

Kovács Levente a zongoránál
Forrás: Beküldött fotó

A weimari zeneszerzői verseny kapcsán elmondta: a The Gate of Time, azaz az Időkapu című akuzmatikus műve témája: folyamatelemzés, kísérlet az idő egyidejűleg lineárisan és cirkulárisan haladó érzetének zeneműben történő leképezésére. A Föld önmaga körül forog, és a Nap körül kering. A lineáris idő (történet, történelem) pedig kronologikusan halad előre. A körforgó-keringő idő érzetét a zongora gépiesen haladó (objektív) szólama jeleníti meg, az egyenes vonalon haladó idő (történet, történelem) érzetét pedig a többi improvizatív (szubjektív) hatású szólam fejezi ki. 10 perc zenébe sűrített két Föld-évet, ahogyan azt egy űrhajóból, avagy az „idő kapujából” látnánk. A mű ötszólamú hangszerelése az „öt elem rendszere” ősi hagyományát követi és szimbolizálja. Kovács Levente a díjátadó hangversenyen a weimari „mon ami” Kultúrház csúcsminőségű hangtechnikával ellátott hangversenytermében szerzeményét élőben keverve játszotta le számítógépről.

Kovács Levente örömmel osztotta meg hírportálunkkal azon élményét is, hogy Weimarban járva, Liszt Ferenc zongoráján is játszhatott.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!