2022.08.27. 15:00
Megyei díjjal jutalmazzák az akasztói zenetanárt
Mindig legyen sikerélménye a zenész diáknak, akkor ugyanis meg lehet szerettetni a muzsikát a tanulóval – ez a gondolat motiválja Fuchs Attilát, a Solti Ifjúsági Fúvószenekar vezetőjét és karnagyát, aki a Bács-Kiskun Megye Ifjúságának Neveléséért-díj idei kitüntetettjei között van.
Fusch Attila, évtizedek óta oktatja a diákokat
Fotó: Barta Zsolt
Kiskőrösön született, Akasztón él, jelenleg a Solti Ifjúsági Fúvószenekar vezetője és karnagya Fuchs Attila, aki magas elismerést vehet át a megyei önkormányzat szeptember 10-i ünnepélyes ülésén, a megyenapon Kunszentmiklóson. Akasztón él a feleségével, Tündikével. Két gyermekük Csaba és Attila trombitaművészek. Azaz a muzsika örömét, szeretetét volt kinek továbbadni. Illetve sikerült továbbadnia azoknak diákoknak is, akik a keze alatt végeztek az évek során. Jelenleg a 45 fős zenekar mellett egy 22 fős kisebb gyermekzenekar működik.
Neki és a kollégái munkájának magas színvonalát jelzi, hogy Akasztóról 10 diák játszik a solti zenekarban, de vannak zenészek Dunaföldvárról, Dunaegyházáról, Apostagról, Soltszentimréről, Csengődről, Hartáról is a soltiak mellett. A együttes gyakran lép fel Solton, illetve más településeken is. Újév napján, ahogy a világ nagy fővárosaiban és számos hazai településen, ők is koncertet adnak. Hogy mely darabok vannak repertoáron? Egy fúvós zenekar életében az indulók mindig jelen vannak. Előszeretettel játsszák Brahms Magyar táncok több darabját is. A komoly zenei darabok mellett átkalandoznak a könnyű zene területére is. Így például a klasszikus hard rock zenekar, a Deep Purple világslágerét a Smog on the water – Füst a víz felett – is előadták már.
Hogy honnan a zenei kötődése a tanár úrnak? Hangszeres zenetanára Filus Lajos rézfúvós tanár volt, akit a mai napig példaképének tekint. Időközben a Pécsi Egyetem Művészeti Karán harsona szakon végzett, majd Szegeden az egyetemen tanári diplomát szerzett, illetve a közoktatási vezetői végzettséget is megszerezte. Akasztón 1986-ban kezdte oktató-nevelő munkáját.
A faluban 42 általános iskolai gyermekkel kezdett egyedül foglalkozni, a különböző réz és fafúvós hangszerek használatára oktatta őket.
– 1994-ben válaszút elé kerültem. A kiskőrösi Állami Zeneiskola igazgatója kéréssel és rézfúvós tanári állás ajánlatával fordult hozzám, melyet rövid gondolkodás után elfogadtam. 1994-től 2004 szeptemberéig a kiskőrösi Városi Alapfokú Művészetoktatási Intézmény főállású dolgozója volt. Az országos főtárgyi versenyek válogatóin mindig elindultam tanulóimmal, ahonnan a döntőben jutott számos növendékem. Helyezések, különdíjak és dicsérő oklevelek bizonyítják a növendékeimmel végzett munka hatékonyságát. – mondta Fuchs Attila. 2004 szeptemberétől új kihívást jelentett számára Solton felépíteni egy biztos alapokon, hosszútávon működtethető zeneiskolát. Sikerült a nevelés-oktatás feladatainak az elvégzéséhez megtalálni a megfelelő pedagógus társakat is. Majd 160 gyermekkel és 15 pedagógussal elindult egy közös úton, amely mind a mai napig folyamatosan tart. A sikerek Solton is folytatódtak, indultak növendékei az országos versenyeken, életre kelt egy fúvószenekar, amely mára szintén elismert lett Magyarországon és külföldön egyaránt.
Mit ad a zene a diákoknak?
Hogyan lehet megfogni azokat a gyerekeket, akik nap, mint nap rengeteg impulzusnak vannak kitéve? Fuchs Attila szerint, minél több sikerélményben kell részesülnie a gyerekeknek. Ez doppingolja a fiatal zenészt, és ez viszi vissza minden órára, minden zenekari foglalkozásra a gyerekeket. Hogy miként is hat a zene a gyerekekre? Fegyelemre, figyelem összpontosításra nevel, mindkét agyféltekét fejleszti. Aki jó zenész, az matematikából is jól teljesít. Segíti a jó viselkedéskultúra kialakulására a fiatal személyiségben. Sőt a megfelelő értékrendszer elsajátításban is jelentős a muzsika szerepe. De, ami a legfontosabb: az emberiség kultúrájának olyan szeletét sajátíthatja el, amely a későbbi életét is előnyösen befolyásolja.