Bács-Kiskun

2024.08.07. 17:01

A hátul utazók közel fele nem használja a biztonsági övet, még a gyermekek sem

A rendőrség statisztikái szerint szinte minden sofőr használja a biztonsági övet, amely örvendetes, de a hátul ülők nagyjából fele nincs bekötve. Márpedig ott általában a gyermekeket utaztatjuk. A biztonsági öv nem használata halálhoz vezethet! Összeszedtünk minden információt, amit a biztonsági öv használatáról és a gyermekbiztonsági rendszerekről tudni érdemes.

Vizi Zalán

Ahogyan az ittas járművezetés, úgy a biztonsági öv nem használata is komoly probléma Magyarországon. 

Bács-Kiskun, biztonsági öv,
A hátul utazók közel fele nem használja a biztonsági övet, még a gyermekek sem
Fotó: Illusztráció/Shutterstock

– A balesetek tanulságai szerint nagyon sok olyan súlyos eset történik, amikor azt állapíthatjuk meg, hogy ha be lett volna kapcsolva a biztonsági öv, akkor nem történt volna komolyabb sérülés – nyilatkozta Farkas Attila, a Bács-Kiskun Vármegyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztály előadója. – Az ilyen esetekben az utasfülke egyben marad, viszont a vezetőfülkében a becsapódás hatására elszabadult testek összetörik egymást, illetve magukat. Kirepülhet a járművezető, valamint az utas a gépkocsiból, és vagy az úttestre érkezve szenvednek súlyos sérülést, vagy ott más jármű által. A rendőrség ezért szajkózza és erőlteti a biztonsági öv használatát – mondta a kecskeméti szakember.

A biztonsági öv nem használata leginkább a gyerekek életét veszélyezteti  

A járművezetők nagyjából 95 százaléka használja a biztonsági övet. – Jobban örülnénk, ha mindenki használná, de ez szép arány. A jobb első utasoknál ez jóval kevesebb, 84 százalék körüli. Ami viszont megdöbbentő, hogy a hátsó ülésen utazók – többségében gyerekek – csupán 55-56 százaléka van bekötve – árulta el Farkas Attila.

Gyakorlatilag, mintha a gyerekeinket nem tartanánk elég fontosnak arra, hogy becsatoljuk őket, pedig az ő testalkatuk, csontozatuk még kialakulóban van, így az erőhatásokat még kevésbé tudják elviselni, azokra nehezebben reagálnak, mint egy felnőtt ember.

Az utasok mellett a tárgyakat is rögzíteni kell

– Minden olyan tárgy, amely mozdítható és el tud szabadulni az autóban, veszélyt jelent. Akár egy erősebb fékezésnél, akár ütközésnél, a borulást nem is említve. A lényeg, hogy ezek a tárgyak rögzítve legyenek, és szokjunk le az alumínium egészségügyi dobozok kalaptartón való tárolásáról, a bevásárlótáskák utastérben való tárolásáról – mondta a rendőrség előadója.

De vajon milyen okai lehetnek annak, hogy nem csatoljuk be a gyerekeket?

A rendőrség tapasztalatai szerint a fő okok között említhető a sietség, illetve az, hogy a szülők úgy gondolják, hátul nem lehet nagy baj, hiszen ott van a gyermek előtt egy nagy felületű üléstámla, amely megvédi. Nos, ez nincs így! – A baleseteket tanulmányozva elmondhatjuk, hogy a gyermek sajnos nagyon „ügyesen” repülés közben kikerüli ezeket a felületeket, és a jármű első szélvédőjének szokott legtöbbször ütközni. Balesetek helyszínén sokszor hallom, hogy a szülő azzal magyarázza, miért nem volt bekötve a gyermeke, hogy nem szereti, sír miatta. Nekem is van három gyermekem, valóban nehéz volt az első két hétben hozzászoktatni őket, hogy indulás előtt minden esetben be kell csatolni az övet, de miután az ember kis időt rászán, meggyőződésem, hogy rá lehet nevelni a gyermekeket. Baleseteknél olyan erők szabadulnak el, amelyek során a gyermek tehetetlen, ezt muszáj észben tartani. Ne veszélyeztessük családtagjaink életét – hívta fel a figyelmet a Bács-Kiskun Vármegyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztály munkatársa.

Nem csak a biztonsági övre kell figyelni

A legalapvetőbb előírás, hogy 150 centiméteres testmagasság, illetve 3 éves kor alatt kötelező a gyermekbiztonsági rendszer használata, ez lehet gyerekülés vagy ülésmagasító. A lényeg, hogy a gyermek ne tudjon az ülésből elmozdulni. – Az ülésmagasítót kevésbé preferáljuk. Azt tényleg csak akkor ajánljuk, ha a gyermek csontozata elég erős ahhoz, hogy a hárompontos biztonsági öv megtartsa. Az ISOFIX rendszer már a legtöbb autóban jelen van, ez arra szolgál, hogy a lehető legbiztonságosabb módon lehessen beszerelni a gyermekülést az autóba. A gyermekülésekben általában ötpontos biztonsági öv van, amely a legbiztonságosabb rögzítést adja a gyermeknek.

Ha a kis gyermekeket mindenképpen elől szeretnénk szállítani, a legbiztonságosabb módja ennek, ha menetiránynak háttal ülnek. – Ha hordozóban, háttal utazik a gyermek, rendkívül fontos, hogy kapcsoljuk ki a légzsákot. Ha a légzsák nem kikapcsolható, akkor ott nem szabad gyermeket utaztatni. Tudniillik, a légzsák 300 kilométer/órás sebességgel nyílik ki, és könyörtelenül sodor el mindent. Menetirányban a jobb első ülést 10-12 éves korig nem célszerű, sőt, veszélyes használni. Ha hátul utazik a gyermek, akkor már 135 centiméter fölött nem feltétlenül kell gyerekülést használni, de csak abban az esetben, ha a biztonsági öv helyesen rögzíthető. Ez felnőttekre is igaz, az övet ne a nyakunkon keresztül, hanem a kulcscsontnál húzzuk el, így véd a legjobban – hangsúlyozta Farkas Attila, a Bács-Kiskun Vármegyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztály előadója.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában