2024.07.26. 16:50
Korlátozzák az okoseszközök használatát az iskolákban – diákokat kérdeztünk a döntésről
A kormány szigorított az okoseszközök használatával kapcsolatos szabályokon, szeptember elsejétől korlátozottan lehet majd csak használni a mobiltelefonokat és a tableteket az oktatási intézményekben. De vajon mi a véleménye erről a kecskeméti diákoknak?
– Társadalmi egyeztetésre bocsátotta a kormány az iskolákba be nem vihető, illetve korlátozottan bevihető tárgyakról szóló jogszabálytervezetet. A javaslat szerint szeptembertől tilos lesz olyan tárgyat az iskolába bevinni, amely a közbiztonságra veszélyes. Nem tiltott, de használatukban korlátozott tárgyak lesznek a mobiltelefonok és más okoseszközök. A jogszabály betartatásáról az iskolának kell gondoskodnia, a pedagógus ezért jogosult lesz a jogszabály betartásának ellenőrzésére – írta közösségi oldalán Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára.
Mobiltelefont és egyéb okoseszközöket csak akkor lehet az iskolában használni, ha az segíti a tanulást és arra a tanár engedélyt ad
– A Bolyai János Gimnáziumban idén végeztem, és a középiskolában azt tapasztaltam, hogy a tanárok nagyon sokszor kihasználták az online világ előnyeit, sokszor használtunk okoseszközöket az órán – reagálta megkeresésünkre Lehotai Zsófi, aki a szerdai pontvárón megtudta, jövőre a Neumann János Egyetem pénzügy szakos hallgatója lesz. – Az én tanulási módszertanommal viszont ellentétes a szeptembertől életbe lépő szabályváltoztatás, ugyanis én mindig tableten jegyzeteltem. Sokkal jobban szeretek okoseszközről tanulni, mint füzetből. Persze, benne van a pakliban, hogy sokan az órán is visszaélnek a tanár bizalmával és a telefont nem tanulásra használják, ez egyéntől függ, de véleményem szerint ez olyan, mint a házi feladat: vagy megírod, készülsz az órára, vagy nem teszel a fejlődésedért – mondta a kecskeméti diák.
Rétvári Bence kiemelte, természetesen megmarad a diák lehetősége a mobil használatára az iskolaidő előtt vagy után, szükséges esetben a szüleikkel a kapcsolatot ezen keresztül is tarthatják.
– Az első gondolatom, mikor találkoztam ezzel a hírrel, az volt, hogy nem értek vele egyet – kezdte a kecskeméti Suba Liliána, akit a napokban felvettek a Nemzeti Közszolgálati Egyetemre közigazgatásszervező szakra. – Nálunk sokszor volt használatban a telefon tanuláshoz. Azon jegyzeteltünk, arról küldtük egymásnak az anyagokat, és gyakran telefonos teszteket írtunk. Szerintem az okoseszköz használata jól jön, és a mai világban kell is a tanuláshoz. Azt viszont megértem, hogy mi váltotta ki ezt a jogszabályváltoztatást. Biztosan sokan az órán úgy telefonoznak, hogy épp nem a tananyaggal foglalkoznak. Remélem, hogy ennek hatására a tanárok nem állnak vissza teljesen a telefonmentességhez, mert már ők is kezdtek az online világra ráállni. Ezzel szerintem gördülékenyebbek, élvezetesebbek voltak az órák, és még papírt is spóroltunk. Nálam gyakran ott van a telefon tanulás közben, és nemhogy hátráltat, sokkal inkább segít – zárta gondolatait Liliána.
Többet beszélgetnek majd a diákok a szünetekben?
A diákok egyöntetű véleménye az, hogy ha az okoseszközöket tanulásra használják, hatékonyabbak tudnak lenni. A magyar tudományos kutatások mellet azonban több UNESCO és ENSZ által készített kutatás is igazolja, hogy a túlzott mobiltelefon-használat csökkenti az oktatási teljesítményt.
– Elismerem, hogy az okoseszközök hátrányosak lehetnek, ha elvonják a diákok figyelmét, vagy akár puskázásra ad lehetőséget. Ez előfordulhat, ennek ellenére nem gondolom feltétlen szükségesnek, hogy teljesen korlátozzák az okoseszközök használatát – osztotta meg velünk véleményét Cser László leendő járműmérnök, aki szeptembertől a Neumann János Egyetem GAMF Műszaki és Informatikai Karának hallgatója lesz. – Igaz, számomra a füzetben való jegyzetelés sokkal hasznosabb, de sokszor segít, ha rákeresünk egy-egy dologra az interneten, időt tudunk így megspórolni. Ha viszont a szabálymódosításnak köszönhetően a tanórákon kívül is valóban csökkeni fog a telefonhasználat mértéke, akkor annak lesz értelme, mert úgy biztos, hogy a diákok sokkal többet beszélgetnek majd egymással, nagyobb lesz a közösségi élet offline – tette hozzá Cser László.
Ilyen szempontból szintén üdvözli a döntést Lendvai Zalán, aki az ELTE jogi karán folytatja tanulmányait. – Sajnos az utóbbi időben azt tapasztaltam, hogy sokkal kevesebbet beszélgetnek a diákok a szünetekben, inkább telefonoznak. Ha ez korlátozva lesz, az biztosan jót tesz a közösségnek, a diákok többet beszélgetnének egymással. Viszont a tanulással kapcsolatosan én nem korlátoznám az okoseszközök használatát. Elengedhetetlen a mai világban, hogy ismerjük és használjuk ezeket az eszközöket, ezáltal az oktatás sokkal modernebb tud lenni. Pont olvastam, hogy Olaszországban is bevezették a telefonok korlátozását az iskolákban, de csak a tanórát zavaró tevékenységeket illetően, tanulás céljára engedik és javasolják is használni. Az elmúlt időszakban – szerencsére nem a mi iskolánkban – hallottam arról, hogy a tanár zaklatta a diákot, ez esetben, ha van a gyereknél telefon, amivel akár hangfelvételt tud készíteni, biztonságban érezheti magát. A telefonhasználat korlátozásának tehát van jó és rossz oldala is, az arany középutat kell megtalálni – mondta a kecskeméti Lendvai Zalán.
Az olaszok mellett Franciaországban, Hollandiában, Szlovákiában és Angliában is már határozott lépéseket tettek a mobiltelefonok kiszorítására az iskolából, tanuláshoz viszont – ahogy a tervek szerint a tanár engedélyével Magyarországon is – lehet használni.