2023.04.22. 17:44
A legjobbak mérték össze tudásukat robotikából – galériával
A robotprogramozó országos verseny döntőjét szombaton tartották meg a kecskeméti Bányaiban. A gyerekek először programoztak, majd bemutatták a tesztpályán a feladatot a robotokkal.
Fotó: Sebestyén Hajnalka
A Bányai Júlia Gimnázium 14. alkalommal rendezte meg a közoktatás 5-8. évfolyamos diákcsapatai számára hagyományos robotprogramozó versenyét.
A megméretés 1. fordulója már korábban lezajlott. Országosan közel 90 csapat nevezett a versenyre, közülük a legjobb 30 mérette meg magát szombaton a döntőben. A csapatok az ország különböző pontjairól érkeztek, Debrecentől, Sopronon és Miskolcon át Kecskemétig.
A legjobbak mérték össze tudásukat robotikából Kecskeméten
Fotók: Sebestyén HajnalkaKiss Róbert, az országos verseny fő szervezője, a Bányai Gimnázium okleveles matematika-kémia-informatika szakos középiskolai mestertanára elmondta: a 2010-ben elindított első verseny óta 2019-ig, minden évben nőtt a résztvevők száma. A két év online formájú versenyei ugyan kicsit visszafogták a jelentkezők számát, de egyre több iskola ismeri fel, hogy a jövő mérnökeinek képzését, motiválását a műszaki tudományok felé már kisiskolás korban el kell kezdeni.
Különösen fontos ez most, hiszen Open AI rendszerek (Pl.: Chat GPT) bizonyították, hogy az informatika, robotika vitathatatlanul a XXI. század vezető tudománya. Mindez az oktatás tartalmára és formájára is komoly hatással lesz. Meg merjük kockáztatni azt a kijelentést, hogy a közeljövőben az oktatás egyik legnagyobb kihívása az ilyen mesterséges intelligencia rendszerek tanórán kívüli vagy belüli használatának formája, engedélyezése, beépítése lesz az oktatási tartalmakba. Nemcsak a közoktatásban, hanem a felsőoktatásban is. Ezért szükségesek a kecskemétihez hasonló versenyek, amelyek már az általános iskolás kortól segítik a fiatalok műszaki, informatikai kompetenciáinak fejlődését és jelentős motivációs hatást is hordoznak.
A versenyen MINDSTORMS robotokat kellet a csapatoknak programozni. Egy nagyméretű tesztpályán különböző akadályok és vonalhálózat között kellett a konstrukcióknak manőverezni úgy, hogy megoldják a néha mérnöki és informatikai szempontból sem egyszerű feladatokat. A robotok önállóan működnek, nincs távirányítás. A vezérlő programokat a diákok írják számítógépen, majd a robot már önállóan hajtja végre az utasításokat. Érzékelőivel képes tájékozódni a környezetében és a külső szemlélő számára már-már intelligensnek tűnő viselkedést is tud produkálni.
Mindezt 5-8. évfolyamos diákok által készített algoritmusok alapján.
A szakmai zsűri egyöntetű véleménye szerint a döntőn szereplő diákok programozói tudása évről-évre jelentősen fejlődik, és olyan absztrakt gondolkodásról és algoritmizálási tudásról tanúskodik, amire az oktatásunknak igen nagy szüksége van.
Nemzetközi összehasonlításban a magyar diákok a robotprogramozás terén felveszik a versenyt bármely más ország hasonló korú diákjaival. Erről győznek meg minket azok a robotika sikerek, amelyeket a közelmúltban több világversenyen értek el diákjaink. A versenyen résztvevő iskolák folyamatosan bővülő köre pedig azt bizonyítja, hogy az eszköz és módszer nem csak néhány kiválasztott iskola hobbija, hanem lelkes és innovatív tanárok irányításával gyökeresen átalakíthatja az informatikaoktatást.
A döntőn a kecskeméti Bányai Gimnázium több csapata is részt vett, szép eredménnyel zártak. A 6. évfolyamon 2. és 3. helyezést, a 7-8. évfolyamon 4. helyezést szereztek.