2022.08.31. 16:48
Negyvenéves lett a konduktív pedagógiai képzés Halason
Négy évtizede látják el a mozgássérült gyermekek konduktív pedagógiai nevelését a ma már szellemi hungarikumként jegyzett Pető-módszerrel a Kiskunhalasi Konduktív Óvoda, Általános Iskola és Kollégiumban. A jubileumi tanévnyitón egy mezítlábas ösvényt is felavattak a gyerekek örömére.
A kedd délutáni tanévnyitón Halla Zoltánné intézményvezető, konduktor, közoktatási vezető elevenítette fel az elmúlt negyven év fontosabb állomásait, kiemelve, hogy az intézmény születésénél bábáskodott Tóth Istvánné akkori országgyűlési képviselő, valamint a Magyar Vöröskereszt és a város önkormányzata. Az első lépéseknél a Semmelweis Kórház és Horváth Jante konduktor egyengette az utat, aki tíz évig volt az akkori nevén Mozgássérültek Intézete vezetője. A munka beindulását, a konduktív pedagógia megvalósulását az anyaintézmény, a budapesti Pető Intézet is figyelemmel kísérte, ellenőrizte és szakemberekkel támogatta. 1993-ban Kató Ilona vette át a vezetést és 25 évig, nyugdíjazásáig folytatta a megkezdett munkát.
– Alapítványt hozott létre, kapcsolatokat épített, így sikerült szert tenni egy kisbuszra, hozzákezdett a szakszolgálati keretek között működő konduktív pedagógiai központ kiépítéséhez és letette az iskolává válás alapköveit – tette hozzá.
A jubileumi tanévnyitón részt vett Őrfaly Aladárné, a Pető Intézet Hálózatszervezési osztályának vezetője is, aki korábbi beosztásánál fogva mint szaktanácsadó volt jelen a halasi intézmény mindennapjaiban.
Jubileumi tanévnyitó a kiskunhalasi konduktív intézményben
Fotók: Pozsgai Ákos– Őszintén mondhatom, minden alkalommal örömmel jöttem ide, és így utólag visszatekintve elmondhatjuk, hogy eredményes volt a közös munka – jelentette ki a tanévnyitó ünnepségen mondott beszédében.
Kató Ilona konduktor, korábbi igazgató beszédében úgy fogalmazott, hogy hálás a sorsnak, hogy erre a pályára és ebbe az intézménybe vezérelte.
– Ha bármikor eszembe jut az intézet, akkor a mindenkori közösség az, ami a legmeghatározóbb számomra.
Szerettem a gyerekeket, a kollégákat, a szülőket, a fenntartókat. Kollégáim közül mindenki nagyon lelkes volt, még amikor nem kellett volna dolgoznunk, mi akkor is csak dolgoztunk. Azt hiszem, ez mindent elárul a hozzáállásunkról – fogalmazott az egykori intézményvezető.
A kezdetek óta sok változáson ment keresztül az intézmény, a kórház melletti, valamikori felvonulási épületből az Esze Tamás Lakótelepen létrehozott új épületbe költözött, infrastrukturálisan és technikailag is sokat fejlődött. A működést biztosító fenntartó a Kiskőrösi Tankerületi Központ, az intézménybe a gyermekek felvétele előzetes vizsgálatot követően a szakértői bizottságok javaslatára történik, a felvételi körzete országos.
Az oktatási intézményben a fejlesztőtevékenység a veleszületett és a szerzett agyi sérült gyermekek esetében egyaránt eredményes. A nevelést komplex fejlesztési programok és egyéni fejlesztési tervek alapján végzik az intézetben dolgozó konduktorok, tanítók, fejlesztőpedagógusok és óvodai pedagógusok, munkájukat gyógypedagógiai asszisztensek segítik. Az intézmény feladata a helyesen működő személyiség kialakítása, a társadalmi integráció képességének elérése, hogy a gyermekeket óvodába és iskolába tudják bocsátani. A gyermekek elbocsátása után is figyelemmel kísérik a szakemberek az integrációjuk alakulását, szükség esetén segítséget nyújtanak. Óvodai és az alsó tagozatos csoportokban napközis és bentlakásos kollégiumi ellátási formák közül választhatnak a szülők.
A Pető-módszer
Dr. Pető András az 1940-es években hozta létre a központi idegrendszeri károsodás következtében mozgássérült személyek helyreállítását célzó konduktív pedagógiai rendszert, ismertebb nevén a Pető-módszert, amelyet az általa vezetett intézet alkalmazott először, és melyet később dr. Hári Mária továbbfejlesztett. A konduktív nevelés legfontosabb jellemzői, hogy idegrendszerünk a károsodások ellenére is rendelkezik tartalékokkal, új kapcsolatok kiépülésének lehetőségével, s ezek a tanulási-tanítási folyamat megfelelő vezérlésével mozgósíthatók. Ezért nevezte el módszerét konduktívnak, amely latin eredetű kifejezés, jelentése rávezetés. A konduktív pedagógia egyik legfontosabb célkitűzése – függetlenül az életkortól – az, hogy tanulni tanítson, azaz a tanulási képességeket fejlessze. A konduktív nevelési rendszer lehetőséget ad a személyiség minden oldalú kibontakoztatására, ugyanakkor lehetővé teszi a társakkal való együttműködést is, előkészít a valódi integrációra.