2022.04.27. 19:50
Ifjú robotprogramozók versengtek a döntőben Kecskeméten
Ismét Kecskemét, a Bányai Júlia Gimnázium adott helyet a XIII. Robotprogramozó Országos Csapatverseny döntőjének, melyen az 5-8. osztályosok méretik meg tudásukat. Az izgalmas eseményen szép kecskeméti sikerek is születtek.
A XIII. Robotprogramozó Országos Csapatversenyre az idei évben 89 csapat nevezett.
A nagy múltú megméretésre, a XIII. Robotprogramozó Országos Csapatversenyre az idei évben 89 csapat nevezett. Ezúttal is az 5-8. évfolyamos 2-3 fős csapatok mérték össze tudásukat programozás, robotika területen. A 2010 óta megrendezett kecskeméti verseny a hazai szervezésű robotikamegméretések közül a legnagyobb. Az országos döntőre a korábbi fordulóban elért eredmények alapján a legjobb 30 robotprogramozó csapat érkezett. A részletekről Kiss Róbert, az országos verseny főszervezője, okleveles matematika–kémia–informatika szakos középiskolai mestertanár adott tájékoztatást.
Az elmúlt évben a versenyt a járványhelyzet miatt online körülmények között rendezte meg az iskola, ami nem kedvezett a gyakorlati programozást és eszközöket igénylő rendezvénynek. Az idei évben ismét lehetővé vált a verseny kontakt formában történő rendezése. A kétfordulós verseny döntőjébe az ország 30 legjobb robotprogramozó csapata érkezett.
A 2010-ben elindított első verseny óta 2019-ig minden évben nőtt a résztvevők száma. A két év online formájú versenyei ugyan kicsit visszafogták a jelentkezők számát, de egyre több iskola ismeri fel, hogy a jövő mérnökeinek képzését, motiválását a műszaki tudományok felé már kisiskolás korban el kell kezdeni.
A versenyen MINDSTORMS robotokat kell a csapatoknak programozni. Egy nagy méretű tesztpályán különböző akadályok és vonalhálózat között kell a konstrukcióknak manőverezni úgy, hogy megoldják a néha mérnöki és informatikai szempontból sem egyszerű feladatokat. A robotok önállóan működnek, nincs távirányítás. A vezérlőprogramokat a diákok írják számítógépen, majd a robot már önállóan hajtja végre az utasításokat. Érzékelőivel képes tájékozódni a környezetében, és a külső szemlélő számára már-már intelligensnek tűnő viselkedést is tud produkálni. Mindezt 5-8. évfolyamos diákok által készített algoritmusok alapján.
A jövő fejlesztőmérnökei közül sokan ott voltak a Bányaiban a versenyen, hiszen ezek a diákok valószínűleg a most megszerzett tudásukat és motivációjukat felhasználva az informatikai, mérnöki pályán fognak elhelyezkedni. Az a tudás, amit megszereztek, jelentős előnyhöz juttatja őket a későbbi tanulási útjuk során.
A szakmai zsűri egyöntetű véleménye szerint a döntőn szereplő diákok programozói tudása évről évre jelentősen fejlődik, és olyan absztrakt gondolkodásról és algoritmizálási tudásról tanúskodik, amire az oktatásunknak igen nagy szüksége van.
Nemzetközi összehasonlításban a magyar diákok a robotprogramozás terén felveszik a versenyt bármely más ország hasonló korú diákjaival. Erről győznek meg minket azok a robotikasikerek, amelyeket a közelmúltban több világversenyen értek el diákjaink. A versenyen részt vevő iskolák folyamatosan bővülő köre pedig azt bizonyítja, hogy az eszköz és módszer nemcsak néhány kiválasztott iskola hobbija, hanem lelkes tanárok irányításával gyökeresen átalakíthatja az informatikaoktatást.
Az országos döntőben az alábbi megyei sikerek születtek. Az 5. évfolyamon első lett a kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium Smart Boys csapata. A 7-8. évfolyamon második helyen végzett a bányaisok Málnás fogkrém csapata.