2022.04.16. 15:20
Biztonságosabbá teszik a Kecskemét–Hetényegyháza közötti vasútvonal átjáróit
Az elmúlt években több halálos baleset történt a Kecskemét–Hetényegyháza közötti, biztosító jelzőberendezés nélküli vasúti átjárókban. Megkérdeztük a Budapest Fejlesztési Központ Zrt.-t, a 142-es vasútvonal fejlesztésénél miként teszik majd biztonságosabbá az átjárókat.
Az elmúlt években több halálos baleset történt a biztosító jelzőberendezés nélküli vasúti átjárókban Fotó: Hraskó István
Március 18-án, pénteken este történt a legutóbbi tragédia. A Hetényegyházi útról fordult le egy KIA személygépkocsi, vezetője át akart hajtani a vasúti átjárón az úrihegyi vasúti megálló és az autópályahíd közötti szakaszon. Ekkor ért oda a város felől érkező motorvonat, mely nekiütközött az autónak, és több mint ötven méteren keresztül maga előtt tolta. A tűzoltók feszítő-vágóval emeltek ki két utast a kocsiból, de egy 51 éves nő olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy életét vesztette. A férfi könnyebben sérült.
Mint arról többször beszámoltunk, tavaly nyáron döntött úgy a kormány, hogy a Budapest–Lajosmizse vasútvonal fejlesztését kiterjesztik a Lajosmizse–Kecskemét szakaszra is, azaz itt is villamosítani lehet, akadálymentesek lehetnek az állomások és a megállók, illetve mindenhol megújulhat a pálya. Ami külön érdekesség, hogy az eddigi információk szerint csúcsidőben félóránként, csúcsidőn kívül óránként járnának zónázó vonatok Budapest és Kecskemét között, a jelenleginél sokkal nagyobb sebességgel, hiszen a menetidő csökkentése is cél. A fejlesztést a Budapest Fejlesztési Központ Zrt. (BFK) és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) alkotta konzorcium készíti elő.
Mivel az utóbbi években nem a most márciusi volt az egyetlen halálos baleset a Kecskemét és Hetényegyháza közötti szakaszon, megkerestük BFK Kommunikációs Főigazgatóságát, mikor és milyen formában valósul majd meg a vonalon az átjárók biztonságosabbá tétele.
A BFK válaszában hangsúlyozta:
a fejlesztés egyértelmű célja a vasút versenyképességének növelése, Kecskemét és a vasútvonal mentén fekvő települések számára egy színvonalas nagy kapacitású elővárosi kötöttpályás kapcsolat biztosítása.
Elkezdték az engedélyezési tervek készítését, a tervek és a hatósági engedélyek várhatóan az idei év második felében lesznek meg, ezt követően születhet döntés a kivitelezésről.
– A tervezés során vasútüzemi, közúti-vasúti balesetbiztonsági szempontok alapján felülvizsgáljuk a vasútvonalat keresztező útátjárókat is. Általánosságban elmondható, hogy hatósági engedélyezéssel járó vasúti fejlesztések esetén biztosítatlan közúti átjáró a fejlesztéssel érintett vasútvonalon nem maradhat, tehát minden vasúti átjárót minimálisan fénysorompóval kell ellátni. Kis forgalmú útátjárók esetében, ahol másik útátjárón is biztosítható a vasút által elvágott területek megközelítése, az érintett önkormányzatokkal, üzemeltetőkkel – MÁV Zrt., Magyar Közút Zrt. – egyeztetve az átjáró megszüntethetőségét is megvizsgáljuk – közölte a BFK. Hozzátették: az átjárókkal kapcsolatos lehetséges változtatásokat a folyamatban levő engedélyezési tervezés során pontosítják. A komplex vasútfejlesztési projekt megvalósulásáig az útátjárót érintő bármilyen beavatkozás kizárólag az üzemeltető, tehát a MÁV Zrt., a közút vagy az önkormányzat hatáskörében történhet.