2022.03.11. 17:25
Lakossági fórumon tájékoztatták az érdeklődőket a vasútépítésről Halason
A Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztésének munkálatai elérték Kelebiát is. A MÁV tájékoztatása alapján a hét elején kezdődtek el a bontási munkálatok, közben a kiskőrösi vasútállomáson szinte már az összes sínt felszedték és elbontották a felsővezetékeket és a tartóoszlopokat. Kiskunhalason pedig Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára tartott tájékoztató fórumot a 150-es számú vasútvonal fejlesztésről, ahol az érintett ingatlanok tulajdonosai közvetlen is kérdéseket tehettek fel a szakembereknek.
Mosóczi László (jobbra), az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára tartotta a fórumot Fotó: Pozsgai Ákos
Fotó:
A vasútvonal bontása egyszerre több helyen is megkezdődtek, Kiskőrösön alig másfél hét alatt szedték fel a régi síneket, vágták le az áramvezetékeket és bontották el a tartóoszlopokat. A munkálatok hamarosan folytatódnak tovább a déli és az északi irányba is. Közben hétfőn a kelebiai vasútállomáson megkezdődtek a bontást előkészítő munkálatok, előbb a vasút melletti bokrokat cserjés részeket vágják ki, hogy meg tudják közelíteni a munkaterületet.
Maczkó József polgármester a bontási munkálatok során megnövekedett teher- és munkagép forgalomra hívta fel közleményében a kelebiaiak figyelmét, főként a József Attila, az Ady Endre és az Árpád utcában, valamint a vasúttal párhuzamos külterületi utakon lehet jelentős forgalomnövekedésre számítani. A munkálatok kapcsán út szűkületek, ideiglenes útlezárások is előfordulhatnak a munkálatok ideje alatt – közölte a település vezetője.
Kiskunhalason a közösségek házában Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára tartott tájékoztató fórumot a Kiskunhalast is érintő vasúti és közúti közlekedésfejlesztési tervekről Bányai Gábor országgyűlési képviselő meghívására.
– Ez egy olyan beruházás, ami jó a városnak, jó a térségnek és jó Magyarországnak – jelentette ki az államtitkár, aki elmondta, hogy 2015-ben született meg az a döntés a Budapest és Belgrád közötti vasútvonal felújításáról. – Ennek egyik fő okát az adta, hogy egy nagyon rossz technikai jellemzőkkel rendelkező vasútvonalról van szó, hiszen Budapest és Kiskunhalas 134 kilométer távolságra van egymástól, mégis több mint három órán át tartott eddig az út, a vonat a negyven-ötven kilométer/óránként átlagsebességet sem érte el – hangoztatta a politikus.
Hozzátette: ennek a vasútvonalnak szállítási szempontból is stratégiai jelentősége van, hiszen az Európa és Ázsia közötti árukereskedelem egyre meghatározóbbá válik.
– Jelenleg 96 százalékban hajóúton történik az áruszállítást, alig kis hányada 1,1 százalék légi és 2,6 százalék vasúton. Ugyanakkor a hajószállítási költségek jelentősen emelkedtek az utóbbi időben ezért egyre inkább megfigyelhető, hogy felértékelődik a vasúti szállítás Európa és Ázsia közt – emlékeztetett az államtitkár, aki részletesen is tájékoztatta a jelenlévő érintett ingatlantulajdonosokat a vasúti felújítás menetéről.
A kérdések többsége a vasútvonal mellett tervezett zajvédő falakra és az új vasúti pálya műszaki paramétereire vonatkoztak.
Kérdésre válaszolva az államtitkár elmondta, hogy Soroksár és Kelebia között 49 út átjáró fog épülni, az eddig lámpával biztosított kereszteződések megmaradnak, de a csak andráskereszttel ellátott kereszteződések vagy megszűnnek, vagy pedig kétkarú fénysorompóval látják el.
Kiskunhalason az Átlós és a Kéve utcán maradni fog a vasúti átjáró, de teljesen felújítják, valamint a barnevál előtt a jelenlegi gyalogos átkelő helyén gyalogos aluljáró fog épülni, a vasútépítés viszont nem fogja érinteni a meglévő vasúti felüljárót. Aki nem kapott választ a feltett kérdéseire, azok rövid időn belül utólag írásban kapnak választ. Elhangzott az is, hogy az állami kisajátítási eljárások előkészítése megkezdődött, aki még nem kapott értesítést, azok legkésőbb március közepéig megkapják.
Lakossági fórum a vasútépítésről Kiskunhalason
Fotók: Pozsgai Ákos– Ilyen mértékű fejlesztés egy település életében százévente egyszer adódik. Hiszek abban, hogy ennek a fejlesztésnek a nyomán a településünk és a térségünk is nem csak egyszerűen egy új vasútvonalhoz jut, hanem valódi gazdasági dimenzióváltással lehetőséget ad a számunkra a következő évtizedekben. Ennek megfelelően készülünk olyan fejlesztésekkel, amelyekkel megteremtjük az ehhez szükséges állapotot, igyekszünk a térségben logisztikai terminált megvalósítani és kiszolgáló úthálózatokat építeni – erről már Fülöp Róbert polgármester beszélt a fórumon.
Bányai Gábor, a kiskunhalasi térség országgyűlési képviselője szerint, ahol ilyen építések folynak, vagy elkezdődtek, ott óriási gazdasági fellendülést hozott a térségnek. Úgy vélte, hogy a személyszállításban is jelentősen csökkenő menetidő sokakat fog arra sarkalni, hogy letegyék az autót és vonattal utazzanak Bécsbe, Budapestre, vagy Belgrádba. hisz mindhárom főváros közelebb fog kerülni a dél-alföldi régióhoz. – Politikától függetlenül nézni ezt a kérdést nem lehet, ezt megértem, de Halason azzal kampányolni, hogy felmondjuk a vasútépítés szerződését és nem építjük meg a vasutat, ez felér egy politikai öngyilkossággal, de felér egy gazdasági önfeladással is – tette hozzá a politikus, aki szerint a vasút fejlesztésnek meg kell valósulnia.