közlekedés

2021.06.21. 20:14

A zebrák átépítésével szüntetnék meg a kiskörúti száguldozást Kecskeméten

Négy gyalogos átkelőhelyet még idén átépítenek, szintben kiemelnek a kecskeméti kiskörúton, így kívánnak gátat szabni az éjszakai illegális gyorsulási versenyeknek – közölte hétfőn este az önkormányzat és a Kecskeméti Rendőrkapitányság.

Hraskó István

Számos közvilágítási lámpa nem világít Kecskemét nagy forgalmú útjai mentén, így például az az Erzsébet körút és a Kossuth körúton sem.

Fotó: Bús Csaba

Az önkormányzat és a Kecskeméti Rendőrkapitányság közös közleményében hangsúlyozta: egyaránt elkötelezettek abban, hogy visszaszorítsák a kiskörúton zajló, sokakat zavaró éjszakai gyorshajtásokat.

– Az önkormányzat és a rendőrség szakértői közösen mérték fel a lehetséges megoldásokat. Végül az a döntés született, hogy a közeljövőben (még ebben az évben) a Csányi körút – Rákóczi út, a Hornyik János körút – Piaristák tere, a Dobó körút – Kisfaludy utca és a Csányi körút – Vörösmarty utca kereszteződéseknél a jelenlegi gyalogátkelőhelyeket az önkormányzat átépíti.

A tervek szerint az útburkolatból kiemelkedő gyalogátkelőhelyek megépítésével nem csak a gyalogosok számára lesz még biztonságosabb az átkelés az úttesten, hanem az éjszaki illegális gyorsasági versenyeknek is véget vetnek a járművek lassítására kényszerítő új zebrák.

A megvalósítás tervezett költsége mintegy 30 millió forint, amit az önkormányzat önerőből finanszíroz – áll a közleményben, melyet dr. Homoki Tamás alpolgármester és Kerti István alezredes, rendőrkapitány jegyez.

A négy helyszín tehát a Cifrapalota előtti zebra, a Katona József Könyvtár előtti gyalogos átkelő, a Central Passage Üzletháznál lévő átkelő és a nagyposta előtti zebra.

Régóta probléma volt ez

Mint arról beszámoltunk, márciusban nagy visszhangot keltett a kecskeméti kiskörúton zajló illegális autóverseny. A közösségi oldalra felkerült egy videó, amelyen a Piarista iskola – régi SZTK előtti kanyarban és a Hornyik János körúton látható három autó, melyek nagy csikorgással, a sávozást nagyjából-egészében figyelmen kívül hagyva veszik be a kanyart, majd nyilvánvalóan 50 km/h-nál sokkal nagyobb tempóban száguldanak tovább. A nemzeti ünnepen rendőri akció is volt a kiskörúton, éppen a videó miatt és négy sofőrrel szemben szabtak ki különböző jogsértések elkövetése miatt 10 ezer forint/fő helyszíni bírságot.

Volt, aki úgy gondolta, a „versenyzőknek” köszönhető a Piaristák terén az út és a járda között kidöntött korlát. Király József önkormányzati képviselő ezt posztolta közösségi oldalán: „Elég volt! A hétvégi kiskörúti száguldozás „eredményeként” láthatjuk a kiszakadt korlátot Kecskeméten”.

Aztán kiderült, valóban gyorsan hajtó sofőr okozta a bajt, bár vélhetően nem időrekordot akart dönteni, mást utolérni, vagy szórakozásból száguldozni. Gyorsan megtalálták a 42 éves kecskeméti férfit, aki rendőrségi meghallgatásakor beismerte tettét. Elmondta, hogy szerelmi bánatában kocsikázott a városban, a kiskörúton nem megfelelően választotta meg autója sebességét, ezért sodródott le az útról.

A bukkanós zebra lelassítja a mentőket is

Mindenesetre a korlátkidöntős eset nagy vitákat generált, miként lehetne véget vetni a gyorsulási versenyeknek. A hozzászólók egy része a kiskörúti zebrák szintbeli kiemelését javasolta, mint ahogy azt például Kiskunfélegyházán, a Kossuth Lajos utcán is megvalósították. Többen viszont felvetették, hogy ez túlzottan belassítaná a forgalmat, dugók alakulnának ki, ráadásul a mentők, tűzoltók gyors haladását is gátolnák vonulás esetén a bukkanók. Mások szerint hétvégére is bekapcsolva kellene hagyni a lámpákat (ez meg is valósult), és/vagy rendszámfelismerő kamerák felszerelésével a gyorshajtókat, piroson áthajtókat hatékonyan ki lehetne szűrni és büntetni. A civil ruhás-autós rendőrök gyakoribb jelenléte mellett még egy fix traffipax felszerelése a legnépszerűbb megoldási javaslat.

2018 februárjában, a városrendezési és városüzemeltetési bizottság ülésén is téma volt a kiskörúti száguldozók megfékezésének mikéntje. Király József ezen felvetette a 30-as sebességkorlátozást, vagy a zebrák úttestből való kiemelését, megmagasítását.

Kerti István rendőrkapitány viszont azt mondta: szerinte a 30-as korlátozás csak a lelkiismeret megnyugtatására szolgálhatna, ennél sokkal hatékonyabb módszer lenne, ha csökkentenék a zebrák számát (a Centrum környékének felújításakor a Piaristák terénél lévő kanyarban egyet meg is szüntettek), de ez a kevesebb zebra lámpával lenne védve, vagy olyan eszközzel, amely az autóst mindenképpen megállásra kényszeríti – azaz akár szintbeli kiemeléssel.

Borítóképünk illusztráció.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában