2021.05.04. 13:31
A kisgyerekes családok körében már nagyon népszerű az elektromos busz
Eddig már közel 140 járatot teljesített problémák nélkül Kecskeméten a Mercedes-Benz eCitaro elektromos autóbusz. Kedden egy órára kivették a forgalomból, de nem meghibásodás, hanem csak egy gyors sajtótájékoztató és bemutató miatt.
Mint ismert, április 22-től egészen május 18-ig a Zöld Busz Program keretében egy Mercedes eCitaro elektromos autóbusz közlekedik teszt jelleggel Kecskeméten, a menetrendszerinti forgalomban. Az utasok ingyen használhatják.
A mintaprojektről is beszélt kedden délelőtt Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára a főtéren tartott sajtótájékoztatón. Mint elmondta, a hazai klímastratégia célja, hogy 2050-re az ország megvalósítsa a klímasemlegességet (azaz egyensúly legyen a kibocsátott szén-dioxid, illetve a légkörből kivont és az erdőkben, növényzetben, talajban tárolt szén-dioxid mennyisége között – a szerző).
A tavaly elindult klíma-és természetvédelmi akcióterv zászlóshajója a Zöld Busz program, melynek egyik célja, hogy a közösségi közlekedést aktívan használó lakosság testközelből is megismerhesse, milyen egy elektromos járművön utazni, személyes benyomásra tegyenek szert az energiatakarékosabb, tisztább és környezetbarát utazás terén. Másrészt a közszolgáltatók is hasznos üzemeltetési tapasztalatokat szerezhetnek, és mivel több, eltérő földrajzi adottságú és szerkezetű nagyvárosban tesztelik a buszt, ezek a tapasztalatok sokrétűek és kellően megalapozottak lesznek.
Az már tisztán látszik, hogy az üzemeltetési költségei jóval olcsóbbak egy dízelbuszhoz viszonyítva: annál egy kilométer 107 forintba kerül, az elektromos eCitaro-nál a költség szinte ennek a harmada, 38,5 forint.
– Úgy gondolom, hogy a tisztán elektromos helyi tömegközlekedés minden jó érzésű ember számára fontos, közös érdekünk – hangsúlyozta az államtitkár. Hozzátette: Magyarországon a szén-dioxid kibocsátás ötödéért a közlekedés, azon belül 98 százalékban a közúti közlekedés felel, a „zöldítés” érdekében találták ki a népszerűsítő programot. Ezt eredetileg nyolc városra és egy régióra tervezték, de mivel sikeres, kibővítik, lesznek újabb helyszínek egészen jövő márciusig. Steiner Attila megemlítette azt is, hogy az eCitaro-val való ingyenes utazást biztosító önkormányzatok százszázalékos vissza nem térítendő támogatást kapnak, de később a vásárlásban is fog a minisztérium segíteni. Végül az államtitkár kiemelte: „iparfejlesztési lába” is van a programnak, bíznak abban, hogy ezáltal újra beindul a hazai buszgyártás, és akár európai szinten is versenyképes lesz.
A Mercedes-Benz eCitaro elektromos autóbusz bemutatója
Szemereyné Pataki Klaudia polgármester elmondta, Kecskemét szívesen csatlakozott a programhoz. Emlékeztetett arra is, hogy a helyi tömegközlekedés megreformálását már több éve megkezdte a városvezetés annak érdekében, hogy mindenki számára elérhetővé és népszerűvé tegyék a szolgáltatást. A népszerűséghez viszont az kell, hogy a buszozás trendi, kedvelhető legyen, óvja a környezetet, könnyen igénybe lehessen venni és segítse a lakosságot a mindennapokban. A polgármester szerint az elektromos busz a fiatalok, kisgyermekes családok körében teljesíti a feltételeket, trendinek találják.
Szemereyné Pataki Klaudia hangsúlyozta:
Kecskeméten a következő lépcsőfok a hibridhajtású buszok lecserélése lesz, őket már elektromos járművek követhetik.
– Úgy gondolom, hogy az ITM részéről egyfajta elismerés az, hogy egy hónapig itt lehet ez az elektromos autóbusz Kecskeméten és így a jelenleg legmodernebb technológiával ismerkedhetünk mi is és a város lakossága is. Mégpedig a tudatos környezetbarát várospolitikának és a társaságunk által az Inter Tan-Ker Zrt.-vel közösen sikeresen megvalósított új személyszállítási modellnek az elismerése – mondta portálunknak Hári Ernő, a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. ügyvezetője.
Az elmúlt szűk két hét tapasztalatait is összegezte, ezek igen pozitívak. Az eCitaro eddig minden nap problémamentesen közlekedett, biztonsággal képes egy feltöltéssel napi 200 kilométert futni. Hétfőig 1734 kilométert és körülbelül 140 járatot teljesített, már Kecskemét minden városrészében megfordult, és még el is fog jutni. A menetrend a keko.hu oldalon és a KeKo hivatalos facebook oldalán folyamatosan elérhető.
– Ez az egy autóbusz körülbelül 1,5 tonna szén-dioxidtól tehermentesíti a várost ebben az egy hónapban.
Főleg kisgyermekes családok és jellemzően hétvégén próbálják ki nagyobb számban, de hétközben is van érdeklődés, kíváncsiskodás. Az utazás komfortja kellemesebb a sokkal csendesebb utastérnek és a teljesen automatikus belső levegő hőmérséklet szabályozásnak köszönhetően. Az autóbuszvezetők is kellemesebb munkakörnyezetről számolnak be: kevesebb a zaj és vibráció, illetve a jármű vezetése kevesebb figyelmet igényel, mivel kevesebb műszert kell nézniük – fogalmazott Hári Ernő.