Bács-Kiskun / videóval

2021.04.23. 17:27

Még mindig sokan nem kapcsolják be a biztonsági övet az autóban

Bács-Kiskunban 249 sofőrt és 10 utast büntettek meg a rendőrök egy márciusi ellenőrzés során, mert nem használták a bizton­sági övet.

Hraskó István

Ütközési szimuláció. A bekapcsolt biztonsági öv megvédi az utast

Fotó: Bús Csaba

Az Európai Unió tagországaiban márciusban egyhetes közúti ellenőrzési akciót szervezett az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata. Főleg a biztonsági öv, a biztonsági gyermekülés, illetve a motorosoknál a bukósisak használatát ellenőrizték a rendőrök.

Mint arról a Közlekedéstudományi Intézet online kiadványa, a Közlekedésbiztonság beszámolt, országszerte összesen 4531 sofőrt és 983 utast kaptak rajta, hogy nem kötötte be magát. 112 gyermeket nem a számukra kötelező ülésben utaztattak a szüleik, és 14 motorost (négy motorkerékpárost és tíz segédmotorost) állítottak meg, amiért nem volt rajtuk bukósisak.

Bács-Kiskunban lakott területen belül 237, településhatáron kívül pedig 12 járművezető bukott le, hogy elmulasztotta becsatolni az övet, mellettük 10 utas is vétett a szabály ellen. A 259-es esetszámmal megyénk a szabályszegési lista élmezőnyébe került, Budapest mellett csak négy másik megye produkált rosszabb statisztikát (Jász-Nagykun-Szolnok megye például 534-gyel zárt).

Említésre méltó az is, hogy Bács-Kiskunban négy alkalommal volt szükség intézkedésre amiatt, hogy gyermeket nem megfelelő módon szállítottak.

A Közlekedésbiztonság azt is megemlíti, hogy még lehangolóbb a kép, ha a korábbi hasonló akciók eredményeivel vetjük össze az idei számokat, hiszen tavaly közel 800-zal, két éve pedig körülbelül 1300-zal kevesebb bírságot kellett a rendőröknek kiosztaniuk az öv nem használata miatt. 2018-ban a felmérések szerint a biztonsági öv viselésének átlagos aránya 88,5 százalékos volt. Az autópályákon az átlagnál többen, lakott területeken belül viszont átlag alatti arányban kötik be a sofőrök és az utasok. Az első üléseken utazók közül tízből kilencen, míg a hátsó üléseken utazó felnőttek közül csak alig több mint minden második (53,3 százalékuk). Persze van fejlődés, hiszen 1999-ben mindössze 6,6 százalék volt az arány a hátsó utasok között. De összességében még messze vagyunk az élenjáró országoktól, ahol 98-99 százalékos az övet mindig használók aránya.

A KSH adatai szerint 2018-ban hazánkban 468 utas és sofőr halt meg közlekedési balesetben, az áldozatok 57 százaléka nem kötötte be magát, a súlyos sérülteknek pedig csaknem kétharmada. Ezután talán túl sok magyarázatra nem szorulna, miért is lehet életmentő a biztonsági öv. De akit esetleg a számok és a rendőrségi felhívások nem győznek meg, érdemes egyszer kipróbálnia egy olyan eszközt, amely azt szimulálja, milyen lenne, ha autónkkal például egy betonfalnak rohannánk, és a sebességünk a másodperc törtrésze alatt nullára csökkenne.

A kecskeméti Füredi Autósiskolának van egy ilyen ütközés-szimulátora, és Komáromi László, az autós­iskola baleset-megelőzési csoportvezetőjének közreműködésével négyfajta sebességgel csúszhattunk le a rövid lejtőn a sínre erősített ülésben – amely természetesen biztonsági övvel is el van látva.

A 10 és 25 kilométeres még nem vészes, de bizony a 35–40-es, végül az 55–60-as sebességnél már nagyon kellemetlen volt a becsapódás, és bizony a szemek is becsukódtak ütközés előtt. Az utolsó körnél már igen erőset rántott az öv, hogy visszatartson, pedig ez még „csak” egy hatvanas tempónál történt (igaz, frontális) karambol hatását mutatta meg.

[video width="1920" height="1080" mp4="https://www.baon.hu/wp-content/uploads/2021/04/90798062021041609061111.mp4"][/video]

Komáromi Lászlótól megtudtuk, bár az elmúlt egy évben a járvány miatt nem vihették el rendezvényekre az eszközt, korábban vagy tizenötezren szereztek rajta hasznos tapasztalatot, hogy jobb elkerülni a baleseteket és nagyon fontos bekötni magunkat. A gyerekek nagyon szokták élvezni, viszont a szülők sokszor lebuknak, mikor óvatlanul megjegyzik, a gyerekük nem használja az övet – na de hát akkor valószínűleg nincs meg a szülői példamutatás sem!

– Lakott területen a lakosság 60 százaléka nem csatolja be az övet a hátsó ülésen. Ez óriási baj, mert ha egy 80–100 kilós felnőtt akár csak 60 kilométeres sebességnél előreesik egy fékezésnél, ütközésnél, akkor nemcsak saját magának, hanem az elöl ülőknek is sérüléseket okozhat – hívta fel a figyelmet a szakember. Mint mondta, 50-es, lakott területen belüli maximumnál is történhet olyan szerencsétlenül egy karambol, hogy törés vagy akár halál a vége. Az öv legfeljebb egy kis véraláfutást vagy zúzódást okozhat a mellkason, de ez még mindig sokkal jobb, mint a szélvédőn keresztül kirepülni.

– Sajnos lehet olyat látni, hogy a gyermek az első ülésen, a szülő ölében utazik, öv nélkül. Hihetetlenül veszélyes, hiszen egy 10-15 kilós gyermeket akár csak 50-es tempónál is képtelenség megtartani, hiszen ez egyenértékű azzal, mintha több száz kilót, mondjuk egy jegesmedvét próbálnánk megemelni – mondott szemléletes példát a Füredi Autósiskola munkatársa.

Ütközési szimuláció. A bekapcsolt biztonsági öv megvédi az utast
Fotó: Bús Csaba

 

Lakott területen belül tízezer a bírság

A Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság érdeklődésünkre közölte: folyamatosan ellenőrzik a passzív biztonsági eszközök – ezen belül a biztonsági öv – használatát, nagy hangsúlyt fektetnek erre, hiszen az öv a már bekövetkezett baleset következményeit enyhítheti. A bírságok összegét a jogszabályok pontosan meghatározzák. Eszerint lakott területen belül 10 ezer forint (+3 előéleti pont), lakott területen kívül 15 ezer (+3 előéleti pont), míg autóúton/autópályán 20 ezer forint (+5 előéleti pont) helyszíni bírságot szabnak ki a rendőrök azokkal szemben, akik nem használják közlekedés közben a biztonsági övet.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában