2021.04.03. 15:30
Két Cápát győzött meg Jankó, hogy érdemes vele társulni
Nem mindennapi sikert ért el egy 23 éves kecskeméti fiatalember: Kállai Jankó kézszoborkészítő vállalkozásába két befektető, Balogh Péter és Lakatos István is beszállt – összesen 10 millió forinttal – az RTL Klub Cápák között című üzleti show-műsorában.
Kállai Jankó
Fotó: Bús Csaba
Vagány és laza fiatalember állhatott nemrég az öt befektető elé az RTL Klub Cápák között című üzleti show-műsorában. A 23 éves Kállai Jankót mind az öt Cápa szimpatikusnak találta, édesapjával közösen létrehozott terméke, a ForeverHands kézszoborkészítő szett pedig elnyerte a nemzetközileg is ismert és elismert üzletemberek tetszését. Végül Balogh Péter, az NNG navigációsszoftver-gyártó cég alapítója, angyalbefektető, valamint Lakatos István, a 25 vállalkozást magában foglaló Bravogroup Holding ügyvezetője is betársult Jankó mellé, és megadták neki a kért 10 millió forintot.
De ki is Jankó, és hogyan jutott el a show-műsorba, honnan tett szert a hihetetlen magabiztosságra és mik a tervei egy ilyen siker után?
A fiatal vállalkozóval a Hosszú utcai Művészellátóban találkozunk. A városszerte ismert szakboltot édesapja, Zoltán indította el idestova 29 esztendeje. Mint felidézi, szerette volna, ha Jankó is részt vesz az üzlet életében, de erőltetni soha nem akarta. A családi „munkakapcsolatnak” végül tavaly érkezett el az ideje, és ez összekapcsolódik a tévében nagy sikerrel bemutatott termékkel.
A Budapesti Gazdasági Egyetem nemzetközi gazdálkodás szakán idén végzős Jankónak egy éve Portugáliából kellett hazajönnie a járvány miatt, Erasmus-ösztöndíját megszakítva. Nem akart tétlenül ülni, folyamatosan gondolkodott, mit lehetne kihozni a kényszerű bezártságból. Egy nap tekintete egy már sokat látott tárgyra, családi emlékre tévedt: saját gipszbe öntött kézlenyomatára, melyet pár éves korában készített el édesapja. És már jött is az ötlet… Először csak a lenyomathoz szükséges alginátport és a gipszet csomagolták egybe, majd Jankó kitalálta a ForeverHands márkát, a hozzá tartozó üzenetekkel, termékekkel és webshoppal. A kézszobor-készítő szettből ma már kapható családi kiszerelés, pároknak, friss házasoknak szóló, de olyan is, amellyel egy baba parányi pracliját lehet megörökíteni.
– Tavaly szeptemberben indultunk el, az első nagyobb rendelési hullám a Black Friday-jal érkezett. Emlékszem, előtte napon jutott eszembe, hogy jó lenne egy kampány, hajnalig fennmaradtam, hogy elkészítsem a promóvideókat, és mikor 10 körül felkeltem, már több mint harminc rendelés befutott. Karácsonyig kitartott a lendület, napi 60-70 vásárlóval, rengeteg munkánk volt, sokat éjszakáztunk. De a Valentin-nap és a műsor után is volt egy-egy nagy rendelés-hullámunk. Ma már közel 4 ezer eladott szettnél járunk, Ausztriában és Németországban is jelen vagyunk – mesél Jankó a kezdő, de már igen markáns lépésekről.
A többes számról a show-műsorban is szó esett, mikor az egyik Cápa, Moldován András ráérzett: Jankónál ez a tisztelet jele édesapja irányába. A fiatalember ezúttal sem kizárólag saját találmányaként beszél a ForeverHands-ről. Ő a marketingért, a reklámért, a webshopért, a netes megjelenésekért felel. Édesapja tökéletesítette ki a formázókészlet receptúráját, gondolta ki, hogy egy szettbe mit csomagoljanak, illetve Zoltán tartja kézben a pénzügyeket is. Mindketten azt mondják, így kerek a történet, jól kiegészítik egymást.
– Mindig fanatikus nézője voltam a műsornak, és úgy éreztem, az ötletünk tetszene a Cápáknak. Így hát jelentkeztünk! Három castingon kellett túljutni, a másodikon már vagy tíz pénzügyi szakértő, producer, szerkesztő előtt szerepeltünk. Itt már éreztem, hogy élesedik a dolog. Mikor kiderült, hogy bemehetünk az adásba, egy hónapon keresztül – kis túlzással – minden barátomat, ismerősömet megkértem, hadd mondjam el nekik a speechet gyakorlásként, mert így jobban rögzül – folytatta Jankó, hozzátéve: a számokra, az üzlet pénzügyi hátterének bemutatására különösen nagy hangsúlyt helyezett, mert tudta, hogy ezen állhat vagy bukhat a sikerük.
Aztán eljött a várva várt pillanat, a kecskeméti srác ott állt a stúdió ajtó előtt, várva, hogy a két szárny széthúzódjon, és beléphessen. Addig a pillanatig óriási izgalom volt benne, utána viszont már inkább a motiváló érzés dolgozott benne, hogy a befolyásos üzletemberek előtt prezentálhat.
Mondhatni, hogy minden tökéletesen ment: Jankó érdekesen, lényegre törően és – ami szintén nem elhanyagolható – jókedvűen, magabiztosan mutatta be a vállalkozást, miközben édesapja is feltűnt kis időre, hogy Balogh Péter kezéről lenyomatot készítsen.
– Fantasztikus, három hónappal az indulás után már a bevétel egyharmadát külföldről hozod be, le a kalappal! – szólt elismerően az angyalbefektető, de a többiek is mind pozitívan nyilatkoztak a ForeverHands-ről és dicsérték az ötletgazdát.
Jankó 10 millió forintért ment a Cápákhoz, amelyért 10 százalékos tulajdonrészt adott volna. Balogh Péter megígérte ezt az összeget és a mentorálást, viszont 20 százalékot kért, és hogy a következő két évben Jankó ne kezdjen bele új üzletbe. Itt kezdődött az igazán izgalmas alkudozás. Lakatos István Cápa-társához hasonló feltételeket dobott fel, mire Jankó engedett kicsit: már csak 15 százalékot kért. Balogh Péter megfelezte a 15 és 20 közötti különbséget, azaz 17,5 százalék tulajdonrész a 10 millió forintért. Lakatos István viszont kijelentette: ő az emberbe fektet be, és megelégszik a 15 százalékkal. Olybá tűnt tehát, hogy a két Cápa mintha versengene egymással, de Jankó ekkor váratlanul újabb opcióval állt elő: mivel szeretne mindkettőjükkel együtt dolgozni, mit szólnának 8,75 százalékos tulajdonrészhez 5-5 millió forintért?
– Nem bánom, csináljuk együtt! – jelentette ki Balogh Péter kis gondolkodás után, és ezzel nyilvánvalóvá vált, teljesült Jankó nagy terve. Ráadásul a műsor hazai történetében eddig szokatlan módon a különdíjakat is ő kapta egyedül.
– Ez a legjobb forgatókönyv, hogy hárman megyünk tovább ezen az úton! – vélekedik a fiatalember, aki nem bánja, hogy végül jóval több tulajdonrészt engedett át, mint amit előzetesen kigondolt, mert cserébe két olyan profi mentorral-üzlettárssal dolgozhat, akik rengeteg tanáccsal tudnak neki segíteni. A műsor óta már többször beszélt a Cápákkal, akik rendkívül készségesek és lelkesek voltak. Jankó nem győz csodálkozni, hogy mennyi figyelmet és időt fordítanak immár közös vállalkozásukra, érdeklődőek és nyitottak irányában.
A 10 millió forintot a cég gyorsabb növekedésére, alapanyag-beszerzésre, a raktárkapacitások bővítésére tervezik használni.
– Emellett még az is célunk, hogy újabb országokban megjelenjünk – tekint Jankó a talán nem is oly távoli jövőbe. Természetesen az egyetemet is befejezi, ennek fontosságára Lakatos István is felhívta figyelmét, utána viszont már teljes gőzzel az üzletnek szenteli magát.
Az édesapa büszke volt a fiára
Jankó édesapja elmondta: egy csoda volt a műsor felvétele, megható és örömteli egyszerre. – Bevallom, sokszor ott volt a gombóc a torkomban. Igyekeztem a háttérben maradni, a szerkesztőszobából követtem az eseményeket, aztán amikor láttam a fiamat a Cápákkal beszélgetni, nagy büszkeség töltött el. Jankó szomorúan mondta a műsor után, hogy „de kár, hogy vége”, erre én azt válaszoltam: de hát csak most kezdődik igazán! – jelentette ki mosolyogva Kállai Zoltán.